OPETH

ASSESSOR - Štvanice

ASSESSOR - Štvanice

2012 Pařát

čas: 42:10
styl: thrash

Pražský ASSESOR si metaloví pamětníci vybavují coby kapelu, která půl roku po revoluci vydala jednu z prvních tvrdě metalových desek v tehdejším Československu. Někteří jedinci dokonce mluví o vůbec prvním nářezovém albu u nás, což lze považovat za poněkud sporné. Pokud je pravdivé časté tvrzení, že "Invaze" vyšla v květnu 1990, kdy již vskutku byla v obchodech, pak sice předběhla "Armageddon", nikoliv však "Thrash The Trash", nicméně existují i domněnky, že k nějakému menšímu šíření došlo už o něco dříve. Každopádně ale nelze věřit blábolům přímo na webu kapely, kde se píše o tom, že deska byla vydána až na podzim, prodávána jen v rámci Prahy a středních Čech a okamžitě rozebrána. Je to snůška naprostých nesmyslů, protože LP rozhodně vyšlo na jaře 1990, nejpozději v květnu bylo běžně k sehnání a zcela vyprodané není možná dosud. Na tehdejším metalově nenasyceném trhu se jej však prodalo dnes naprosto nemyslitelných asi dvacet tisíc kusů. Roku 1991 vyšla dvěma bonusy doplněná a nyní již poměrně raritní CD verze, v roce 2008 následovaná dvojdiskovou reedicí, kterou obohacují rovněž prastaré demosnímky nebo koncertní záznamy.

Co z toho, že "Invaze" disponuje naprosto příšerným zvukem a také celkovou hudební monotónností. Navzdory tomu představuje dobově průkopnický počin, dnes považovaný za něco natolik kultovního, že se k němu hrdě hlásí početná generace ultrametalových pamětníků. Přesto se nelze ubránit pocitu toho, že oslavování tohoto alba pramení hlavně z jeho vskutku unikátní historické pozice. Kdyby tutéž nahrávku v té stejné zvukové nekvalitě vydala v dnešní době nějaká neznámá začínající kapela, tak to nemá vůbec žádnou šanci na jakýkoliv výraznější úspěch.

Přestože klasická éra skupiny skončila v prosinci 1990 a snahy o návrat v letech 1993 a 2006 vyšuměly do prázdna, začátek sezóny 2010 přinesl další a zatím nejúspěšnější pokus. Pod nepatrně upraveným názvem ASSESSOR počala fungovat sestava, kterou z oné nejslavnější tvoří kytarista a ústřední mozek Jarda Pracna a taktéž zpěvák Michal Roháček, jenž v pradávné i nedávné historii spolutvořil KRYPTOR. Tyto veterány doplnili nedávní členové neméně obstarožního souboru MORIORR, který ostatně právě Pracna roku 1988 založil krátce poté, co se mu drsnější metalové výrazivo podařilo nakrátko uplatnit v jinak zcela standardně tancovačkové legendě ORIENT.

Druhé album, vydané 22 let po debutu, začíná skvělým vtipem. Souběžně s praskotem vinylu se totiž asi na půlminutu rozjede "Setkání", tedy úvodní věc prvního alba, což lze chápat jako zdařilou ilustraci propasti času, jež se však v konečném důsledku obrací proti samotným aktérům. Nové skladby dobře vystihují atmosféru těch starých, takže i po tolika letech se jeví jako zřejmé, že jde o tutéž kapelu, jen ve zjevně lepším zvukovém balení. Mnohé pasáže opravdu připomínají něco z dřívější tvorby, zároveň ale znějí někdy až úsměvně. Vyvěrá z toho silná metalová staroba a vše nasvědčuje tomu, že postupy, které na konci osmdesátých let zněly moderně, působí dnes naprosto vyčpělým dojmem, a to žel po hudební i textové stránce. Docela dobrý refrén skladby "Prasata" v kombinaci s výrazným pořváváním jeho názvu má jistou působivost, zůstává však osamocen. Solidně dopadá "Ve znamení štíra", většina ostatních položek se ale vyznačuje podprůměrností, nenápaditostí či šedivostí. Album tak stíhá stejný úděl jako Šakalův GIWMÜR, ba možná ještě horší, protože oproti němu zní tohle zvukově průměrněji a vokálně méně osobitě, což ani místy přizvukující druhý kytarista nijak nezachraňuje. Nově nahrané legendární flákoty "Hrad" a kdysi titulní "Invaze" znějí určitě lépe než kdysi a v tomto směru obhajují smysl těchto dnes již klasických songů a hlavně ta druhá má stále velkou průbojnost, to však nemění nic na tom, že cesta přes zmíněnou propast času se příliš nepovedla.

Ve výsledku se lze vrátit k myšlence z druhého odstavce a jen ji trochu otočit. Kdyby toto nové album v jeho soudobé podobě vyšlo již v roce 1990, vzbudilo by možná ještě větší rozruch, než jaký se tehdy podařil skutečnému debutu. Aktuální novinka je sice rozšířená v pártisícovém nákladu, jenže to pouze díky tomu, že vyšla jakožto součást magazínu Pařát. Kdyby vyšla samostatně, tak si ji zakoupí v lepším případě pár stovek nostalgických pamětníků. Kdyby něco takového zplodila zcela neznámá kapela bez slavné minulosti, tak si to pořídí pár desítek lokálních kamarádů a tím to zhasne. Album nepochybně zaujme či přímo potěší v minulosti zamrzlé, zakrnělé a zakonzervované metalisty, nadšené z návratu legendy, nicméně i kdyby se všechny tyto konzervy stavěly na hlavu, pro současnou metalovou scénu tato zastaralá nahrávka není a nemůže být ničím směrodatným.

Poznámka pro zájemce: Toto originální CD je nedílnou součástí časopisu Pařát, který je rovněž jeho vydavatelem. Časopis s tímto CD seženete za 99 Kč včetně poštovného na jeho adrese. Na stránkách tištěného Pařátu se také dočtete o všem podstatném z historie i současnosti této kapely.

sestava: Michal Roháček - zpěv, Jarda Pracna - kytara, Jarda Pelán - kytara, zpěv, Víťa Rampas - bicí, host - Richard Abraham - baskytara
1. Intro
2. Ve znamení štíra