06.09.16

OSI - Fire Make Thunder

OSI - Fire Make Thunder

2012 Metal Blade Records

čas: 43:10
styl: progressive metal/electronic

Americké duo OSI již od roku 2003, kdy vyšel eponymní debut "Office of Strategic Influence", patří k neochvějným stálicím progresivní metalové scény. Jedná se přesně o ten typ projektu, jež si od počátku stanovil velmi vysokou kvalitativní laťku a ihned vyrukoval jako "hotová" kapela s vytříbeným specifickým kompozičním rukopisem, vycházejícím ze zemitých drásavých kytarových riffů Jima Matheose (FATES WARNING, ARCH/MATHEOS), kontrastujících s až chilloutově laděnou elektronikou a jakoby ležérním flegmatickým pěveckým projevem Kevina Moorea (CHROMA KEY, ex-DREAM THEATER). Když si uvědomíme, že za OSI stojí jedni z nejtalentovanějších současných rockových muzikantů (a nezapomínejme i na neméně výtečné bubeníky - v minulosti Mikea Portnoye, dnes Gavina Harrisona z PORCUPINE TREE - jež se na albech podíleli), kvalita se tak nějak automaticky očekává, stejně tak obvyklá hudební náplň. A řekněme si to na rovinu, chtěl by někdo, aby si na zaběhnutém vysokém (nad)standardu něco měnilo?

Čtvrtá řadovka "Fire Make Thunder", vydaná tentokrát u konzervativních Metal Blade Records, tedy zní jako staří dobří OSI se všemi jejich signifikantními atributy, jež jsem zmínil výše. Oproti poněkud experimentálnějšímu a na elektronickou složku více se soustředícímu předchůdci "Blood" tentokrát Matheos a Moore více vsadili na zemitější metalovou produkci (převážně v první půli díla). Klávesy a programování poněkud ustoupily překvapivě řízným progresivním riffům. Jistou evoluci prodělala i rytmika, především Harrisonovy bicí znějí nebývale sytě, košatě, tedy všeobecně výrazně, což možná zapříčinil fakt, že se tentokrát přímo spolupodílel na komponování materiálu.

Po opravdu hutném progresivním rozjezdu přichází první oddych až s trojkou "Indian Curse", ta naopak vyzní i na poměry OSI až povážlivě minimalisticky, neřkuli rutinně. Křehké kompozice patří k neodmyslitelnému kapelnímu repertoáru, zde však postrádám výraznější motiv, rafinovanější aranže či samply, natolik typické pro obdobné skladby z minulosti (vzpomeňme třeba geniální "Terminal" z předchůdce). Reputaci však dostatečně napravuje podobně laděná pátá "Wind Won't Howl", nicméně i zde nosný motiv zosobňují kytary, nikoliv v minulosti příznačná elektronika. Ta zde slouží spíše jako emocionální podkres expresivnímu vybrnkávání, Mooreovy downtempové beaty jsou kupříkladu na hranici slyšitelnosti. Klipovka "For Nothing" více než cokoliv jiného evokuje Mooreho sólovku CHROMA KEY (především zatím poslední famózní opus "Graveyard Mountain Home"), což považuji za poněkud překvapivý a především matoucí propagační tah.

"Fire Make Thunder" lze považovat za poněkud standardní desku OSI, v dobrém i špatném slova smyslu. V konfrontaci s minulými majstrštyky asi nejméně ambiciózní, ve smyslu kouzlit neotřelé elektronické motivy, postrádám zde i hitové náznaky či, v dobrém slova smyslu, chytlavé či epičtější úseky, současně však nelze říci, že by materiál zněl až nebývale experimentálně nepřístupně a v neposlední řadě mi schází i přidaná hodnota v podobě bonusového disku, který v minulosti obsahoval neméně silné kompozice. Prakticky vrchol kolekce obstarává až zcela závěrečná "Invisible Men", jež ponejvíce evokuje vrcholné období dua. Za druhé však hovoříme o piedestalu progresivního rock/metalu, pokud naznačuji, že "Fire Make Thunder" stojí ve stínu minulých opusů, drtivou většinu žánrových interpretů zase zastíní.

sestava: Jim Matheos – kytara, baskytara, klávesy, programování, Kevin Moore – zpěv, klávesy, programování; host: Gavin Harrison – bicí
produkce: Jim Matheos a Kevin Moore
1. Cold Call