06.09.16

MODERN DAY BABYLON - The Manipulation Theory

2011 Music Media House, Marast Music
EP

čas: 33:21
styl: djent

Česká scéna nikdy nebyla přehnaně flexibilní, co se hudebních trendů týče. Držela se spíše stranou a trpělivě vyčkávala, která novinka se ve světě divácky i komerčně uchytí a udrží. Pokud si něco neotřelého a zajímavého udrželo pár let pozornost zahraničních posluchačů a tato pozornost se držela své strmě stoupající tendence, přišel pak ten pravý čas pro tuzemské interprety. Ti, stejně jako před čtvrtstoletím jejich tatínkové, započnou import zánovního zboží ze zahraničí do Česka, zde ho jakožto žhavou novinku začnou propagovat, kopírovat a nakonec na něm postaví svůj vlastní byznys s více či méně pozitivními výsledky.

Tomáš Raclavský na to šel stejně, ale změnil jeden nepatrný aspekt - předběhl čas, předběhl ostatní. Místo vyčkávání vzal vše do svých rukou a pustil se do tuzemského neznáma. Na podzim loňského roku, tedy v době, kdy první z ikon nově vzniklého subžánru vydávaly své plnohodnotné debuty a v lepších případech desky druhé, v době, kdy internet nabízel před několika lety nevídané komunikační možnosti a především v době, kdy se díky pokročilé technice nemuselo při výrobě hudby opouštět vytopený obývák, právě v této době vydal debutové EP "The Manipulation Theory". První milník českého djentu se jmenuje MODERN DAY BABYLON. Zdejší konkurence nulová, zahraniční scéna rozvinutá, tedy ty nejlepší předpoklady pro začátek něčeho ojedinělého, originálního a zapamatováníhodného.

Tomáš začal výhod svého čerstvě nabytého prvenství okamžitě využívat. Díky možnostem stále se rozpínajícího facebooku postupně rozšiřoval povědomí o svém dítěti tomuto žánru podléhající veřejnosti, utužoval dříve získané a velice cenné kontakty a pokračoval v získávání nových. Právě díky neobvykle komplexní a soudružné djentové komunitě neměl s vytvářením profesně důležitých známostí problémy a co by se jiné začínající kapele mohlo zdát jako velice vzdálený sen, tedy potykat si s interprety, kteří přímo ovlivňují jejich tvorbu, to se pro Tomáše stalo takřka denním chlebem a nedílnou součástí jeho života. Zvyšující se míra popularity MODERN DAY BABYLON si v průběhu času vyžádala další neodkladný zářez v biografii, a to živé vystupování. Muzikant má tvořit především pro lidi a hrát především lidem, protože z webkamery větší úspěch nikdy nevyskočí. Potřeba živé produkce přeměnila jednočlenný projekt na regulérní kapelu, která po několika málo lokálních koncertech nabrala takřka zběsilé obrátky, a předskakování zvučným jménům jako PERIPHERY na sebe nenechalo dlouho čekat. Svět má nyní pro MODERN DAY BABYLON své dveře dokořán.

Samotné EP "The Manipulation Theory" zažilo podobně raketový start. Výborné 17. místo v bilančním žebříčku scénou respektovaného serveru Got-Djent.com a dva triumfy ve výročních cenách Břitva, konkrétně v kategoriích 'Objev roku' a 'Minialbum & split & singl roku', které kosmeticky doplňuje i první místo v 'Tom nejlepším z české tvrdé muziky podle Marka Odehnala', redaktora Musicserver.cz

