VISACÍ ZÁMEK - Atentát na kulturu

VISACÍ ZÁMEK - Atentát na kulturu

2012 EMI (2CD)

čas: 60:55/68:09
země původu: Československo
styl: punk

Legendární VISACÍ ZÁMEK, až na někdejší vojenské peripetie fungující od svého vzniku v pořád stejné sestavě, má s koncertními záznamy již bohaté zkušenosti. Roku 1992 slavené desetileté výročí kapely zpestřilo živé retroalbum "Traktor", dvacetiny exhumovaly památný "Žofín" ze sezóny 1984 a zjevně výroční charakter má také koncert "25 let" z roku 2007. Specifický charakter nese "Beatová síň slávy", sdílená společně se skupinou TŘI SESTRY. Pátý oficiálně šířený koncertní titul, provedený u příležitosti třicátého výročí souboru, se obrací do té úplně nejstarší i trochu pozdější minulosti a v tomto směru představuje opravdu stěží poslouchatelný "atentát na kulturu".

První disk zachycuje dva z vůbec prvních koncertů tehdy téměř čerstvě vzniklé skupiny. Větší část byla pořízena 22. února 1983 v klubu Strahov 007 a především podivně kvílivým zpěvem vybavený úvodní "Začátek konce" je plně věren svému názvu. Neskutečně mizerný zvuk působí slabě a rozvrzaně, hlasitost místy kolísá a vedle samotného výkonu možno slyšet také nějaký šum kazety či jakýsi protivný hukot, možná vzniklý i pozdějším překopírováváním nosiče. Uprostřed reggae "Dopravní značky" se záznam dokonce na malou chvíli přeruší, naopak v nářezovce "Cigára" se projevují patrně následky namotané pásky. Tehdy přímo na místě to asi všechno znělo lépe, obstarožní nahrávku však prožral zub času, zní naprosto příšerně a většinou i postrádá potřebnou punkovou údernost. Vedle již zmíněných nechybí ani další prastaré hity jako "Traktor", "Stánek", "Domovnice" nebo "Stromeček", vesměs ale v daleko horších verzích oproti těm novějším. Jediným sporným kladem je zveřejnění dříve nikdy nevydaných písní "Ponocný", "Průjem" či krátké mluvené kuriozity "Zvukový týdeník", zaujme také textový vtípek "jednosměrná Ulice pro zoufalý Olympiky, Prázdniny na Zemi deptají notoriky", celkově však převládá pocit utrpení a obava, zda to lze vydržet poslouchat až do konce.

Závěrečná část prvního disku byla zaznamenána 11. března téhož roku Na Chmelnici. Přestože začíná výkřikem "Jsme skromní, ale nejlepší" a zní trochu lépe, trojici dosud nevydaných songů "Žulový vůl", "Podvodník" a "Vitana" lze označit jako něco skutečně strašného. Nutno si položit otázku, zda vůbec cosi takového má smysl vydávat a pouštět mezi lidi, zvláště když nejstarší koncertní činnost souboru výrazně lépe zachycuje legendární koncert ze Žofína z února 1984.

Zvukový záznam "Julda Fulda" byl zhotoven 30. dubna 1988 v PKOJF, tedy v Parku kultury a oddechu Julia Fučíka, a rovnou možno úlevně dodat, že zní přece jen mnohem lépe, byť nadále nijak dokonale. Repertoárové srovnání s prvním diskem nabízí shodné položky "Stánek" a "Traktor", jinak se naprosto odlišuje. Nechybí kompozice "Hymna šibeničních bratří" a "Podvedený kameloti", známé z tehdejšího prvního a posledního punkového singlu vydaného v socialistickém Československu, stejně jako dříve oficiálně nevydané skladby "Zloději", "Problém", "Pochod cínových vojáčků", "OPBH" a coververze od husitů "Kdož sú boží bojovníci". Punkový materiál místy odbočuje k metalu, reggae či jinam a zejména závěrečná fáze koncertu nabírá energicky velmi žahavou gradaci.

Dokumentární hodnota toho všeho je nesporná, leč úroveň taková, že se to pravděpodobně nebude příliš moc líbit ani většině současných fanoušků souboru. Ti můžou volit mezi samostatným pořízením dvojdisku nebo všeshrnujícím kompletem "Sakumprásk!", v němž se nachází téměř veškeré zvukové či obrazové dílo, které tato legenda v minulosti oficiálně vydala.

sestava: Jan Haubert - zpěv, Michal Pixa - kytara, Vladimír Šťástka - kytara, Ivan Rut - baskytara, Jiří Pátek - bicí
Live 1983
1. Začátek konce