14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

AVENGER - Bohemian Dark Metal/MCMXCII - MMXII/Pád oddanosti - hněv a rouhání/Fall of Devotion - Wrath and Blasphemy

Hned tři kompaktní zářezy přibyly v posledním období na kontě volyňských blackmetalistů AVENGER. Nejdříve to byla reedice jejich druhého alba, posléze nově nahraná výběrovka a nakonec i zcela nové album. Všechny tyto počiny probírá tato trojitá recenze.

čas: 38:45/79:20/37:52
styl: black/death/dark

AVENGER - Pád oddanosti - hněv a rouhání/Fall of Devotion - Wrath and Blasphemy

2001/2011 Deathgasm Records

Před deseti lety jsem na adresu tohoto alba napsal toto:
Na svém druhém albu se AVENGER přes přetrvávající deathmetalovou příchuť citelněji přiklání k blackmetalovému stylu, jak dokazuje vozáryovským intrem uvozený zdařilý otvírák "Za branami", přímočará palba "V okovech" či mnohé další kusy. Současně je však početně silnější těleso instrumentálně ještě o něco přesvědčivější a vyzrálejší, když zejména v členitějších kompozicích jako "Zlo, Nenávist, Válka" či "Zajatci noční strany" vydatně používané melodické kytarové motivy dodávají celku onu tolik potřebnou šťávu, aniž by přitom nějak narušovaly syrově temný základ, s nímž nadále korespondují solidní anticírkevní texty. Je samozřejmě velice chvályhodné, že oproti některým svým ortodoxnějším černým spolubojovníkům klade soubor trochu větší důraz na hudební promyšlenost, jenže to, co zvládnou prsty, občas chybí v hlavě, tudíž jen málokde lze na desce nalézt tak výrazný a chytlavý motiv, jakým disponuje třeba závěrečný instrumentální "Opus 666".

Vše tehdy napsané dodnes platí a tak zbývá jen mrknout na provedení aktuální reedice, která opticky kopíruje staré vydání, pouze použité písmo se mírně liší a potisk disku zcela. Pokud lze něčeho litovat, pak nejspíš jen toho, že některá písmenka s háčkem jsou znázorněna jiným znakem, což na původním kompaktu bylo správně, ale teď je špatně, stejně jako na tehdejším vinylu. Americkému vydavateli se asi špatně vysvětluje, že čeština používá určité jemu neznámé znaky.

hodnocení: 60 %

AVENGER - MCMXCII - MMXII

2012 Pařát

Přestože se to někomu může zdát skoro až neuvěřitelné, AVENGER letos slaví již dvacet let existence, byť před pár lety na nějakou dobu přerušené. Při této příležitosti realizoval výběrovku, jež vyšla coby součást magazínu Pařát a která probírá celé období mezi roky 1992 a 2012. Zastoupeny jsou veškeré starší demosnímky či pozdější řadová alba, s mírně převažujícím důrazem na plodná devadesátá léta. Nechybí vzpomínka na vedlejší projekt BLACK RAIN, ale i pár dosud nevydaných věcí, ať už jde o staré vykopávky či naopak novinky. Jestliže na disku jsou položky časově promíchány, rozsáhlé bookletové komentáře postupují striktně chronologickou cestou a v podání Honzy Kapáka tedy představují velmi podrobnou historii souboru, včetně několika osobnějších příhod.

Skladby však nebyly použity z jednotlivých dobových nahrávek, ale vesměs znovu nahrány současnou sestavou, což zaručuje jejich nejen kvalitní, ale také vyrovnanou zvukovou úroveň. Právě tato stránka představuje jednoznačně největší přednost celého materiálu, který vyniká svou ohromující temnotou a hustotou. Skoro se až chce tvrdit, že právě mimořádně povedený zvuk zastiňuje samotné skladby či je dokonce obhajuje a vylepšuje. Přestože ti největší znalci tvorby skupiny dokážou vytipovat několik klíčových hitovek, ze širšího hlediska se dere na mysl konstatování, že byť se tato kapela velmi dlouho pohybuje v popředí tuzemské tvrděmetalové scény, nikdy netvořila ten její úplně nejšpičatější vrchol, přestože šumavská a okolní nejen metalová komunita to pod vlivem osobního přátelství může vnímat zcela opačně. Stejně jako se pánové vždy pohybovali v žánrově neurčitém prostoru mezi black, death, dark a případně i doom a thrash metalem, polemicky lze vnímat i jejich tvůrčí invenci. Tedy jako něco vyspělého a suverénního, ale v podstatě jen lehce nadprůměrného.