Tomáš se už v bookletu přiznává ke své inspiraci Tosinem Abasim a jeho ANIMALS AS LEADERS, CHIMP SPANNEREM Paula Ortize a PERIPHERY Mishy Mansoora. Především vlivy prvních dvou jmenovaných jsou na minialbu opravdu znát, obzvláště v kompoziční proceduře a stavbě jednotlivých skladeb je inspirace zmíněnými pány nezřídka jasně čitelná. Tomáš se sice snaží od svých idolů oprostit a dát nahrávce vlastní zvuk, avšak do větších experimentů se prozatím nepustil. Nahrávce jednoduše chybí jakýkoli žánrový přesah, který je zřejmě zapříčiněn čerpáním z hotového djentu, který však inspiraci hledal v žánrech vzdálenějších. Pro svůj debut zvolil Tomáš výborně padnoucí groovy sound s melancholickým vyzněním a náznakem jakéhosi kosmična, které pomáhají spoluvytvářet vkusně vybrané a citlivě zakomponované samply. Těch naštěstí na desce není přespříliš a jejich role tak zůstává v rovině doplňující, avšak stále výrazné. Každá skladba je obohacena o zajímavý a zapamatovatelný motiv a v daný moment nezáleží na tom, zda byl vytvořen kytarou či se jedná o pouhé podbarvení. Za nejvýraznější skladbu je všeobecně považován singl "Shivers", s čímž nemám důvod nesouhlasit, i když bych si já osobně přál nahrávku právě v duchu této písně. Skladba je vzdušná, kytarový motiv silný a jako celek si drží svou úroveň a především posluchačovu pozornost. V "Universal Intelligence" nesmírně potěší sólo od hostujícího Davida Maxima Miciče, naopak zpěv v bonusové verzi "Shivers" od Zdeňka Lipenského jasně ukazuje, že tudy cesta nevede a tento projekt by se měl pro své vlastní dobro držet v čistě instrumentálních vodách. Palec nahoru za experiment s vokály, taková nahrávka by však byla pravděpodobně odsouzena k tuctovosti.

Náladotvornost desky je omezena jak půlhodinovou stopáží, tak samotným účelem této nahrávky, tedy prezentací muzikantových dovedností. Stále se však jedná o desku, kde má atmosféra přednost před pražcovou onanií a těžce uchopitelnými riffy. U debutů často vídaný neduh v podobě snahy nacpat na album co nejvíc nápadů se zde naštěstí nevyskytuje. EP je co do kvality jednotlivých skladeb spíše vyvážené, navíc povedený mix dodává nahrávce punc určité sjednocenosti, který se však ojediněle může projevit mírným znuděním posluchače. Na vině je zde absence personifikujících detailů, EP se chová až příliš odcizeně a chladně, jako by bylo částečně zahleděno samo do sebe. Ač je tedy výběr skladeb dostatečně variabilní a vyspělý jak emočně, tak instrumentálně, stále EP chybí kus vlastní osobnosti, která by dostatečně vystoupila z řady desítek sobě podobných a tím jasně a pevně dala najevo, že toto je pouze a jedině MODERN DAY BABYLON. Toho se snad dočkáme na nahrávce příští a autor vtiskne své tvorbě vlastní rukopis a především duši, díky kterým pak nebude problém jeho dílo identifikovat i ve změti žánrově spřízněných soudruhů. Zvukem a produkcí se to již daří, zbývá tak jen vypilovat i obsah.

Debut každopádně splnil své poslání do poslední noty. Nabídl široké veřejnosti vzorek z Tomášovy tvorby, potvrdil jeho vynikající producentské, hráčské i skladatelské schopnosti a v první řadě zajistil MODERN DAY BABYLON světovou pozornost. Nezbývá než doufat, že lidově řečeno neusne na vavřínech a ve své práci bude pokračovat se stejným zápalem a nasazením, jako tomu bylo doteď. Pokud se budou na příštím albu MODERN DAY BABYLON snažit znít méně jako prověřený djent a více jako MODERN DAY BABYLON, další úspěch na sebe nenechá dlouho čekat.

sestava: Tomáš Raclavský - kytara, baskytara, klávesy, programming; hosté: David Maxim Micic - kytara (#7), Zdeněk Lipenský - zpěv (#9)
produkce: Tomáš Raclavský
1. Key of existence (intro)