FORGOTTEN SILENCE - La Grande Bouffe
ABYSS doporučuje

FORGOTTEN SILENCE - La Grande Bouffe

2012 Shindy Productions

čas: 46:44
styl: experimental/avantgarde/progressive

Tuzemský klenot FORGOTTEN SILENCE můžeme dnes už považovat za kultovní spolek a již od poloviny devadesátých let i kvalitativní vrchol české tvrdé scény. Debut "Thots" patří dodnes k nejzásadnějším dílům zdejšího undergroundu a navíc se ve své době jednalo pravděpodobně o jednu z vůbec prvních avantgardně metalových desek. Následující počiny v podobě mrazivého "Senyaan" a horkem zalitého "Ka Ba Ach" pokračovaly v nastoleném směru a upevnily pozice kapely, ovšem druhý z nich vznikal již za ne úplně ideálního stavu a po natočení následujícího EP "Yarim Ay" se sestava zcela rozpadla. Odešly základní stavební kameny kapely v podobě svérázné zpěvačky Hanky Nogolové, která přešla k SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY, bubeníka Radima Chroboka a později kapelu opustil i nedlouho působící talentovaný kytarista Biggles.

Nové složení se začalo rýsovat již na EP "Bya Bamahe Neem", kde se představil nový bubeník Čepa a do sestavy se po několika letech vrátil i vynikající klávesista Marty, jehož osobitá hra zdobila již zmíněný debut "Thots". Tito dva pánové pak spolu se zakládajícím duem Krusty a Medvěd zkompletovali předposlední řadovou desku "Kro Ni Ka", která překvapila výrazným příklonem k progresivnímu rocku, jazzu a převážně instrumentální tvorbě. Za to si vysloužila i ocenění v podobě cen Anděl či Břitva. Čekání na nástupce tohoto fenomenálního dílka trvalo dlouhých šest let a jeho název byl zvolen dle bizarního francouzského snímku "La Grande Bouffe".

Asi první, čeho si na novince posluchač povšimne, je výrazný příklon k extrémnější metalové tvorbě. Jedná se bezpochyby o doposud nejtvrdší počin kapely, který bychom mohli popsat jako vybroušenou směs technicky pojatého a maximálně záživného doom/death metalu, progresivního rocku, jazzu, ambientu i dalších na první poslech méně nápadných žánrových vsuvek. Vyzdvihnout bych chtěl (stejně jako u předchozí řadovky) především naprosto vynikající výkon klávesisty Martyho, jehož úžasně barvité pojetí evokuje staré art a jazz-rockové skvosty. Paleta hudebních motivů je zde tak bohatá a vrstevnatá, že bude i náročnějšímu hudebnímu strávníkovi chvíli trvat, než se desce dostane trochu pod kůži. Na prvoplánově chytlavé pasáže a klasické písničkové struktury se zde totiž v žádném případě nehraje a posluchač u alba musí i přemýšlet a soustředit se. Odměněn bude vrchovatou porcí špičkového současného experimentálního metalu, který snese ta nejtvrdší měřítka i srovnání s tím nejlepším ze zahraniční scény. Až se skoro nechce věřit, že něco takového mohlo vzniknout v našich končinách.

Před vydáním desky byla avizována celá řada hostů. Z některých jmen ale postupem času sešlo a dvě z nich se nakonec stala pevnou součástí kapely. Tím prvním, pozoruhodným objevem s ohromným pěveckým talentem, je na scéně doposud takřka neznámý vokalista Satyr, který, ač nemá žádné zkušenosti s profesionálními hudebníky, zde předvádí naprosto suverénní výkon. Kromě širokého rozsahu extrémních rejstříků, ať už jde o deathový murmur, blackový skřehot či expresivní emotivní řev, vyniká i charismatickými melodickými pasážemi, které však ve větší míře použije bohužel jen ve fenomenální skladbě "Translucide". Tu osobně považuji za vrchol celé desky a utvrzuje mě v domněnce, že by Satyrovi slušelo, kdyby se do melodičtějších poloh pouštěl častěji.

Neméně zdatným přírůstkem je protřelý kytarista Hyenik, který chvíli působil u již zmiňovaných SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY a na scéně je známý i svými mikroprojekty PALADRAN či CHIASMATIC, z nichž s prvním vydal před šesti lety vynikající pětiskladbové EP "Nodfyr", ale přes několikrát opakovaný příslib pokračování ve formě albového debutu se zatím zdá, že toto seskupení nakonec spíše uložil k ledu. Obdobně to zatím vypadá i s druhým jmenovaným projektem, který zřejmě posloužil jen coby jednorázovka pro společný sedmipalec právě s FORGOTTEN SILENCE nedlouho předtím, než se Hyenik stal jejich pevnou součástí. A jeho hra je pro kapelu rovněž velkým přínosem. Kytarová složka už zase působí jako rovnocenný partner kláves a ne jen jejich doprovodný nástroj, jak tomu bylo na předchozí řadovce "Kro Ni Ka" a aby toho nebylo málo, je Hyenik i autorem krátkých hudebních improvizací, které jsou doplněny ukázkami z filmu "La Grande Bouffe" a plní zde funkci předělů mezi jednotlivými skladbami.

Jediným hostem na desce tak nakonec zůstal legendární tuzemský hudebník a zpěvák Bruno, který byl v 90. letech mozkem celosvětově známé kultovní death metalové sebranky KRABATHOR a v současnosti se prezentuje neméně kvalitním seskupením HYPNOS. Jeho growling s použitím vokodéru (což jsem mimochodem nikdy předtím neslyšel) zde působí dost neotřele a zdobí asi netvrdší pecku z desky "Aalborg". Jinak ale nelze říct, že by album svou přítomností nějak výrazněji obohatil a kdo slyšel živou verzi této skladby se Satyrem za mikrofonem, možná se neubránil dojmu, že takto působila ještě o něco záživněji.

"La Grande Bouffe" plně dostává svému názvu a je vskutku velkolepou žranicí pro každého namlsaného hudebního gurmána. Kromě toho se zřejmě jedná i o jednu z nejpovedenějších metalových desek, které u nás kdy vyšly a konkurovat ji v mých očích může snad jen neméně famózní "Lamento" kapely PRVNÍ HOŘE. Jde o počin, který má všechny atributy špičkové tvrdé nahrávky – originalitu, instrumentální vytříbenost, výrazný skladatelský um, multižánrovost, vrstevnatost i moderní a čistý zvuk. Díky tomu lze celkem jednoznačně hovořit o tom nejlepším, co se letos urodilo nejen na tuzemské tvrdé scéně, ale i té světové…

sestava: Satyr - zpěv, Medvěd - kytary, Hyenik - kytary, Krusty - baskytara, zpěv, Marty - klávesy, syntezátory, Čepa - bicí, perkuse; host: Bruno - zpěv
produkce: Marty, FORGOTTEN SILENCE
odkaz: forgottensilence.cz