06.09.16

Arjen Anthony Lucassen - Lost in the New Real

2012 InsideOut Music

čas: 47:00/43:20
země původu: Nizozemí
styl: progressive rock

"Všechny písně již byly zazpívány, každá nota zahrána, každý akord vybrnkán a každá melodie stvořena", zpívá pan L, alter ego Arjena Anthonyho Lucassena na jeho druhém sólovém albu "Lost in the New Real". Bylo jen otázkou času, kdy se k němu nizozemský fanatik do rockové historie odhodlá, neboť stařičký debut "Pools of Sorrow, Waves of Joy" vydaný ještě před prvním počinem AYREON, tedy roku 1994, již zhola nesplňuje současné Lucassenovy hudební vize. Nahrát dnes něco originálního je zcela nemožné a přesto naleznete celou plejádu umělců, kteří si bláhově myslí opak. Na okatém epigonismu Lucassen postavil celou svou hudební tvorbu, na každém jeho albu lze nalézt odkazy ke klasické rock-metalové studnici, taktéž v textech se nepouští do neuchopitelných filozofických disputací, naopak inklinuje k středněproudému sci-fi stereotypu a přesto ve výsledku zní jeho produkce originálněji, než u většiny ostatních. Čím to? Odpověď je prozaická, Lucassen, jakožto realista, od počátku své hudební kariéry zastává názor, že není potřeba být za každou cenu originální, avšak to, co tvoříte, vytvářet perfekcionisticky. A v tomto ohledu, bezesporu takřka dvě dekády, drží prim, a přestože v konfrontaci s jeho starší tvorbou neskýtá dvou CD "Lost in the New Real" skoro žádné překvapení, ve výsledku se jedná o mimořádné dílo, nenalézající v záplavě současné albové nadprodukce konkurenci.

Příběh vážící se k albu "Lost in the New Real" vychází opět z tradiční sci-fi a v několika mutacích ho známe již z AYERONu. Nemocný muž je v 21. století, v okamžiku klinické smrti zmražen a oživen ve vzdálené budoucnosti, kdy technologie dostatečně pokročily, aby byl vyléčen. Po probuzení je osloven jako pan L svým psychologem Voight-Kampffem (kdo viděl legendárního Blade Runnera, ihned ví, odkud větry vanou, ne náhodou se jeho hlasu zhostil herecký veterán v oblasti fantastiky Rutger Hauer – dokonalý, nejen marketingový tah). Svět se však radikálně změnil, hranice mezi tím, co je skutečné a co již ne, se zdá být nejasná. Voight Kampff se tedy snaží panu L naleznout jeho ztracený svět.

Oproti tradicionalistickému STAR ONE a spíše rutinnímu GUILT MACHINE Lucassen nalezl, zdá se, novou mízu, neboť kolekce "Lost in the New Real" zní nebývale svěže a navzdory depresivnímu ideovému pozadí též pozitivně, místy až chytlavě, ovšem bez jakýchkoliv podbízivých tendencí. Lucassen opět objevil tvůrčí ladnost a přestože i předchozí počiny nelze označit jinak, než jako vysoce nadprůměrné, postrádaly takový ten správně uvolněný (neo)hipísácký feeling, prýštící z přelomového opusu "Into the Electric Castle" (částečně rezonoval i v "The Human Equation"). Takovou kanonickou kompozicí se na "Lost in the New Real" stala klipová "Pink Beatles in a Purple Zeppelin" a jak slovní hříčka názvu napovídá, Lucassen se zde doslova vyznal z lásky ke klasickému rocku. Přestože vždy o sobě tvrdil, že není dobrý zpěvák, tak tady musí veškerá skromnost stranou. Jasně, po formální stránce nezpívá jako božský Freddie, avšak disponuje neméně silným charismatem. Méně je někdy více a proto se Lucassen rozhodně nepouští do nějakých závratných výšek (ty vyzpívává přizvaný Wilmer Waarbroek) či exhibicí, zná přesně své pěvecké limity, na druhou stranu dokáže mistrně své rezervy proměnit v přínos. Jeho hlas na albu skýtá toliko barevných odstínů jako rozkvetlá louka. Krom konvenčního zpěvu místy třeba jen deklamuje, jindy nezřídka svůj hlas prožene různými mašinkami a někdy jen tak ležérně, jakoby folkově, popěvuje ("When I’m a Hundred Sixty-four"). Tak či onak, jeho projev vždy baví, třeba vitální hitovku "E-police" či hipísáckou "Dr. Slumber’s Eternity Home" si nelze nepobrukovat spolu s Lucassenem. To jsou právě ony sluncem prosycené okamžiky evokující vrcholné období AYREON z časů "Into the Electric Castle".

