06.09.16

Daniel Krob - Daniel Krob

Daniel Krob - Daniel Krob

2012 DK

čas: 59:34
styl: hard rock/heavy/thrash/folk

Kytarista Daniel Krob začínal v kapele FERAT, ale období skutečné slávy si užil především na přelomu osmdesátých a devadesátých let. Nejprve asi rok nahrazoval Mirka Macha ve skupině ARAKAIN, s níž nahrál slavný debut "Thrash The Trash". Vzápětí spolutvořil KREYSON, kde realizoval rovněž prvotinu "Anděl na útěku" či skoro stejnou sestavou provedenou Křížkovu sólovku "Zlatej chlapec". Těchto tří desek se v součtu prodalo téměř půl miliónu kusů, tedy na dnešní dobu už cosi zcela nemyslitelného. Není proto divu, že následný zajímavý soubor ZEUS byl po komerční stránce prudkým pádem z výšin. Jenže později přišel také propad umělecký. Sólový projekt pod pseudonymem Daniel Daniel sice měl nějaký ušlechtile humanitární smysl, nicméně po hudební stránce šlo o neskutečně otřesný a kýčovitě slizký popík, přibližně na úrovni křížkovského bratrského dua DAMIENS, navíc podpořený bílou image, v níž by asi jen velmi těžko někdo hledal někdejšího metalistu.

Naštěstí se protagonista toho všeho ze své střední fáze dostatečně oklepal a na svém zbrusu novém sólovém počinu nejenže opět působí dojmem rockera se vším všudy, ale dokonce se mu to dá i věřit. Podporuje ho v tom velmi povedený a čitelný zvuk nahrávky, kde kytary znějí opravdu ostře a řezavě, nemluvě o tom, že Krob patří mezi kvalitní kytaristy, jejichž instrumentální projev radost poslouchat. Naopak horší je to se zpěvem a ani veškerá v tomto smyslu dobře míněná snaha nemůže zaplnit zcela zjevnou rezervu. Přestože netřeba zpochybňovat interpretův silně vyvinutý cit pro rockovou klasiku, vypadá to, že výrazově sedí současně hned na několika židlích, které jsou jakýmsi žánrovým průnikem jeho dosavadní dráhy. Materiál alba tudíž nabízí thrashmetalovou tvrdost, rychlost a syrovost, vcelku tradiční melodický heavy rock, ale i folkově jemné akustické balady, v nichž použitá španělka mnohdy koketuje i s klasickým, přesněji řečeno "vážněhudebním" zněním.

Základem nahrávky jsou tvrdé, ale přitom zpěvné hardrockové písně, jejichž spektrum se rozprostírá od rockově vypjaté polobalady "Co bude dál" až po thrashem načichlou palbu "Blázni". Tyto a ostatní skladby kompozičně nenadchnou ani neurazí, občas však potěší nějakým instrumentálně povedeným motivem. Místy dojde i na názorové ostří typu "posraná válka", v jehož protikladu stojí velice křehká a kýčovitě patetická balada "Myšlenky" či zdánlivě závěrečné "Pojď má milá". Zpestřením jsou krátké instrumentální brnkačky na pomezí klasiky a folku, jejichž skvělé provedení žel vyvažují tuctové názvy "Sonáta", "Jaro" či "Noc". Kdo v té poslední něco poznává, má pravdu.

Druhá, ale časově převažující část disku se totiž nese ve znamení vytěžování vlastní slavné minulosti. Tři kousky z období Krobova působení vzpomínají na starý ARAKAIN. Vedle již zmíněné a to dokonce vlastní autorské brnkačky dochází na nesmrtelnou klasiku "Proč", kterou v nové sedmiapůlminutové verzi obklopuje filmové vyřvávání "co je co je coje coje coje" a doplňuje přídavek, což v součtu působí bizarně, ale překvapivě funguje. "Šehrezád" je oproti originálu bez jednoho "e", zato však s nezvykle zpívaným závěrem, leč vokální provedení právě zde pokulhává asi nejvíce. Spasitelem v tomto směru není ani hostující Aleš Brichta, zcela evidentně poněkud z formy a potvrzující dojem, že momentálně určitě neprožívá zrovna vrcholné období své dlouholeté kariéry.

Následuje třikrát připomenutý KREYSON či jakože sólový, ale v tehdejší době téměř totožnou kapelou doprovázený Křížek. Jeho, ale z Krobova hlediska opět autorská balada "Poslední den" se zde nachází v instrumentální verzi, "Kreyson" v nepatrně volnějším tempu a s hlasově ošizeným refrénem, čemuž se však nelze divit, zatímco slavná balada "Vzdálená" v hodně zrychlené podobě, která zřejmě vzbudí velice rozdílné a protichůdné reakce. Všechny tyto arakainské či kreysonovské polocovery lze chápat jako určitou atrakci či návnadu pro nostalgické pamětníky, stejně jako kytaristovo pochlubení se svou minulostí, současně ale z toho možno vyvodit, kde časově tkví hlavní těžiště jeho hudebního snažení. Tehdy šlo o cosi živoucího, dnes jsou to jen pouhé vzpomínky.

Utajený bonus představuje vánoční píseň "Purpura" v rockově ostřejší verzi, vydané již na trafikovém počinu "Rockové vánoce 2", kde se nachází i celá plejáda dalších rockmetalových hrdinů minulých let, jejichž hvězdný čas už většinou vyprchal. Otázkou potom zůstává, kdo se s tím dokáže smířit a kdo se tomu naopak pokouší čelit, a kam v tomto smyslu patří Daniel Krob.

sestava: Daniel Krob - kytary, zpěv, Stanislav Jokiel - baskytara, Radek Sladký - bicí, host - Aleš Brichta - zpěv
1. Sonáta
2. Co bude dál