06.09.16

06.09.16

HYPNOS - Heretic Commando - Rise Of The New Antikrist / Visible Commando

2012 Einheit Produktionen

čas: 35:41/60 min
styl: death

Před třemi sezónami obnovený HYPNOS to s opětovným dobytím starých pozic myslí smrtelně vážně. Jestliže předloňské minialbum "Halfway To Hell", z nějž byl nyní znovu nahrán song "Burning Again", bylo jen jakýmsi ne zcela dotaženým nástinem věcí příštích, pak po sedmi letech vydaná dlouhohrající novinka jde v přesvědčivosti o krok dále. Bezmála čtyřleté mlčení se propadá do minulosti a na scéně je opět staré dobré komando v plné síle zkušených matadorů.

Že mistr Bruno při tvorbě přemýšlí, dokazuje už jen pouhé listování bookletem. Texty ostře útočící na politiky, byznysmeny či samotný Vatikán jsou doprovázeny přiloženými komentáři, jež se vedle slovní náplně vyjadřují také k dalším okolnostem vzniku jednotlivých skladeb. Mnohé songy mají dva názvy, z nichž hlavně česká slůvka "Cholera" a "Mor" bijí do očí svou překvapivostí. Celkově vzato nejde o nic netradičního, spíše jen naplnění a potvrzení běžných žánrových zvyklostí, jenže poměrně současným, naprosto vyspělým a především značně inteligentním způsobem.

Totéž nutno poznamenat k hudební stránce. Ačkoliv zde se nehraje na nějaké progresivní objevování novátorských postupů a vše vychází z deathmetalové staré školy, tato budova není vůbec oprýskaná, nýbrž dostala novou, bytelnou, modernější a to blackmetalovou fasádu, která má nejen šanci odolat nekonečným poryvům hudebního vývoje, ale dokonce s ním držet krok natolik, že úvahy o staré škole berou za své a spíše převažuje dobrý pocit z něčeho, co má smysl.

Tvrdě znějící skladby disponují kvalitním zvukem i solidní kompoziční promyšleností, byť se současně vkrádá na mysl povzdech, že ještě více tvůrčí kreativity a třeba i muzikantské agrese by asi neškodilo. Vstupní skladby "Nailed to the Golden Throne" a "Inverted" jsou bezesporu velmi chutnou a výživnou potravou, kterou gurmán smrtícího kovu nepohrdne, kdo ale čeká na pořádnou výplachovou metelici, snad s výjimkou "Alliance of Snakes" se jí dočká až ke konci alba. Nářezová hitovka "Versus the Void" se sice místy zadrhává, parametry svižné palby ale vcelku splňuje.

Vybočení ze žánrových stereotypů není mnoho, přesto nějaká přicházejí. Kontrastní xylofon v úvodu "In Love with Death" může zavánět samoúčelností, zde však předznamenává základní melodickou linii této pomalejší a šeptavým hlasem protkané skladby, jež se směle přiřazuje k úspěšným "lovesongům" z minulých desek. Vzápětí přichází povedená, žahavá, žel jen minutová poloakustická instrumentálka "Decadence"a v samém závěru pak ještě o něco delší, ale tentokrát méně vzrušivé akustické brnkání "Urbi and Morbid". Vzájemné prohození stopáží by těmto skladbám možná prospělo, ale každopádně jsou to právě ony, jež vydatně rozšiřují výrazový záběr alba a dokazují, že death metal nemusí být jen monotónním kraválem se zvracením, ale také ušlechtilou hudbou.