hodnocení: 60 %

AVENGER - Bohemian Dark Metal

2012 Deathgasm Records

Zbrusu nové album AVENGER přesně pokračuje v léty vyjetých kolejích zvukově skvělého, ale žánrově silně konzervativního tvrdého a temného metalu, stojícího v průsečíku pojmů black, death nebo dark. Hlavně ona zvuková stránka představuje naprostý luxus, neboť takto tvrdě, hutně a především hlasitě znějící album snad v tuzemských končinách dosud nevyšlo. Při zesílení na plné pecky a pochopitelně nikoliv na bedýnkách u počítače, ale kvalitní aparatuře to není jen běžný poslech, nýbrž nemilosrdné smažení se v pekelné výhni mocně ubíjejících tónů, odkud není úniku.

Skladatelská invence má sice k dokonalosti daleko, ve spolupráci s oním famózním zvukem se ale daří dosáhnout mimořádně působivé atmosféry, přesně naplňující jméno vlastního studia Hellsound, kde album vzniklo. Masakrující nářezy "Faleš a apatie" a "Duševní chirurgie" jsou skutečně ďábelské jízdy, v jejichž brutální rychlosti se smaží nejen všichni hříšníci, ale ke své smůle také vše svaté. Tak trochu nevyužitou šancí zůstává relativně volnější skladba "Vstříc dálkám", v níž nechybí schopnost vystavět drsně melodickou linku, její aranžérské uchopení je ovšem striktně kytarově hlučící a v tomto smyslu až zbytečně monotónní, byť lze pochválit alespoň tempovou pestrost.

Opravdové východisko z převážně blackmetalových stereotypů však přichází až někde ke konci alba. Pod pojmem "minutová instrumentálka" vytanou na mysl hlavně jemné akustické brnkačky, nicméně v případě zvaném "Z Jeho krve" jde o údernou a intenzivní palbu. Proto teprve až šeptavě ambientní "Hleďme, plamen duše!" přináší kýženou spásu a rozšiřuje výrazové parametry alba způsobem, který nutí ke konstatování poznání zatím nejlepšího počinu této kapely. Ve chvíli, kdy "Dark metal" a s ním také celé album zdánlivě končí někam do ztracena, přijde krátký přídaveček, který je milou odměnou za vstřícnost posluchače, jenž se v posledním tažení dočkává sklizně.

Samozřejmostí jsou tradičně velmi obstojné texty, které částečně pějí také význační hosté, jmenovitě Petr "Blackie" Hošek z CALES a František Štorm z MASTER'S HAMMER, což působí zcela logicky, neboť právě odér jejich počinů je patrný také zde, snad jen v daleko více zhuštěné podobě. A právě po jejich bok a případně mozaiku Morbivodových projektů toto album patří také kvalitativně, zatímco někdejší veličiny ROOT a TÖRR jsou dnes již vyčpělými fosiliemi, jimž ujel vlak. Naopak v tomto případě možno ještě mluvit o čemsi, co jakžtakž drží kontakt s čerstvou realitou, ačkoliv zvuková, producentská nebo interpretační úroveň trochu zastiňuje onu kompoziční.

sestava: reedice - Honza - bicí, zpěv, Rámus - kytary, Přemek - kytara, David - baskytara / výběr + nové album - Honza "Butcher" Kapák - kytara, zpěv, Petr "Rámus" Mecák - kytara, Míra "Sinneral" Lavička - baskytara, Míra "Čert" Čertík - bicí, Jarda "Kremator" Pelán - tympány
odkaz: bandzone.cz/avengerband
Pád oddanosti - hněv a rouhání/Fall of Devotion - Wrath and Blasphemy
1. Za branami - Behind the Gates