06.09.16

IF THESE TREES COULD TALK - Red Forest

IF THESE TREES COULD TALK - Red Forest

2012 vlastní náklad

čas: 47:36
styl: post-rock

Původně jsem chtěl recenzi na druhý dlouhohrající počin ohijských rodáků zařadit do nějakého bloku post-rockových minirecenzí, nicméně s každým následujícím poslechem se nemohu zbavit dojmu, že IF THESE TREES COULD TALK produkují navýsost mimořádnou muziku, tudíž si samostatný článek bezpochyby zaslouží. Kvintet se paradoxně nesnaží o nějaké novátorské exhibice, naopak se urputně drží v mantinelech toho nejryzejšího žánrového pojetí, dnes toliko moderního melancholického instrumentálního indie rocku. Přesto, anebo možná proto, si získal mé neskonalé sympatie, neboť v každém ohledu zní nesmírně přirozeně, nenuceně, uvolněně, zná přesně hranici svých možností a nesnaží se o nějaké experimentální eskapády, jež ve výsledku mohou být kontraproduktivní. Čistokrevné žánrovky jsou občas taktéž potřeba, ostatně zastupovat esenci určitého hudebního stylu způsobem, že ve výsledku vlastně zníte překvapivě svébytně, nesvede jen tak každý.

K lakonicky pojmenované kolekci devíti kompozic o rozumné stopáži "Red Forest" lze přistupovat jako k jedné koherentní kompozici či snad koncepčnímu dílu beze slov. Jednotlivé skladby se díky absenci předělů přirozeně vzájemně přelévají, navíc skupina disponuje schopností uhranout hned na první poslech, tudíž jsem si až po drahně času uvědomil, že uplynula celá polovina alba. Jediné, co jsem si přál, aby ten pitoreskní lesní příběh jen tak neskončil. Ačkoliv stopáž bezmála 48 minut patří k albovému standardu, uběhne díky naakumulovaným vřelým a velmi malebným melodiím poněkud rychle. Nutno zdůraznit, že IF THESE TREES COULD TALK si i v rámci stylového purismu dokázali vybudovat specifický rukopis či spíše produkci. V tomto aspektu mi evokují novou vlnu, reprezentovanou kupříkladu britskými kolegy MAYBESHEWILL nebo Švédy PG.LOST, ti taktéž razí spíše konzervativní cestu, přesto se však nadmíru vyplatila a posluchač je odměněn nesmírně poctivým a upřímným materiálem, skoro by se dalo konstatovat až pokorným přístupem k žánru. Velmi oceňuji, že na rozdíl od zvučných pionýrů žánru se kvintet neutápí v mořích apatického "kytarového ambientu" bez jasného gradačního vyústění, navíc ani neinklinuje k, dnes toliko moderní, zemitější metalové či sludgeové drásavosti. CD "Red Forest" definuje nesmírná konzistence a harmonie.

Přestože si IF THESE TREES COULD TALK nepotrpí na táhlých psychedelických melodiích, rozhodně to neznamená, že jejich tvorba nepřekypuje emočním a gradačním nábojem. Jen směřují ke kýžené katarzi poněkud specificky. Především ani na moment nepoleví z jisté apelativnosti či naléhavosti, současně však nerezignují na relaxační vyznění jako celku. Možná to může znít trochu jako protimluv, ale Američané jednoduše výtečně fungují jednak jako poslechová kulisa třeba při čtení, taktéž lze jejich dílo vstřebávat koncentrovaným poslechem kupříkladu na sluchátkách. Sice nelze říci, že by "Red Forest" znělo přímo progresivně, jako třeba žánrově kompatibilní skotská veličina MOGWAI, příhodnější se jeví ambiciózně a košatě. Jednoduše, IF THESE TREES COULD TALK nenudí ani minutu. Po vícero posleších na povrch vytanou i, na poměry žánru, relativně rafinované riffy (titulní "Red Forest") či poměrně naléhavé kytarové vyhrávky, skoro až sólujícího charakteru (asi netřeba připomínat, že v post-rocku se tradiční kytarová sóla nenosí, nicméně na "Red Forest" registruji zajímavá jakoby kvazisóla, typicky u "They Speak With Knives"). Kytarový trojzápřah pánů Kalal/ Kelly/ Socrates, lidově řečeno, dělá své. Kytary vyzní nesmírně plně, až majestátně, avšak i v té největší post-rockové konjunkci stále příjemně vřele a čistě, tedy s absencí, řekl bych v rámci žánru již poněkud zprofanovaného, úmyslného agresivního vazbení či syrového "chrčení" (v jakém se vyžívá třeba illinoiská čtveřice PELICAN). Obecně velmi potěšila jistá rytmika dua Fihe/Kelly, především samotné bicí je radost poslouchat, vynikne jejich poměrně nekompromisní nazvučení a suverénní hráčské podání, upozornil bych třeba na začátek "They Speak With Knives" nebo závěrečnou "When The Big Hand Buries The Twelve", v níž kopáky unisono s baskytarou doslova rozvibrují podlahu.

Ohijští nejenže potvrdili svůj nezlomný status na post-rockové scéně, a přestože se jedná stále o mladou krev, bez skrupulí je už nyní označím za jedny ze současných leaderů žánru. Kdo prorokoval post-rocku kreativní vyhoření, ten by měl se skloněnou hlavou svůj názor přehodnotit, IF THESE TREES COULD TALK totiž opravdu mistrně přesvědčili, že s touto specifickou indie subkulturou je nutné ještě nadlouho počítat.

sestava: Tom Fihe – baskytara, Jeff Kalal - kytara, Cody Kelly – kytara, Mike Socrates – kytara, Zack Kelly – bicí
produkce: Zack Kelly
1. Breath of Life