Součástí limitovaného digipaku je rovněž DVD "Visible Commando". Videoklip "Inverted" představuje velmi dobrý standard a potvrzení tvůrčích kvalit jeho autora, byť Mejla Basel natočil už i některé lepší klipy. Studio report nabízí tradiční pohled na natáčecí proces, doplněný o česká, slovenská i anglická vyjádření zúčastněných, překládat název naší země slovem Čechy je ale hodně nepřesné, zvláště když se natáčelo na Moravě. Nechybí vtipné momenty, třeba kratičký záběr na to, jak Pegas coby Pegmann karikuje Paula Speckmanna, podobně jako trochu delší vsuvka na téma producentovy záliby v AC/DC či slovenská hymna na vícero způsobů. Vyloženě doplňkově je zařazen krátký reklamní trailer k albu, zatímco mnohem podstatnější roli plní záznam z vystoupení na Brutal Assaultu 2010 v Jaroměři. Není to určitě nijak špatný koncert, kapela i kameramani dělají vše, co můžou, přesto ale musí být zřejmé, že denní světlo představuje přitěžující okolnost, jež brání vizuálně působivější atmosféře. Co naopak musí potěšit, je zařazení slavného hitu "Orthodox" od KRABATHOR.

Že až teď padlo jméno naší největší deathmetalové legendy, z níž Bruno a Pegas vzešli? Ne, skutečně není třeba nijak výrazněji připomínat momentální mrtvolu, z níž ještě za jejího života vzešel potomek, který se navzdory několikaletému bezvědomí projevuje životaschopnějším způsobem, ale především prokazuje samostatnost a obejde se bez srovnávání se zesnulým rodičem. Ač se názory můžou různit, album může být považováno za dosud nejlepší od tohoto komanda.

sestava: Bruno – zpěv, baskytara, Igorr – kytara, baskytara, Pegas – bicí; host – Vlasa – kytara
produkce: HYPNOS
Heretic Commando (CD)
1. Nailed to the Golden Throne
2. Inverted / Chasing the Apostles
3. Cholera / Mor
4. Burning Again / Hymn of Eternal Fire
5. Alliance of Snakes / Reptilian Conception
6. In Love with Death
7. Decadence / The Art of Modern Misery
8. Extremely Dark Days
9. Versus the Void
10. Urbi at Morbid / Farewell to Sanctity

Visible Commando (DVD)
Inverted – official videoklip 2012
Making of Heretic Commando – studio report
Heretic Commando – album trailer
Back In Death – Live at Brutal Assault Festival 2010
1. Burning Again
2. Journey Into Doom
3. Endorsed By Satan
4. Lovesong
5. Sacrilegious
6. Orthodox

Poté, co se z KRABATHOR po odchodu jejich původního frontmana Bruna stala zcela nepodstatná druholigová death metalová odrhovačka, převzala roli následníka jejich odkazu právě jeho tehdy nově vzniklá kapela HYPNOS, která si dokázala udržet poměrně vysoko nasazenou laťku po celou dobu své činnosti a výjimkou není rozhodně ani novinka "Heretic Commando".

Technicky vyspělý, temný, maximálně záživný a šťavnatý death metal by měl příznivce žánru opět přesvědčit, že pánové do starého železa ještě rozhodně nepatří a pořád se řadí k tomu nejlepšímu, co lze na tuzemské tvrdé scéně najít. S tím se ale pojí i jeden nevyhnutelný paradox. Ačkoliv je novinka skladatelsky nejsilnějším materiálem, který kdy kapela nahrála, díky lpění na striktně oldschoolovém pojetí žánru působí její výraz logicky stále více zastarale a neaktuálně, byť je na novince opatřen moderním soundem a občas podnikne i lehkou exkurzi do blackových končin. Pro milovníky klasického death metalu to však bude spíše jednoznačná přednost a právě těm je deska určena především. A vzhledem k síle a nápaditosti materiálu by určitě neměla zklamat ani ty nejvybíravější.

HYPNOS zkrátka stále neochvějně drží směr nastolený předchozími deskami a pomineme-li jistou hudební zakonzervovanost, jde jim to pořád víc než dobře. Pro koho je klasický death metal srdeční záležitostí, ten by určitě neměl váhat a s koupí disku otálet. Pokud navíc trpíte slabostí i pro předchozí počiny, není absolutně co řešit.

hodnocení: 70 %
Miroslav Med

70 %