Lucassen však dokáže po letech i opravdu překvapit, konkrétně mám na mysli jeden z vrcholů alba - temně apokalyptickou "Yellowstone Memorial Day". Tu charakterizuje lehký industriální nádech, podladěné kytary a bezútěšná atmosféra, sám mistr se zde představil v poněkud atypické, skoro až gothic rockové poloze s výtečným hlubším až barytonovým přednesem v duchu Dana Swanö (s nímž mimo jiné spolupracoval v rámci projektu STAR ONE). Pro změnu z tradičního sci-fi konceptu se vymyká psychedelická "Where Pigs Fly", kde Lucassen vyjmenovává různé světové osobnosti, s nadsázkou neopomene ani Bonda, Darth Vadera, Madonnu nebo E.T.-ho.

Pokud první disk nelze označit jinak než za geniální, druhý mírně pokulhává, avšak stále ho hodnotím jako nadprůměrný. Jedná se o mix zbylého koncepčního materiálu doplněný o coververze rockových klasiků. Lucassen již v minulosti projevil smysl pro citlivý výběr coververzí, druhému disku vévodí nehynoucí opus "Welcome to the Machine" od PINK FLOYD z alba "Wish You Were Here". Uznávám, že předělat jeden z milníků rockové historie, aby výsledek alespoň částečně evokoval genialitu jeho tvůrců, chce opravdovou kuráž, pokud však někdo dokáže tuto výzvu se ctí přijmout, aby výsledek nepůsobil trapně, ale naopak přinesl i nějakou přidanou hodnotu - zde v podobě inteligentního "zmetalizování" – tak Arjen Anthony Lucassen. Hned v závěsu jsem si oblíbil "Veteran of the Psychic Wars" od taktéž kultovních, ale poněkud polozapomenutých Newyorčanů BLUE ÖYSTER CULT, zde si troufám tvrdit, že cover předčil, mimo jiné díky skvělým Lucassenovým space klávesám (možná i pěvecky dotahuje samotného Erica Blooma), originál vydaný původně roku 1981 na albu "Fire of Unknown Origin". Za to s "Battle of Evermore", kde se jako host představila cimbálistka a zpěvačka Elvya Dulcimer, zůstal ve stínu originálu od LED ZEPPELIN ("Led Zeppelin IV", 1971).

Koncepční skladby, jak jsem uvedl výše, stojí též ve stínu těch z prvního disku, avšak třeba hned první melancholicky "ayreonovská" "Our Imperfect Race" potěší výtečnou psychedelickou space atmosférou s nádherným kytarovým sólem. Naproti tomu "So Is There No God?" sice zaujme netradiční westernovou náladou, avšak spolu s další, podobně laděnou, opět s důrazem na akustickou kytaru, "You Have Entered The Reality Zone" patří k poněkud rutinní záležitosti bez výraznějších refrénů či stěžejních motivů. Za to "The Social Recluse" zaujme naléhavým refrénem i přesto, že samotná hudební náplň je na Lucassenovy poměry poměrně neokázalá.

A konečný verdikt: dokonalý první disk za 90 % a skvělý druhý za 70 %, což nám v průměru dělá výtečných 80 % a současně se jedná o jedno z mých TOP 10 alb roku 2012. Lucassen si rochnění ve studnici rockové historie náramně užívá a neznám nikoho, kdo ji dokáže prezentovat s takovou grácií. Pokud se někomu nechce zpětně objevovat klenoty šedesátých, sedmdesátých či osmdesátých let a stačí mu našlapané "bestofko", mohu Lucassenovo "Lost in the New Real" jedině doporučit.

sestava: Arjen Anthony Lucassen - zpěv a nástroje; hosté: Rutger Hauer - vypravěč ("Voight-Kampff"), Wilmer Waarbroek - doprovodný zpěv, Ed Warby - bicí, Rob Snijders - bicí, Ben Mathot - housle, Maaike Peterse - cello, Jeroen Godssens - flétna, Elvya Dulcimer - cimbál a zpěv v "The Battle of Evermore"
produkce: Arjen Anthony Lucassen
CD1
1. The New Real