06.09.16

ANATHEMA - Weather Systems

ANATHEMA - Weather Systems

2012 Kscope

čas: 55:45
styl: atmospheric rock

Britská ANATHEMA je dnes už kultovním spolkem. Po syrovém doom/death metalovém debutu "Serenades" a odchodu původního zpěváka Darrena Whitea přišel v polovině devadesátých let klíčový moment v kariéře kapely, kterým byla geniální nahrávka "The Silent Enigma" čerstvě s dosavadním kytaristou Vincentem Cavanaghem za mikrofonem. Tu osobně dosud považuji za to nejpůsobivější, co kdy v doom metalovém žánru vzniklo a i po letech zní naprosto úžasně. Následující počiny se nesly ve znamení postupného zjemňování projevu až k aktuální křehké atmosféricko-rockové podobě, aniž by však ztratily cokoliv ze své osobitosti, hloubky a strhující skladatelské nápaditosti. Díky tomu se pánům podařila u většiny kapel nevídaná věc – natočili šest famózních po sobě jdoucích řadových desek, vždy dokázali svůj výraz obohatit o nové prvky, navodit odlišnou atmosféru než u předchozích počinů a strhnout především po emotivní stránce.

Idylka ale jako by skončila po natočení sedmé stále bez větších výhrad vynikající řadovky "A Natural Disaster". Následující album začalo být avizováno sice již brzy po jejím vydání, ale fanoušci na něj museli čekat dlouhých sedm let. Mezitím se průběžně jak na běžícím pásu měnily informace jak o jeho názvu (původně zamýšlený byl "Everything" podle jedné ze skladeb) tak o rozsahu (objevily se informace, že půjde rovnou o dvě CD) a samozřejmě i datu vydání, které se neustále odsouvalo. Po těchto peripetiích se nakonec fanoušci po dlouhé době dočkali, výsledkem však byl bohužel jen slabší extrakt pozdní anathemovské tvorby a mezi vrcholy alba "We're Here Because We're Here" patřily především skladby, jež byly již několik let před vydáním zveřejněny na oficiálních stránkách kapely. O to více jsem se však těšil na aktuální počin "Weather Systems" , který tentokrát vychází v rozumném dvouletém odstupu, což by mohlo značit navracející se formu.

Výsledkem je ale nakonec poměrně rozporuplné album, na které jsem musel několikrát svůj názor přehodnocovat. ANATHEMA stále sází především na emotivní stránku, což by bylo ještě v pořádku, nicméně tentokrát jí podřizuje úplně vše. Ačkoliv se tvorba kapely nikdy nevyznačovala žádnou závratnou instrumentální vytříbeností a vždy tak trochu balancovala na hranici patosu a sladkobolnosti, výsledek pokaždé dokázal nadchnout a pánové z těchto svých slabin uměli udělat jednoznačné přednosti. Tentokrát se jim to ale trochu vymklo z rukou a stvořili až příliš průzračné a snadno stravitelné sousto. Jak se zdá, hudební složka zde byla z role rovnocenného partnera "degradována" na pouhý doprovod a klasickému rockovému nástrojovému obsazení navíc sekundují občas místy až protivně cukrkandlové orchestrální pasáže, které by našly lepší uplatnění spíše v nějakém romantickém velkofilmu a často hraničí s poněkud kýčovitým pojetím.

Nahrávka je tak ponejvíce exhibicí pěveckých schopností a charismatu bratří Cavanaghových a úžasné Lee Douglas, jejíž hlasivky zdobí nahrávky ANATHEMY už od desky "Judgement" a zde dostává zase o něco větší prostor. Po této stránce novinka uspokojí už o poznání více a přinese opět vydatnou porci křehké melancholie a podmanivosti. Zatímco tedy pěvecky působí "Weather Systems" možná nejvyzrálejším dojmem v diskografii kapely, hudebně se naopak jedná zřejmě o její nejslabší dílko. Mezi světlé výjimky patří úvodní kytarovka "Untouchable, Part 1", vrchol celé desky "The Storm Before the Calm" se znepokojivě chladnou atmosférou a prvky elektroniky, byť i ten se v závěru zvrhne v mohutné orchestrální patosem nasáklé finále, nebo následující úžasně gradující "The Beginning and the End". Zbytek skladeb má v sobě ohromný potenciál, ale jejich finální vyznění je až příliš svázáno snahou o pompéznost a utopeno v prvoplánových a poněkud omšele znějících sladkobolných smyčcích.

I přes veškeré výhrady mě však novinka "Weather Systems" nakonec oslovila o něco více než její poněkud vykalkulovaně znějící předchůdce a nabízí dle mého soudu i více výrazných momentů. Kýžené atmosféry bylo ovšem tentokrát dosaženo trochu lacinými prostředky a pokud nejste založením bezvýchodní romantici, může vás nahrávka svou hořkosladkou dojemností místy lehce iritovat. I tak ale stále hovoříme o jednoznačně nadprůměrném počinu, jehož největší slabinou je, že se snaží občas znít víc jako soundtrack k hollywoodskému velkofilmu než stará dobrá ANATHEMA. Po emotivní stránce však stále dokáže nadchnout a nabídne i strhující momenty.

sestava: Vincent Cavanagh – zpěv, kytary, Daniel Cavanagh – kytary, piano, klávesy, zpěv, John Douglas – perkuse, klávesy, kytary, Jamie Cavanagh – baskytara, Lee Douglas – zpěv
produkce: Christer-André Cederberg
1. Untouchable, Part 1