06.09.16

FLYING COLORS - Flying Colors

FLYING COLORS - Flying Colors

2012 Provogue

čas: 60:26
styl: hard/progressive/classic rock

Zpěvák a multiinstrumentalista Neal Morse a bubeník Mike Portnoy jsou nerozlučnou dvojicí. Nejenže spolu již bezmála deset let spolupracují na sólových deskách prvně jmenovaného, ale jsou zároveň ústřední dvojicí progresivní superskupiny TRANSATLANTIC. Aby toho nebylo málo, dali nyní dohromady další all-star projekt FLYING COLORS, kde spojili síly s kultovním kytaristou rockové scény Stevem Morsem (DIXIE DREGS, DEEP PURPLE, KANSAS). V sestavě dále figuruje baskytarista Dave LaRue, který se Stevem spolupracoval na jeho sólových počinech a podílel se i na deskách takových persón jako Joe Satriani nebo John Petrucci a pětici uzavírá zatím relativně neznámý zpěvák, kytarista a klávesista Casey McPherson (ALPHA REV).

Kdo dobře zná Nealovy sólovky a alba projektu TRANSATLANTIC, toho pravděpodobně náplň debutu FLYING COLORS příliš nezaskočí. Typický muzikantský rukopis Neala Morse i Mikea Portnoye je zde jasně patrný a jejich vklad nepřehlédnutelný. Přesto se však nahrávka od výše zmíněných přece jen liší. Unikátnost jí dodává především mistrovská kytarová práce Stevea Morse, jehož charakteristická hra si s ostatními instrumentalisty skvěle rozumí a příjemný pěvecký projev neokoukaného Caseyho McPhersona.

Hudebně se nejedná o žádné opulentně progresivní orgie, jak by se vzhledem k sestavě dalo očekávat, ale pánové se rozhodli vydat méně komplikovanou čistokrevně rockovou desku. Převážně pomalejší, až střednětempý, materiál však nabídne i vypjatější hard rockové pasáže, baladičtější momenty a místy do popředí vystupují i progresivní vlivy a instrumentálně vytříbenější výrazivo. Skladby jsou již na první poslech poměrně přitažlivé a chytlavé a mají potenciál zaujmout i méně náročného rockového fanouška. To však neznamená, že by byly natolik snadno přístupné. Jejich hloubku a propracovanost totiž pozorný posluchač ocení teprve po detailnějším seznámení. FLYING COLORS si totiž i přes zdánlivou přímočarost lze díky vrstevnatosti a ohromné dávce kreativity a skladatelského umu užívat po mnoho poslechů a dokud všechny úžasné motivy a sóla dostatečně nevstřebáte, nudit vás určitě nebudou.

Na desce se objeví hned tři vokalisté. Zmiňovanému McPhersonovi, který se ujal postu hlavního pěvce a jehož projev má velice příjemnou barvu, dokáže skvěle navodit patřičné emoce i přitlačit na pilu ve vypjatějších pasážích, občas sekunduje i Neal Morse a skladbu "Fool In My Heart" pak z většiny překvapivě dobře odzpívá Mike Portnoy. Pokud bych měl zmínit vrcholy alba, patřila by mezi ně určitě neskutečně nakažlivá emotivní balada "Kayla", plnokrevná hard rocková pecka "Shoulda Coulda Woulda" či závěrečný dvanáctiminutový epos "Infinite Fire", ve kterém se nejvýrazněji projeví progresivní vlivy.

Debut FLYING COLORS je v nejlepším slova smyslu staromilskou lahůdkou a poctou klasickému rocku. A pokud se takové výzvy chopí natolik výrazné muzikantské persóny jako zde, výsledek snad ani nemůže být jiný než skvělý. Rýpalové a modernisté by samozřejmě mohli poukazovat na výrazovou neaktuálnost. Tu však dle mého názoru bez problémů ospravedlní úžasné pěvecké i instrumentální výkony a nepopiratelná skladatelská invence.

sestava: Casey McPherson - zpěv, kytary, klávesy, Neal Morse - klávesy, zpěv, Steve Morse - kytary, Dave LaRue - baskytara, Mike Portnoy - bicí, perkuse, zpěv
produkce: Peter Collins
odkaz: flyingcolorsmusic.com