ABYSS doporučuje

Yossi Sassi - Melting Clocks

2012 Verycords

čas: 56:10
země původu: Izrael
styl: ethno/progressive rock

Multiinstrumentalista Yossi Sassi je známý především jako zakládající člen a hudební mozek izraelských ethno metalových průkopníků ORPHANED LAND. Po více než dvaceti letech fungování kapely a čtyřech vynikajících řadových deskách se Yossi rozhodl na chvíli odbočit a vydat svůj sólový debut, který nazval "Melting Clocks".

Album je zároveň velmi strhujícím koncepčním příběhem, který se dotýká většiny z nás. Jde o příběh obyčejného pracovního dne, na kterém je vystavěn kontrast našich snů a tužeb a jednotvárného života, který ve skutečnosti vedeme. Zatímco čas ubíhá, plni pochyb a nedůvěry své sny a plány postupně opouštíme, abychom se spokojili s každodenní monotónností a rutinou, z níž už se nedokážeme vymanit. A právě k tomu svým příběhem Yossi vybízí a místo zbytečné textové doslovnosti tyto pocity z většiny vyjadřuje svou hudbou.

Jestliže síla ORPHANED LAND tkví zejména v unikátním propojení blízkovýchodní orientální hudby a té "západní" rock/metalové, pak lze to samé říct i o aktuálním počinu "Melting Clocks". Na rozdíl od své domovské kapely však Yossi netíhne k "tvrděkovovým" žánrům, ale přináší spíše klidnější a odlehčenější tvorbu v podobě poměrně exotického pojetí progresivního rocku. Dominantním prvkem je jednoznačně Sassiho úžasná a velmi osobitá kytarová hra, na které je celé album prakticky postaveno a dotyčný zde ze sebe vydá opravdu to nejlepší. Stejně zdatně si ale hlavní protagonista počíná coby klávesista, zpěvák a především hráč na rozličné folklórní nástroje jako saz, Buzuki, Chumbush či oud. Právě ty dodávají počinu kýžený orientální odér a podtrhují jeho obrazotvornost a barevnost.

Krom svých nepopiratelných a fascinujících hráčských schopností se však Yossi osvědčil především jako vynikající skladatel, aranžér a mistr podmanivé a tajuplné atmosféry, která zde vynikne ještě výrazněji než u ORPHANED LAND. Přestože jde o desku z velké části instrumentální, její autor se, jak jsem již zmínil, sem tam zhostí i zpěvu a dlužno podotknout, že velmi přesvědčivě. Po pěvecké stránce zkrátka díky svému charismatu a exotickému akcentu album bez problémů utáhne. Opravdovou vokální třešničkou je ale Marina Maximilian Blumin, která účinkuje coby host v "Melting Thoughts" a jejíž hlasivky dodávají této skladbě úžasný jazzový feeling a zároveň na chvíli odsunou do pozadí jinak dominující (nikoliv však samoúčelnou) kytarovou ekvilibristiku. Nejznámějším jménem mezi hosty je bezpochyby ex-kytarista legendární thrash metalové úderky MEGADETH Marty Friedman, který si zahrál ve skladbě "The Routine", ale jeho vklad rozpozná spíše cvičené a znalé ouško.

"Melting Clocks" je výpravnou a obrazotvornou hudební poutí s pohlcující orientální atmosférou, jejímiž největšími trumfy je instrumentální vytříbenost, originalita a vrchovatá míra skladatelského umu a invence. Při jejím poslechu mě navíc několikrát přepadla kacířská myšlenka, že mě baví dokonce víc, než poslední počin samotných ORPHANED LAND. Určitě tak jde o skvělý tip i pro náročnější příznivce netradičních hudebních záležitostí a zejména pak pro milovníky propojování východních a západních hudebních vlivů.

sestava: Yossi Sassi – kytary, klávesy, zpěv, baskytara, saz, Buzuki, Chumbush, oud, Ben Azar – kytary, Uri Shamir – baskytara, Shay Ifrah – bicí; hosté: Marty Friedman – kytary, Marina Maximilian Blumin – zpěv, Roy Zu-arets – piano, Roei Fridman – perkuse, Nizar Radwan – housle, Dimitri Radwan – housle, Alfred Hajjar – flétny, David Sassi – sbory, Mary Weber- mluvené slovo
produkce: Yossi Sassi
1. Drive
2. Fields Of Sunrise