06.09.16

KILLING JOKE - MMXII

KILLING JOKE - MMXII

2012 Spinefarm Records

čas: 50:47
styl: industrial/gothic/post-punk

Britská post-punková legenda KILLING JOKE vznikla roku 1978 a v osmdesátých letech zaznamenala své nejplodnější období. V polovině deváté dekády po vydání alba "Democracy" došlo načas k rozpadu kapely, aby o sedm let později v plné síle s Davem Grohlem (NIRVANA, FOO FIGHTERS) za bicími předvedla oslnivý comeback na druhé ze svých bezejmenných desek. Na tu úspěšně navázaly následující počiny "Hosannas from the Basements of Hell" a "Absolute Dissent", které udržely vysoko nastavenou laťku a potvrdily, že pánové mají stále co říct a jejich hudba ani po letech neztrácí na aktuálnosti.

Novinka "MMXII" se textově zaobírá především fenoménem letos předpovídaného konce světa a v té souvislosti i politickými a ekologickými tématy, jak už je u kapely dobrým zvykem. Colemanův antikapitalistický postoj asi není třeba připomínat. Západní svět se zmítá v krizi, takže se ani tentokrát jeho kritikou rozhodně nešetří a komu se poněkud ortodoxní levičáctví příčí, raději by lyrickou stránku desky neměl vůbec zkoumat. Najdou se však i osobnější a duchovnější témata.

Pokud by snad někdo čekal nějaké velké změny v hudebním směřování spolku, byl by poměrně naivní. KILLING JOKE se stále drží svého originálního projevu na pomezí gotického a industriálního rocku a punku s psychedelickými odstíny. Stěžejním prvkem projevu kapely je samozřejmě i nadále uhrančivý démon Jaz Coleman a jeho originální pěvecký projev, který mistrně dotváří znepokojivě temnou a chladnou atmosféru. Přestože dotyčný nedisponuje nijak velkým hlasovým rozsahem, počíná si v rámci svých možností s překvapivou výrazovou pestrostí a členitostí a zároveň nepostrádá koňskou dávku charismatu. Perfektně mu sedí jak vypjatější, tak i melodičtější a podmanivější pasáže.

Přes všechny klady je však nutné zmínit, že kromě strhujících skladeb, které patří k tomu nejlepšímu, co kdy kapela nahrála – např. psychedelicky zádumčivé "Fema Camp", apokalyptické "Rapture", divokého punkového nářezu "Corporate Elect", hypnoticky podmanivé "In Cythera" či úžasně gradující a energické "Glitch" – zde najdeme oproti předchozím počinům i výrazněji slabší kousky. Zářným příkladem je úvodní devítiminutovka "Pole Shift", která by byla mnohem snesitelnější s poloviční stopáží a kromě ambientních ploch na jejím začátku a konci neobsahuje žádný výraznější moment. Jako poněkud otravná se mi jeví i ležérní synth-pop evokující odrhovačka "Primobile" nebo monotónně ubíjející závěrečná "On All Hallows Eve".

I přes pár slabších momentů lze však s klidným svědomím konstatovat, že KILLING JOKE tímto počinem určitě nezklamali a "MMXII" nabídne i několik skutečně strhujících skladeb, kvůli kterým se rozhodně vyplatí novinku pořídit. Znepokojivě hypnotické tempo a apokalyptická atmosféra ruku v ruce s charismatickým pěveckým projevem Jaze Colemana jen tak neomrzí a zdánlivě přímočará instrumentace dokáže i po mnoha posleších překvapit zajímavými detaily a posluchačskou trvanlivostí.

sestava: Jaz Coleman – zpěv, syntezátory, Kevin "Geordie" Walker – kytary, Martin "Youth" Glover – baskytara, syntezátory, Paul Ferguson – bicí
produkce: KILLING JOKE
1. Pole Shift