06.09.16

PRONG - Carved into Stone

PRONG - Carved into Stone

2012 Branch Records

čas: 42:22
styl: thrash/crossover

Od zahájení 17. ročníku Brutal Assaultu nás dělí přibližně dva měsíce. Bezesporu mezi jeho největší lákadla patří vystoupení obnovených MINISTRY, jejichž členem je i frontman newyorských PRONG, Tommy Victor. A právě poslední řadové album "Carved into Stone" jeho domovské kapely, které vydala před několika měsíci, bude předmětem této recenze.

PRONG před šestadvaceti lety založili kytarista a zpěvák Tommy Victor, basista Mike Kirkland a bubeník Ted Parsons. Jejich první nahrávky, EP "Primitive Origins" z roku 1987 a o dva roky mladší LP "Force Red", mnoho o dřímajícím potenciálu kapely nenaznačovaly. Až s novějšími počiny z přelomu 80. a 90. let, "Beg to Differ" a "Prove You Wrong", dali PRONG jasně najevo, že mají vlastní představy o tom, jak hrát tvrdou muziku.

Na vrcholu tvůrčích sil se PRONG octli v letech 1993 až 1996, kdy vydali alba "Cleansing" a zejména "Rude Awakening". Právě "Rude Awakening", do něhož kapela daleko víc zapracovala na předchozím "The Cleansing" jen opatrně dávkované prvky industriálu, se vesměs setkalo s opovržením laické i odborné veřejnosti a byť se po letech dočkalo zaslouženého uznání, kapele to nijak nepomohlo. Rok po jeho vydání tlaku fanoušků, kritiky i vydavatelství Epic Records, které kapele vypovědělo smlouvu, PRONG podlehli.

Pět let nato Tommy Victor PRONG obnovil jako svůj sólový projekt. Album "Scorpio Rising" z roku 2003 vzdor svým nesporným kvalitám hřešilo jak na slabší Victorovu pěveckou i hráčskou kondici, tak na příliš nápadné pošilhávání po tehdy módním nu metalu. O čtyři roky mladší CD "Power of the Damager" produkované Alem Jourgensenem už těmito neduhy netrpělo. PRONG tehdy rezignovali na svoji někdejší preciznost a hitovost, přitvrdili a nechali ze svého výrazu víc promlouvat hardcore.

Podobně jako u dvou předešlých desek se i v případě "Carved into Stone" sestava kolem Tommyho Victora od základu proměnila. Baskytaristu Monte Pittmana nahradil Tony Campos, ponejvíce známý účinkováním ve STATIC X, a bubeníka-řezníka Aarona Rossiho technik Alexi Rodriguez z 3 INCHES OF BLOOD. Tentokrát měl Victor při výběru spoluhráčů šťastnější ruku. Campos i Rodriguez s duchem PRONG skvěle souznějí a svému frontmanovi zdatně nahrávají.

Výkon sestavy jen podtrhla špičková produkce Stevea Evettse, jenž PRONG vtiskl učesanější, vyváženější a přirozenější produkci než jeho předchůdce. Zvláště ozvučení bicích je skutečně znamenité. Efekty a vrstvením Evetts neplýtvá a zachraňuje jím hlavně Victora-vokalistu, který i když se vzepjal k svému životnímu výkonu, stále za Victorem-kytaristou dost zaostává. Tommy Victor zůstal věrný svým zvykům a přestože se při skládání materiálu pro "Carved into Stone" neudržel a skladby zhusta opentlil umnými i účelnými kytarovými sóly a vyhrávkami, i tentokrát je nechal převrstvit výraznějším doprovodem.

Albem "Carved into Stone" se PRONG spíš zavděčí těm, kteří "Rude Awakening", "Scorpio Rising" a tak trochu i "Cleansing" dodnes považují za nejapný žert. Deska elektroniku obsahuje takřka ve stopovém množství. Prim hrají Victorova hra na kytaru a Rodriguezovy rytmy, ale není to na závadu.

Tommy Victor předložil nadobyčej zábavný a kvalitativně vzácně vyrovnaný materiál, zahrnující jak nelítostné vypalovačky (úvodní, blast beatem opepřená "Eternal Heat", "List of Grievance"), úderné marše ("Keep on living in Pain", titulní "Carved into Stone"), zatěžkané vály ("Carved into Stone", "Path of Least Resistance") ale i chytlavé, tanečně laděné popěvky ("Revenge Best Served Cold", "Put Myself to Sleep"). PRONG zkrátka spíš lepší časy vzpomínají, než aby je vyhlíželi. Nevytýkám jim to. Jsem si jistý, že tato deska i přes svůj nostalgický podtón nadchne i ty, kteří o této ikoně tvrdé muziky 90. let v životě neslyšeli.

sestava: Tommy Victor - kytary, vokály, Tony Campos - baskytara, Alexi Rodriguez - bicí
1. Eternal Heat
2. Keep on Living in Pain