22.05.15 - 24.05.15 | 12:00 hod.

DYING PASSION - Amplify

DYING PASSION - Amplify

2012 Epidemie Records

čas: 55:50
styl: alternative/progressive rock

"Amplify" je volným a víceméně logickým pokračováním minulého počinu DYING PASSION "Absorb" (2009). Jestliže jsem v jeho recenzi na těchto stránkách napsal, že "nahrávka s každým dalším poslechem jen sílí" a že přináší "především úchvatnou práci s náladami a ve své potemnělé uhrančivosti v nejlepším smyslu slova zneklidňující atmosféru", tatáž slova by se zfleku dala použít i v případě novinky. Ta však přesto nebyla vytvořena takříkajíc přes kopírák a není to pouhé "Absorb part 2". Na to jsou DYING PASSION až příliš kreativní kapelou.

Třeba hned znamenitý rozsáhlý otvírák "Path to the Land of Visions" do sebe absorboval (hehe, teď nenarážím na název minulého alba!) všechny atributy toho, co dnes DYING PASSION zajímá: pozůstatky razantní metalové minulosti (včetně výpomocného surového growlingu hostujícího vokalisty Kornyho), kultivovaný rock, chytlavé, někdy téměř popové (ovšem alternativně popové, aby nedošlo k omylu) úseky i kapku progresivně elektronických (triphopových, ambientně náladotvorných a podobných) výbojů. A většinou jsou všechny tyhle složky přítomny i v dalších skladbách. V různém vzájemném poměru (té jednoznačné metalovosti oproti "Absorb" trošku ubylo, ale není třeba se děsit předem), leč skoro vždy jsou elegantně a hlavně funkčně propojeny a vyváženy.

Z naznačeného rámce se částečně vymykají tři písně. Jednak křehká nádhera s houslemi (nebo je to viola?) a cellem nazvaná "Back of Beyond", dále nesmírně působivě vystavěná a pozoruhodně gradující kompozice "Two of Us Alone" s jazzovou trubkou Josefa Kozumplíka (blýskl se už na předcházející desce) a samozřejmě bonusová píseň "Čí to husičky". Nejen kvůli češtině a svému lidovkovému ladění, ale asi nejvíc proto, že ji nezpívá Zuzana Jelínková (mimochodem, ta na celé nahrávce opět jednoznačně potvrzuje, proč je považována za jeden z nejvýraznějších a nejcharismatičtějších hlasů u nás), nýbrž dětský hlas Elišky Jelínkové – tušíte-li rodinné vazby se Zuzanou a jejím manželem, jinak kytaristou a skladatelem skupiny Standou, vaše úvahy se ubírají správným směrem.

Abych to shrnul: připadá mi, jako by DYING PASSION pokračovali někde tam, kde se před lety pohybovali třeba ANATHEMA nebo THE GATHERING, ale pak tuhle cestu opustili (protože se jim – nebo aspoň zdánlivě – začaly téměř úplně zajídat ostřejší riffy). DYING PASSION nadále třímají prapor atmosférického rock/metalu s dalšími esencemi, aniž by však působili nějak archaicky a přežile. Také na svém novém albu představují libůstku pro každého vnímavějšího posluchače, který v hudbě i textech hledá víc než jen prvoplánovou tvrdost, přímočarost a okamžitou prohlédnutelnost. A na každý pád opravdu doporučuju aspoň několik poslechů, protože s každým dalším se totiž zároveň odloupne i další pomyslná slupka a z nahrávky se vynoří nová výrazová vrstva. Věřte, že je to dobrodružství, které stojí za to podstoupit.

sestava: Zuzana Jelínková – zpěv, Stanislav Jelínek – kytara, Dušan Mikulec – kytara, Filip Chudý – baskytara, Pavel Vantuch – klávesy, programování, Jan Kylar – bicí
produkce: DYING PASSION a Stanislav Valášek
1. Path to the Land of Visions
2. Thousands Eyes
3. My Best Friend
4. Back of Beyond
5. See the Bottom?
6. Illusion
7. Electra
8. A Strange Something
9. Two of Us Alone
10. Čí to husičky (bonus)

