15.08.14 - 28.07.14

MARDUK - Serpent Sermon

MARDUK - Serpent Sermon

2012 Century Media Records

čas: 54: 24
styl: black

Po třech letech, vyplněných vydáním třískladbového EP "Iron Dawn", se švédská blackmetalová ikona MARDUK vrací s Hadím kázáním - rozuměj s novým dlouhohrajícím materiálem, pojmenovaným "Serpent Sermon". Titul to není příliš originální: MARDUK a více či méně podařené rouhání se svatým symbolům, to je spojení, které loni oslavilo už dvacet let existence. Víc než název alba ale většinu posluchačů patrně zajímá jeho hudební složka, na kterou se tedy podívejme zblízka.

Desku otvírá titulní skladba "Serpent Sermon". Při jejím prvním poslechu jsem si vybavil letitou poučku, která praví, že nebudeme-li počítat kapely jako SHINING nebo DISSECTION do kategorie tradičního black metalu (což by se nejspíš ani nehodilo), působí ve Švédsku od 90. let v zásadě dvě true blackové superhvězdy: MARDUK a DARK FUNERAL, k nimž se teprve v poslední době postupně přibližují WATAIN. Právě rukopis DARK FUNERAL jako by se totiž v první skladbě odrážel, a to z důvodů mně neznámých. Rozdíl mezi oběma stálicemi ale vypluje na povrch hned v úvodu druhé "Messianic Pestilence". Tehdy je zřejmé, že tam, kde DARK FUNERAL sázejí na poměrně monotónní, ale melodické i atmosférické sjezdy, přicházejí MARDUK s větší agresivitou, zároveň však i nápaditostí a určitou technickou náročností hry. Díky preciznímu, modernímu a patřičně údernému zvuku znějí noví MARDUK v nejrychlejších pasážích skladeb až death metalově, což jako poměrně náruživý příznivec fúzí blacku s deathem kvituji, chápu ale zároveň, že fanoušci starosvětského pojetí černého kovu nemusejí mé pocity sdílet.

Ve chvíli, kdy se posluchači může začít zdát, že deska poněkud ztrácí dech a mění se v mechanizovanou hudební kafilérii (kterážto chvíle v mém případě nastala koncem čtvrté skladby "Into Second Death", jejíž název mimochodem opět odkazuje k Písmu svatému), přichází oživení v podobě skladby "Temple of Decay", mého osobního favorita desky. U MARDUK se už dávno stalo dobrým zvykem prokládat blasfemicky destruktivní sypačky nějakým tím pomalejším a melodičtějším náznakem experimentu ("Materialized in Stone" na "Opus Nocturne", "Summer's End" na "La Grande Dance Macabre" a tak dále), a na "Serpent Sermon" plní tuto roli právě Chrám rozkladu. Nástup evokující krajinu po bitvě, Mortuusovo hlasové rozsévání morových ran, chorálové nápěvy v pozadí - doporučuji.

Za skladby, které ocení i posluchač, jenž není živ blackmetalovým chlebem, považuji i osmičku "M.A.M.M.O.N.", střídající ultrarychlý ušní průplach s pomalejší a (na poměry rukopisu kapely) poměrně důmyslnou kytarovou vyhrávkou, následující "Gospel of the Worm", pro níž jako by MARDUK našli inspiraci u Snorra W. Rucha, autora kritikou ceněného blackového projektu THORNS, a především bonusovou "Coram Satanae", nejmelodičtější položku na albu, jíž uvozuje riff z dálky připomínající melodii kultovní gothic metalové hymny "Alma Mater" od MOONSPELL. Nevím, jestli náhodou nejsem sám, kdo tam právě tuhle skladbu slyší, nemohu si ale pomoct, pořád mi v souvislosti se závěrem "Serpent Sermon" nějak přichází na mysl.

Kované black metalisty naopak potěší skladby "Hail Mary (Piss-soaked Genuflexion)", a to přinejmenším svým názvem, odkazujícím ke starším počinům kapely v duchu "Fuck me, Jesus" nebo "Jesus Christ...Sodomized". Po synovi si tedy pánové berou na paškál i matku a dokazují, že úctu nemají opravdu před ničím. A to ani před Satanem, vzhledem k tomu, jak ten se musí na pány středních let s warpaintem na obličeji mračit. Vzato kolem a kolem je ale nakonec dobře, že tu MARDUK jsou a že jsou v jádru takoví, jako kdysi. Je sice možné namítat, že kapela nadále přiškrcuje očividný skladatelský potenciál přemírou konzervativních vypalováků, kde bychom ale byli, kdyby black metal hráli samí intelektuálové koketující s elektronikou? Nakonec asi platí, že každý obchod potřebuje talenty všeho druhu, čímž zdravím pijáky Kolalokovy limonády.

sestava: Mortuus - vokály, Morgan - kytary, Devo - baskytary, Lars - bicí
1. Serpent Sermon
2. Messianic Pestilence