STORM CORROSION - Storm Corrosion

STORM CORROSION - Storm Corrosion

2012 Roadrunner Records

čas: 47:24
země původu: Velká Británie/Švédsko
styl: experimental/progressive/ psychedelic/ambient

Mikael Åkerfeldt a Steven Wilson jsou v současnosti jedněmi z nejvýraznějších postav progresivní scény. Jejich první setkání a spolupráce se datuje na počátek tohoto tisíciletí, kdy Wilson produkoval famózní desku OPETH "Blackwater Park" a od té doby oba pojí nejen podobné hudební cítění a vkus, ale i přátelství. O jejich zamýšleném společném projektu se mluvilo již delší dobu, konkrétní obrysy však získal teprve nedávno a troufám si tvrdit, že jde o jednu z nejočekávanějších letošních desek.

Pokud patříte k fanouškům obou zmíněných hudebníků, zřejmě vám neuniklo, že poslední sólová deska Wilsona i aktuální počin OPETH výrazně tíhnou k hudebnímu minimalismu a ambientním pasážím. Dalo by se tedy říct, že debut STORM CORROSION přišel v době, kdy k sobě oba protagonisté mají hudebně nejblíže. I přesto je však výsledek dle mého názoru poměrně překvapivý. Pánové totiž doposud své minimalistické choutky ukájeli pouze v určitých pasážích skladeb svých hudebních působišť a teprve nyní na jejich společném debutu vynikly naplno.

Celá deska je protkána bizarně potemnělou introvertní atmosférou a zhusta zahalena do intenzivního psychedelického závoje s patrnou retro stylizací v duchu 70. let, které do sebe nahrávka doslova nasákla. Kromě zpěvu, jehož se ujali oba protagonisté (a z prolínání jejich hlasů chvilkami doslova mrazí), byly role striktně rozděleny. Veškeré kytarové pasáže nahrál Åkerfeldt a o aranže, klávesy a samply se postaral Wilson. Bicí lze zaslechnout pouze v několika málo momentech, jsou většinou jen velmi decentní a jejich autorem není nikdo menší, než fenomenální Gavin Harrison (PORCUPINE TREE, OSI, KING CRIMSON). K tomu stačí přičíst kombinaci charakteristických skladatelských rukopisů obou hlavních protagonistů, přítomnost znepokojivých a lehce ponurých orchestrálních pasáží a výsledkem je navýsost originální, pohlcující a na dnešní dobu velmi netypický počin.

Nejedná se však rozhodně o lásku na první poslech. S tím se naopak může dostavit mírné zklamání, neboť vám z něho posléze v hlavě pravděpodobně nezůstane jediný záchytný bod. Deska se totiž nesnaží jít posluchači nikterak naproti, ale naopak od něho vyžaduje maximální soustředěnost a trpělivost, za což se mu při postupném odkrývání svých tajů odmění fascinujícím a neopakovatelným hudebním zážitkem. Extatické pocity se však rozhodně nedostaví u všech. Zhrzena může být především metalově zaměřená část fanouškovské obce OPETH, která příliš nevydýchala jejich poslední album "Heritage" a jíž bude debut STORM CORROSION zřejmě iritovat ještě více. Příznivci Wilsonových projektů mají sice zdánlivě lepší průpravu, i pro ně ale půjde pravděpodobně o nejobtížněji uchopitelnou a stravitelnou nahrávku, pod kterou se Steven kdy podepsal.

Wilson i Åkerfeldt zkrátka hodili za hlavu veškerá posluchačská očekávání a místo jednoduchého řešení v podobě jakéhosi porcupine-opethovského slepence, který by jim většina fandů spolkla i s navijákem, nabízejí na prvotině STORM CORROSION velice svébytný a nezaměnitelný výraz. Dramaticky napjatý, intenzivně podmanivý a hudebně minimalistický projev sází především na lehce zlověstnou a bizarní leč pohlcující atmosféru a skladatelskou genialitu svých autorů, kteří se rozhodli na nikoho neohlížet a nahrát svůj společný debut přesně tak, jak to hluboko v sobě co nejupřímněji cítili. Výsledkem je delikatesní lahůdka pro hudební požitkáře, která však nebude stravitelná zdaleka pro každého.

sestava: Steven Wilson - klávesy, programování, zpěv, Mikael Åkerfeldt - kytary, zpěv; host: Gavin Harrison - bicí, The London Session Orchestra
produkce: Steven Wilson, Mikael Åkerfeldt
odkaz: stormcorrosion.com