Šumperské DYING PASSION lze bez nadsázky označit za český klenot v oblasti expresivního tvrdšího rocku (s občasnými přesahy do metalu) a velmi obstojně obstojí i v konfrontaci se zahraniční první ligou. U šestého dlouhohrajícího díla "Amplify" oceňuji minimálně dva zásadní aspekty, za prvé: i po tolika letech na scéně skupina stále disponuje ambicemi rozvíjet se a de facto stále překračovat svůj stín v podobě albových předchůdců a za druhé: za největší devízu DYING PASSION považuji fakt, že i ve světovém kontextu znějí svébytně a svojsky, za což se významně přičinil jeden z největších klenotů sextetu – nesmírně charismatická zpěvačka Zuzana Jelínková.

První, co doslova praští přes uši, je naprosto světová produkce stále se zlepšujícího Stanislava Valáška (studio Šopa). Osobně též velmi oceňuji rafinované klávesové aranže, jež zcela rezignovaly na tradiční melancholický podmaz, tak obvyklý nejen u tuzemských tvrděrockových kapel, nýbrž se prezentují ve více abstraktní experimentální poloze. Je vidět, že se Pavel Vantuch inspiruje u těch nejlepších, konkrétně u Trenta Reznora. Dále potěší, že již natolik rafinovanou muziku kytaristé prošpikovávají ryze progrockovými výpady (ponejvíce třeba ve trojce "My Best Friend" nebo v šestce "Illusion"). Za jeden z vrcholů kolekce však považuji "cocteautwinsky" podmanivou baladu "Back of Beyond", velmi milý je též bonus "Či to husičky", v němž pěje dcera manželů Jelínkových Eliška.

Otázkou zůstává: lze vůbec "Amplify" příště pokořit? DYING PASSION již nyní dosahují na absolutní vrchol melancholického inteligentního tvrdšího rocku. Ale to samé jsem si říkal už u neméně famózního předchůdce "Absorb". Oněch 5 % si tedy ponechávám v záloze, neboť co kdyby?

hodnocení: 95 %

Kapel, které na sebe kladou vysoké nároky, dokáží si vytvořit naprosto osobitý zvuk, desku od desky se neustále zdokonalují a již více než dekádu se neohroženě řadí mezi tuzemskou rock/metalovou elitu, bychom napočítali na prstech jedné ruky. DYING PASSION mezi ně nepochybně patří a soudě dle aktuální formy, ještě minimálně další dekádu i nadále budou.

"Amplify" je rozhodně dosavadním vrcholem kapely a jejím hudebně nejvyzrálejším a nejpestřejším dílkem. Nahrávka je opět zahalena do podmanivě melancholické atmosféry, kterou podtrhuje osobitý a nesmírně charismatický zpěv Zuzky Jelínkové. Najdeme zde jak metalové vlivy, tak i poklidné progresivně-rockové pasáže a místy se dostaneme až kamsi do trip-hopových končin. Zvuk i produkce jsou na naprosto špičkové úrovni, dodávají kapele svěží a aktuální vyznění a jestliže tyto věci ještě stále velká část tuzemských skupin zanedbává, DYING PASSION se jeví po této stránce jako perfekcionisté.

Vrstevnaté a nesmírně nápadité skladby ani chvilku nenudí a dalšími poslechy rostou před očima. Jakkoliv bych tentokrát nerad některé z nich vypichoval, protože se všechny pyšní konstantně vysokou kvalitou, za všechny uvedu aspoň tu pro kapelu nejméně typickou – coververzi lidovky "Čí to husličky". Tu zde překrásně nazpívala osmiletá dcerka Zuzky a kytaristy Standy Eliška a pro mě osobně se spolu s klasikou "Ej padá, padá rosenka" od BLUE EFFECT stala tou nejkrásnější tuzemskou předělávkou lidové písně, kterou jsem kdy slyšel...

hodnocení: 90 %
Miroslav Med

80 %