06.09.16

MARILYN MANSON - Born Villain

MARILYN MANSON - Born Villain

2012 Cooking Vinyl, Hell, etc.

čas: 59:17
styl: gothic/industrial rock

Tak Manson oznamuje návrat ku koreňom po tom, čo sa na "The High End of Low" horkoťažko rozpamätával, aké je to byť človekom? Môj prvý dojem z "Born Villain" bol taký, že nebyť svojho času pomerne náhodného skríženia Mansonových ciest s veľkými gitarovými osobnosťami ako John 5 alebo Tim Skold, aktuálny album by bol vyšiel oveľa skôr - povedzme tak pred štrnástimi rokmi rovno po kultovom počine "Antichrist Superstar". Sám frontman v súvislosti s prácami na novom albume nie nadarmo hovoril o zameraní sa na jadro hudby kapely, horšie ale je, že predtým svojim obdivovateľom priniesol vždy i niečo navyše. Úplne prevzatie skladateľskej práce Ramirezom, ktorý, ako si musíme otvorene priznať, nie je žiadnym gitarovým géniom, malo pochopiteľne kľúčový dopad na celé dielo. Výraz albumu sa vydal punkovým smerom s mnohými zvukovými ruchmi približne v štýle staršieho šlágru "Irrensponsible Hate Anthem", čo mi rozhodne ako hudobný vývoj nepripadá. Svižnej rytmike Chrisa Vrennu často pomáhajú umelé beaty, avšak výsledný efekt je nejaký rozpačitý - nie je to ani ryba, ani rak. Celkovo z nahrávky nemám dobrý pocit - Mansonova hudba už viac nie je schopná vyvolávať silné emócie, o prípadných zimomriavkách nemôže by ani reč. Vzrušenie je preč, kontroverznosť je preč, všetko je preč. Ostali iba takmer obyčajné piesne a na to proste u Mansona nie sme zvyknutí.

Začiatok nahrávky má s thrashovou odrhovačkou "Hey, Cruel World..." veľmi slušný štart a vidieť, že novým piesňam rozhodne nechýba agresia. Ako celok je album v porovnaní s predošlými dvoma nahrávkami jednoznačne tvrdší, surovejší, otvorenejší, ale tiež podstatne menej pestrý. Nenájdete tu akustické balady, miesto nedostali ani žiadne výraznejšie klávesy či zvukové experimenty - nahrávka tak pôsobí spontánnym dojmom hudby vzniknutej za stretnutia kapely v nejakej starej garáži ako za starých čias.

KILLING JOKE a JOY DIVISION sú len zlomok toho, čo Mansonovci v poslednom čase hojne počúvali a čo sa následne viac či menej výrazne previedlo i do ich vlastnej hudby. Ramirez ako vplyv na jeho skladateľskú prácu uvádza koncertovanie so SLAYER, čo vidieť hlavne na metalovej "Murderers Are Getting Prettier Every Day" (sólo akoby si strihol samotný Kerry King!). Manson so svojím spevom nenarába tak rozmanite ako predtým, ide na vec skôr priamo a často navyše otravne frázuje. Svojou naliehavosťou v baladickej "Breaking the Same Old Ground" poslucháča takmer ubíja, no priznávam, že ide iba o vec vkusu. Koncepčne ostáva i naďalej verný svojím vykrádačským výletom do sveta umenia a na novinke tak nájdete odkazy na rozmanitú filmovú tvorbu (Cape Fear, práce Alejandra Jodorowskeho,...), literatúru (Baudelaire,...), premietne sa niečo zo života Salvadora Daliho a zacitujeme si i Macbetha. Podnetných námetov by tu teda bolo, škoda len, že ako celok je album hudobne nevýrazný a ponúka sa otázka, či by tomu celému neprospelo mierne skrátenie. Vďačným objektom rozhovorov bude určite hosťovanie Johnnyho Deppa v bonusovej prerábke "You're So Vain" od Carly Simon, no ani tá sa s Mansonovými covermi z minulosti nemôže porovnávať.

Manson neprichádza s ničím prekvapivým ani provokatívnym, to už asi definitívne prenecháva mladším ročníkom. Technicky zdatných (a zodpovedných) hráčov nahradil v kapele kamarátmi a dalo by sa povedať, že si momentálne hrá len to, čo ho baví, bez nejakých väčších ambícií. Zvuk kapely môže na prvý pohľad prekvapiť, ale v podstate sa jedná len o neprikrášlený štandard ako stvorený na živé hranie. Skalní fanúšikovia budú tradične spokojní, fenomén MM môže kľudne pokračovať a ja som zvedavý, dokedy to pánu Warnerovi ešte vydrží.

sestava: Marilyn Manson - zpěv, kytara, klávesy, Twiggy Ramirez - kytara, baskytara, doprovodný zpěv, Chris Vrenna - klávesy, syntezátory, programování, bicí, perkuse, Fred Sablan - baskytara, kytara
produkce: Marilyn Manson, Chris Vrenna
odkaz: marilynmanson.com