11.10.14 | 18:00 hod.

VENEFICA - Drowning Soul Syndrome

VENEFICA - Drowning Soul Syndrome

2012 vlastní náklad

čas: 60:10
styl: progressive rock/metal

Tuzemská VENEFICA na sebe výrazně upozornila již vynikajícím debutem "Reflections Of Reality", který vyšel roku 2008. Svérázný crossover s výraznými progresivními vlivy kapelu vyšvihl mezi největší naděje zdejší rock/metalové scény a díky následujícímu turné s tuzemskou legendou ARAKAIN pánové vstoupili i do širšího povědomí zdejšího posluchačstva. Po čtyřech letech se konečně dočkáváme následovníka tohoto zdařilého počinu s názvem "Drowning Soul Syndrome".

Jestliže byla prvotina rozkročena někde mezi crossoverovým gulášem s rapovými, hardcorovými a funky ingrediencemi a nápaditě znějícím progresivním rock/metalem, novinka již výrazněji tíhne spíše k druhé variantě. Kapela opět sází na chytlavé a posluchačsky poměrně snadno přístupné skladby, které dokážou zaujmout na první dobrou, ale díky instrumentální vyzrálosti a skladatelské nápaditosti nemají tendenci nudit ani po vícero posleších. Hudebně košaté výrazivo tentokrát nezapře ani lehkou inspiraci heavy/power metalem a přestože nejde o žánr, který by mě v současnosti nějak výrazněji zajímal, VENEFICA tyto prvky dokáže užívat citlivě a vkusně, stejně jako třeba další tuzemská progresivní naděje ASCENDANCY.

Vyčíst lze naopak v porovnání s debutem o něco zaměnitelnější tvorbu, jíž by prospěl trochu originálnější rukopis a navíc působí v rámci žánru i přes rozličné stylové vsuvky možná až příliš tradicionalistickým dojmem. Uvítal bych osobně také výraznější přítomnost kláves a samplů, které by zvuk kapely ještě více obohatily a zároveň jí dodaly současnější sound. Své rezervy má i zpěvák. Ten je přesvědčivější spíše ve vypjatějších pasážích a při frázování, čímž se ovšem na novince prezentuje už jen zřídka. Převažující melodické polohy jsou sice formálně také v pořádku, ale zejména při opakovaném poslechu působí poněkud jednotvárně a zaměnitelně a za instrumentální složkou zatím bohužel zaostávají.

VENEFICA je bezesporu i nadále příjemným čerstvým větrem tuzemské scény a i přes pár nedostatků se jednoznačně řadí k jejímu nadprůměru. Přesto bohužel musím konstatovat, že mě novinka již nezaujala tolik, jako její předchůdce "Reflections Of Reality", který se mi zdál výrazově přece jen pestřejší a osobitější, ač byl muzikantsky i skladatelsky méně vyzrálý. Pánové však ještě určitě neřekli poslední slovo a mají dostatek potenciálu i hudebního umu k tomu, aby v budoucnu mohli ještě výrazně překvapit.

sestava: Ray – zpěv, Jeff– kytary, doprovodný zpěv, Sasha – kytary, Marian – baskytara, doprovodný zpěv, Frankie – bicí
1. A Prelude to the Tragedy
2. Drowning Soul Syndrome