GOROD - A Perfect Absolution

GOROD - A Perfect Absolution

2012 - Listenable Records, Unique Leader Records

čas: 39:58
země původu: Francie
styl: technical death

Ze začátku musím uznat, že jsem byl francouzskými GOROD nestoudně, avšak sofistikovaně oklamán. Svou novou desku "A Perfect Absolution" vydali jen několik dní před jejich vystoupením v rámci Omnivium Europe tour a já tedy byl odsouzen k posuzování oné nahrávky jen dle několika málo poslechů. Nepřipouštěl jsem si, že by mělo jít o závažný problém - tři roky staré album "Process of a New Decline" nebylo nikterak posluchačsky náročné a stejný scénář jsem tedy očekával i od letošní desky. První chyba. Té druhé jsem se dopustil téměř ve stejnou dobu, když jsem již zmíněné březnové vystoupení ohodnotil jakožto slabě uspokojivé. Minimální znalost alba, na které se přirozeně kapela ve svém setlistu soustředila, si vybrala svou daň a v součtu s geniálním vystoupením EXIVIOUS, jež setu GOROD předcházelo, jsem si odnesl rozporuplné pocity.

Od té doby jsem však desku přehrával stále častěji, poslouchal ještě pozorněji a nakonec objevil její skrytá tajemství. Největším překvapením tak pro mě byl fakt, že toto album právě tolik poslechů a pozornosti vyžadovalo. A to je vždy dobré znamení. GOROD oproti poslední desce potkala změna na postu bubeníka, což, jak se zdá, kapelu nakoplo k ohromným výkonům. Samuel perfektně podtrhává celkové snažení kapely o určitou květnatost a nepředvídatelnost. Nápadité struktury kytarových vyhrávek střídají promyšlené riffy, které společně tvoří vytříbený technický death, avšak citelně lidštější a osobnější, než tomu občas bývá u žánrově spřízněných kolegů. Dále musím vyzdvihnout krásně brumlavý zvuk baskytary a zároveň poděkovat božstvům za každou takovou nahrávku, kde má právě baskytara své pevně dané místo a není zametena kamsi pod koberec. V neposlední řadě přispívá velkým podílem samozřejmě i zpěvák Julien. Se svým hlasem si umí znatelně pohrát a variabilní polohy jeho vokálu desce jednoduše sluší.

"A Perfect Absolution" je i v poměrně drsné konkurenci letošních techdeathových desek právem na výsluní a zatím se jedná o nejlepší nahrávku, která ze země Johanky z Arku tento rok přišla (i když GOJIRA už nedočkavě klepe na vrata). Na ploše necelých 40 minut se kapele podařilo rozvinout rozličnou síť melodií a nálad, která však při správném a trpělivém uchopení posluchače postupem času sevře, vnikne mu do každičkého póru na jeho těle a nepustí. Ikonickou v tomto smyslu se pro mě stala skladba "Carved in the Wind". Nechybí jí nic z výše popsaného, naopak ještě nabízí přidanou hodnotu v podobě hostujícího kytaristy Christiana Muenznera (OBSCURA, SPAWN OF POSSESSION, ex-NECROPHAGIST) a obsahuje toliko nápadů a myšlenek, že nepřímo vybízí k opakovanému poslechu a ještě hlubšímu prozkoumání. Což ovšem v konečném důsledku platí o celé desce, jen je potřeba věnovat jí čas, i když si o něj sama od sebe doslovně nezažádá.

GOROD jednoznačně překvapili a pokud se příště přehnaně neoteplí, máme tu čest být u postupného přerodu v uznávanou a vyhledávanou kapelu nejen technického deathu.

sestava: Benoit Claus - baskytara, Samuel Santiago - bicí, Mathieu Pascal - kytara, Nicolas Alberny - kytara, Julien "Nutz" Deyres - zpěv; hosté: Christian Muenzner - kytara (OBSCURA, SPAWN OF POSSESSION), Michael Keene - kytara (THE FACELESS)
odkaz: gorod.free.fr
1. Birds of Sulphur
2. Sailing Into the Earth