06.09.16

PARADISE LOST - Tragic Idol

PARADISE LOST - Tragic Idol

2012 Century Media

čas: 46:05
styl: gothic/doom

Britští PARADISE LOST jsou živoucí legendou, která vydala desky, jež se navždy zlatým písmem zapsaly do metalové historie. Po boku krajanů MY DYING BRIDE, ANATHEMA a CATHEDRAL na počátku devadesátých let spoludefinovali doom metalový subžánr a v jejich první polovině vydali i své nejzásadnější počiny jako "Gothic", "Icon" a především "Draconian Times". Na následujícím "One Second" výrazněji zabrousili do gotických vod, přesedlali k přímočařejší a rockovější formě a brzy poté šokovali albem "Host", které bylo postaveno především na syntezátorech a na němž zcela vytěsnili metalové a z velké části i rockové elementy. "Believe In Nothing" víceméně navázalo na "One Second" a vrcholem experimentálnější éry kapely se stala nahrávka "Symbol Of Life". Ta překvapila nečekaně moderním a svěžím přesto nijak komplikovaným vyzněním a zastihla spolek ve vrcholné skladatelské formě.

O návratu ke kořenům se začalo mluvit už před vydáním bezejmenné desáté desky, ale ta se stejně jako následující "In Requiem" snažila spíše extrahovat atmosféru starších počinů a naroubovat ji na aktuální zjemnělý zvukový kabátek kapely. Skutečný exkurs do minulosti ruku v ruce se syrovějším vyzněním tak přišel až s předposledním zářezem "Faith Divides Us - Death Unites Us", který dal vzpomenout především na období "Icon". O něco podobného se pokouší i aktuální "Tragic Idol". Ten tentokrát zvukově i skladatelsky zřetelně evokuje nejslavnější album PARADISE LOST "Draconian Times".

I kdyby se pánům na novince nakrásně podařilo svůj kultovní počin skladatelsky překonat (což ale logicky nenastalo), sedmnáctiletý rozdíl by stejně hrál jasně v její neprospěch. Otázkou tedy je, proč něco takového vůbec absolvují. Chtějí se zavděčit starým fanouškům? Dostavila se snad stagnace a bezradnost ohledně dalšího vývoje? Nebo prostě jen zavládla nostalgie po zlatých časech kapely, kdy ještě určovala na tvrdé scéně směr? Dost možná sehrály částečně roli všechny tyto faktory. Výsledkem je nicméně i přesto poměrně solidní deska, jejíž největší slabinou je právě to, že kdyby vyšla bez zásadnějších změn před nějakými patnácti lety, byla by maximálně důstojným nástupcem "Draconian Times" a v současnosti působí spíše jako poněkud zbytečný relikt, který potěší především skalní fandy devadesátkové éry spolku.

I přes výrazovou archaičnost a lehké sebevykrádání ale není "Tragic Idol" žádným vyloženým propadákem. Pár světlých momentů se určitě najde a skladatelská nápaditost PARADISE LOST taky úplně neopustila. Zvuk a produkce samozřejmě odpovídají současným standardům, byť si cíleně zachovávají syrovější "old schoolovou" patinu. Zpěv Nicka Holmese je nezaměnitelný a jeho charisma dokáže zachránit i slabší místa, ačkoliv v jeho případě preferuji spíše melodičtější vokální polohy než ty hrubší, kterými se na novince převážně prezentuje. Při opakovaných posleších však vyplouvá na povrch další nedostatek, kterým je jistá výrazová plochost a jednorozměrnost. Pánové zkrátka hned vyloží karty na stůl a už nenechávají tolik prostoru pro další objevování.

Ať už jde o kalkul, nebo nejupřímnější projev stesku po starých časech, "Tragic Idol" působí jako méně povedený klon "Draconian Times", byť zde v decentní míře najdeme i prvky z pozdějších desek. Novinka má tedy potenciál zaujmout především gothic/doomové nostalgiky, kteří však pravděpodobně nakonec stejně raději sáhnou po osvědčené klasice. I přes pár skutečně povedených momentů ji tedy považuji za poměrně zbytečnou a spolu s její předchůdkyní i nejslabší položku v rámci diskografie PARADISE LOST. Zda kapela na jakýkoliv další vývoj už definitivně rezignovala, uvidíme v budoucnu…

sestava: Nick Holmes - zpěv, Greg Mackintosh - kytary, Aaron Aedy - kytary, Steve Edmondson - baskytara, Adrian Erlandsson - bicí
produkce: Jens Bogren
1. Solitary One