SUEDE

IN MOURNING - The Weight of Oceans

IN MOURNING - The Weight of Oceans

2012 Spinefarm Records

čas: 61:10
styl: progressive melodic death

Po téměř dokonalém debutu a o něco emocionálně chladnějším druhém albu přináší IN MOURNING svůj třetí umělecký výtvor. Svým umným kombinováním švédského melodického deathu s progresivním cítěním se z IN MOURNING stala uznávaná a vyhledávaná kapela především pro ty z posluchačů, kteří v hudbě primárně nevyhledávají přímočarost a jednoduchý poslech, současně pak obohatila švédskou metalovou scénu o další originální prvek.

Hned po prvních posleších se na povrch dostal jeden znatelný rozdíl oproti předešlým nahrávkám, a to citlivé potlačení vokálů ve prospěch samotných melodií. S tímto jsem se nějakou chvíli pral, jelikož Tobiasův zpěv je až neuvěřitelně podmanivý, různorodý a ve svých mnoha polohách nadmíru přesvědčivý. Postupem času ze mě však tyto obavy spadly, kapele na "The Weight of Oceans" sázka na zvýraznění melodií vyšla a vokální linky ve svém vyhrazeném prostoru stále dokazují svou výjimečnou kvalitu. Obsazení tří kytar ve své sehranosti tvoří monumentální, až epickou stavbu riffů, jež se díky vynikající kompozici nenásilně proplétají i doplňují. Právě díky třem kytarám kapela docílila pro svou tvorbu typické hutnosti a velkoleposti, i když nelze mluvit o nějakých technicky nadmíru složitých vyhrávkách či postupech a ani o prvoplánových megalomanských orchestracích. IN MOURNING pracují s poměrně jednoduchými kytarovými motivy, které však v sobě obsahují spolu s chytlavostí a zapamatovatelností i občas nečekané zvraty, jimž nahrává také délka skladeb, která se v průměru pohybuje kolem šesti minut. IN MOURNING tak mají dostatek času rozvést své kytarové motivy do příjemně květnatých a barvitých kolosů plných všemožných změn nálad i atmosféry. Lehce také přibylo kytarových sól, ale nelze mluvit o nějakých onanistických pasážích, spíše se jedná o vkusnou nadstavbu pro nosnou melodii. Žánrově deska osciluje mezi pro Švédsko tak typickým melodickým deathem a znatelněji více zastoupeným progresivním metalem. Bicí podklad tyto změny bez problémů reflektuje, určuje i doplňuje, zatímco baskytara je rovnocenným partnerem kytar, rozvíjí si své vlastní motivy a její linka v žádném případě není až druhořadou.

Jediným vybočením ze zadaného konceptu hudby na albu, které se s mírnými odchylkami nese v konstantním duchu, je čtvrtá skladba "Celestial Tears", která mi svou kompozicí a především čistým vokálem evokuje tvorbu KATATONIE. Všudypřítomná melancholie v doprovodu nezkresleného vybrnkávání kytar a poklidným bicím tak vyznívá především díky onomu čistému, místy i zdvojenému vokálu od zbytku materiálu naprosto odlišně, ale svým způsobem na desku nepochybně patří a jakožto emocionální obzvláštnění tvorby obstojí, i když více takových skladeb by nemuselo albu a potažmo ani kapele příliš prospět.

"The Weight of Oceans" je postavena především na atmosféře a oproti předešlému albu "Monolith" tentokrát nechybí ani lidskost, deska má svou duši a trpělivého posluchače odmění přístupem do všech svých tajů a zákoutí. Jistá pedantnost kapely tak už tentokrát není na škodu, technická vyspělost a preciznost je budované atmosféře vyrovnaným partnerem a nejedná se tak o pouhé předvádění instrumentálního umu jednotlivých členů. Album disponuje přemírou zajímavých motivů i pasáží, obsahuje též chytlavé refrény, avšak stále se drží své nepřístupnosti, která s přehledem odfiltruje veškeré pokusy o okamžité uchopení hudebního obsahu. Již samozřejmostí je plný a kvalitní zvuk a taktéž produkce desky dosahuje na očekávanou vysokou úroveň. Na debut "Shrouded Divine" sice nedosahuje, ale málo nechybí. Naopak předešlé album s přehledem doplní, nerad bych zde mluvil o nějakém zastínění. Zabralo mi opravdu mnoho času, než jsem dokázal do výtvoru plně proniknout, ale u těchto alb se trpělivost a snaha vyplácí a já tak mohu "The Weight of Oceans" označit za jednu z nejlepších desek, které zatím nezvykle silný letošní rok nabídl.

sestava: Tobias Netzell – zpěv, kytara, Pierre Stam - baskytara, Björn Pettersson – kytara, doprovodný zpěv, Tim Nedergård – kytara, Christian Netzell – bicí
produkce: Jonas Kjellgren
1. Colossus
2. A Vow to Conquer the Ocean
3. From a Tidal Sleep
4. Celestial Tear
5. Convergence
6. Sirens
7. Isle of Solace
8. The Drowning Sun
9. Voyage of a Wavering Mind

U švédského kvintetu IN MOURNING oceňuji hned několikero věcí – disciplínu a nasazení (desky vydávají s pravidelností od roku 2008, čile koncertují), daří se jim tvořit vlastní zvuk, disponují moderní produkcí a v neposlední řadě výtečnými hráčskými výkony. Dá se tedy konstatovat, že disponují všemi pěti Pé, přesto si jejich počiny poslechnu vždy v době jejich emise, tak nějak prošumí mým přehrávačem a prakticky na kapelu zapomenu až do vydání počinu následujícího. V čem tedy tkví problém?

Jak jsem psal v minirecenzi na druhou studiovku "Monolith", přestože IN MOURNING hrají relativně rafinovaný deathmetal s melancholickým akcentem, přesto kýžené emoce u mě kapela nevyvolává. Skoro mě počínání Švédů připadne jako nějaký (nechtěný) kalkul v duchu: Pojďme nahrát technickou skladbu nabitou emocemi, namísto aby ji hudebníci nahráli zcela spontánně bez ohledu, jak se výsledek vyvrbí. V tomto ohledu tedy preferuji především žánrové kolegy OMNIUM GATHERUM, jim nechybí vše, čím disponují též IN MOURNING, nicméně jejich tvorbu navíc korunuje přirozenost, ladnost, uvolněnost a elegance. Bohužel z CD "The Weight of Oceans" tyto graciézní pocity neprýští, kluci by zřejmě moc chtěli znít jako tvorba slovutného Dana Swanö, ale bohužel jim chybí potřebné charisma.

hodnocení: 70 %

90 %

90 %