06.09.16

UMBRTKA - KKW: Kofroň, Kudrna & Weiner

UMBRTKA - KKW: Kofroň, Kudrna & Weiner

2012 Werewolf Productions

čas: 51:25
styl: black/alternative

KKW představuje v historii Umbrtky další rázný krok vpřed i bokem, neboť veškeré texty s výjimkou jednoho nepocházejí od členů kapely. Úvodní skladby alba lze chápat jako lidové apokryfy o životě a díle našeho Pána, jež zaznamenali poučení laici; Umbrtka v nich vystupuje jako vůdce jakýchsi tajemných "holaristů", obdivovatel Dany Drábové či nezastavitelný jezdec na drezíně. Poté ovšem dostávají prostor příběhy jiné. Přes skladbu Nabídka, jejíž text je plně složen z názvů písem, dostáváme se do revíru básníků již zemřelých - a právě témata smrti a zmaru jako by jim byla pojítkem. Byť jde o básně Skartu zdánlivě vzdálené, byly vytrženy ze svých domovů, znárodněny a zařazeny do prachmatického výrobního procesu, čímž byly zároveň neskonale povzneseny. To vše ku potěše Páně.

Bookletové konstatování jasně svědčí o tom, že UMBRTKA, momentálně jednoznačně nejčinorodější Morbivodova kapela, připravila další zdravě chorobomyslnou legraci ku potěše svého Pána Umbrtky. Na obalu ledabyle nakreslené štítky u zvonků na kamenném sloupku prozrazují jména Jiřího Kudrny, Tomáše Kofroně a Richarda Weinera, kteří jako "poučení laici" napsali některé texty, za což proto byli po zásluze odměněni tím, že se stali součástí názvu tohoto alba. Nicméně ani ta ostatní zhudebněná slova až na jednu výjimku nenapsal nikdo z kapely, nýbrž jde o použitá díla zemřelých básníků. Album jako celek tedy stojí na principu, že využívá téměř výhradně slov jiných autorů, ať už jde o současníky tvořící přímo pro skupinu nebo byly "znárodněny", "zařazeny do prachmatického výrobního procesu" a tím "neskonale povzneseny" staré texty mrtvých básníků, kteří již proti tomu nemůžou protestovat. Zatímco žijícím tvůrcům se podle očekávání podařilo mistrně vystihnout tolik typickou umbrtkovskou poetiku, básně těch nežijících často míří i někam zcela jinam. Přesto minimálně jedna z nich naprosto dokonale zapadá do šedivě industriálního dělnického konceptu.

Hudebně se toho zpočátku moc neděje. První čtyři skladby jsou klasické přímočaré blackové vrzaniny, navíc ve velmi průměrném zvukovém i instrumentálním balení, pokud si však někdo libuje v syrovosti či špinavosti, může být nadšen. Zásadním poslechovým kladem těchto songů je masterhammerovsky zabarvený jedinečný hlasový přednes, k němuž se vedle hlavních aktérů nahrávky uchyluje i samotný pan František Štorm, který v poslední době takto vypomáhá všude možně. Postupem času však roste výskyt kláves, jímž poháněná "Umbrtkova drezína" přece jen rozšiřuje aranžérské obzory a naznačuje, že opět nelze čekat žádnou monotónní blackmetalovou vichřici.

Zlomovou položkou je zvukově lehce vybočující "Nabídka", v souladu s výše uvedeným bookletovým poučením těžící z názvů písem, přičemž jde o jediný vlastní text, leč inspirovaný Storm Type Foundry. "Mototaur" stojí na skočně kvílivých pasážích, zatímco hudebně i vokálně členitější "Staří dělníci" jsou slovně natolik typickou umbrtkovinou, že se skoro až nechce věřit, že tento působivý text kdysi dávno napsal Stanislav Kostka Neumann. Mezi to zajímavější patří také "Balada z nemocnice", kterou zplodil Jiří Wolker, a jež se po plíživě funeraldoomovém rozjezdu přece jen malinko zhybní, stejně jako třeba pěstitelské vyznání "Zahrádko", překvapující nepatrně odlehčeným a zároveň neklidným provedením. Celkově však převládá dojem, že hudebně byl tentokrát učiněn malý krůček vzad, takže pokud album má nějaké zajímavé rysy, pak tentokrát hlavně ty textové.

sestava: Morbivod, Strastinen, Karl, Well
1. Loupení
2. Jaderný houbař