06.09.16

MINISTRY - Relapse

MINISTRY - Relapse

2012 13th Planet

čas: 57:17
styl: industrial metal

Když se Al Jourgensen před pěti lety zapřísahal, že deska "The Last Sucker" bude skutečně poslední, doufal jsem, vzhledem k vyčpělosti posledního dílu trilogie věnované "papá Bushovi", kterou jistě nezapříčinil jen zvolený námět, že svému slovu dostojí. Žel nestalo se tak a jestli kdy měl levicový aktivista Al Jourgensen pověst zásadového muže, pak jí letos dozajista zasadil smrtící ránu. Ale netruchleme nad rozlitým mlékem a zaposlouchejme se do kolekce, jíž Al Jourgensen příznačně pojmenoval "Relapse", tedy Recidiva. Ať mluvíme o zvuku, ne nepodobném zvuku předchozího "The Last Sucker", skladatelských postupech, nebo čemkoliv jiném, na albu vyjma podružností nenajdete zhola nic, co byste od MINISTRY už neslyšeli.

Nečekal jsem, že po více než třicetileté kariéře bude Jourgensen riskovat a bourat představy o sobě samém. Maximum, ve které jsem doufal, bylo svěží, zdravě sentimentální LP. Což o to, vzpomínek jsem se dočkal v míře vrchovaté. Víc mě mrzí, že se ani tentokrát MINISTRY nepopasovali s byť velmi pozvolným, přesto trvalým poklesem kvality alb, která přišla po památném počinu "Filth Pig". Al Jourgensen s léty pěstěnou rutinou na vytrvale odrbávané dolní dvě struny a prozaický rytmický základ lepí koláže z rozmanitých beatů, efektů, smyček a vypreparovaných zvukových stop. Octne-li se v úzkých, Mike Scaccia, Tommy Victor, nebo kterýkoliv jiný kytarista na hluché místo strhne pozornost umně konstruovaným, ale nemístně mnohomluvným sólem.

MINISTRY se tyto nedostatky pokoušejí přebít nasazením a opakováním dle jejich soudu úderných, bohužel už z podstaty vyčpělých sloganů, a nevyhnutelnému tím nezabrání. "Relapse" zkrátka uplyne, aniž by za sebou zanechala buket, popouzející slechy k opětovným degustacím. Výjimkou z pravidla budiž trochu atypicky ozvučený a venkoncem velmi vtipně poskládaný kousek "Double Tap", (tj. Dvojitý úder - až uslyšíte, pochopíte), protkaný jímavým orientálním motivem a dozdobený úsporně žíravým a o to působivějším sólem. Nutno podotknout, že právě tenhle kus pro Jourgensena složila existence, říkající si Sinhue Quirin.

Album "Relapse" otevírá opus "Ghouldiggers", ve kterém si Al Jourgensen poněkud křečovitě utahuje z praktik hudebního průmyslu. Na ducha zdařilé vypalovačky "Double Tap" se pokouší navázat podobně svižná "Freefall", která toho ale krom energie a zajímavě klížícího se refrénu nemá moc co nabídnout. Násilně napasovaným popěvkem zprzněnou "Kleptocracy", předělávku prastaré "United Forces" z dílny newyorských recesistů S.O.D. a nevýraznou "99 Percenters" bych jako řadový posluchač přeskočil. Můžu vás ale ubezpečit, že po tomto trojbloku vás už nic horšího nečeká, byť za cenu toho, že vám zbytek desky, vyjma opusu "Weekend Soldiers" osvěžený proti zbytku alba recitativem, a zbytečně rozvleklého remixu titulní "Relapse", bude splývat v jedno.

Shrnu-li své dojmy z alba "Relapse", při vší úctě, kterou k MINISTRY chovám, jsem dospěl k závěru, že vzdor veškerému umu, který Jourgensen a kolektiv prokázali - a že ho nebylo málo - by si tímto CD tato už podruhé oživená veličina právo na další existenci stěží vydobyla. Je to málo platné, ale kde chybí invence, skvěle zvládnuté řemeslo a energie nestačí.

sestava: Al Jourgensen - zpěv, kytary, programování, klávesy, Mike Scaccia - kytara, Tommy Victor - kytara, Tony Campos - baskytara, Casey Orr - baskytara, klávesy; host: Samuel D'Ambruoso - programování bicích, Sinhue Quirin - kytara
produkce: Al Jourgensen, Samuel D'Ambruoso
1. Ghouldiggers
2. Double Tap