06.09.16

CRUSHER - From The Core

CRUSHER - From The Core

2012 Lecter Music Agency

čas: 67:25
styl: death/thrash

Jičínský CRUSHER patřil v druhé polovině devadesátých let nebo na začátku nového milénia mezi širší popředí tehdejší tuzemské deathmetalové scény. Nedosahoval sice výrazně pronikavých kvalit skupin jako KRABATHOR, TORTHARRY, FLESHLESS, MELANCHOLY PESSIMISM, DISFIGURED CORPSE a později HYPNOS, GODLESS TRUTH či APPALLING SPAWN + LYKATHEA AFLAME, spolu s kolegy z INFANTICIDE, SCABBARD, COWARD, BIOTECH, PANDEMIA, DEFLORACE, MARTYRIUM CHRISTI, LANIENA MENTIS či SABATHORY však patřil k těm, o nichž se v rámci smrtící komunity vědělo. Souběžně s výskytem změn v sestavě se nejenom proměňoval styl souboru, ale také postupně rostla jeho úroveň a s ní i úspěchy, které zvláště kolem roku 2000 vrcholily mnoha společnými koncerty, festivaly a turné po boku nejen českých a slovenských, ale také evropských a tedy i světových veličin. Přesto v roce 2004, dva roky po vydání posledního alba "Untearable Off Colossus", nastal konec činnosti. Po mnoha letech mlčení se těleso vrátilo na scénu a připravilo zbrusu nové skladby o délce minialba, jež pro účely tohoto vydání doplnilo starými demosnímky z první poloviny devadesátých let.

Jak naznačuje název aktuálního disku, šesticí po deseti letech čerstvých kousků se kapela stylově vrací do období druhého alba "To The Core", s nímž ji pojí nejvíce shodných členů v sestavě. Předvádí tedy vcelku klasický ostrý a brutální death metal, přizdobený spíše drobnými náznaky thrashe či hardcoru. Nové skladby disponují dobrým zvukem či přiměřenou hudební propracovaností a jsou plné hutných kytarových riffů, v jejichž obležení občas potěší nějaká odlišně znějící zajímavá pasáž. Vokální stránka sice není ničím mimořádným, ale v místech, kdy je bručení hlavního vokalisty podpořeno odlišnějším hlasem kytaristy, dojem to vylepšuje a posluchačova pozornost se zvyšuje. Křičené pasáže v titulním čísle "From The Core" a hlavně následující skladbě "Time Of Hammer" proto dobře konkurují šlapavé skladbě s přiléhavým názvem "Death Is Not Dead" i těm dalším, přestože celek je spíše jen záměrným návratem do minulosti, pro současnou scénu zřejmě nemá žádný přehnaný potenciál a v žánrovém či historickém kontextu patří do běžného, ale dobrého průměru.

Demo "Secret Changes" z roku 1995 představuje poněkud stručnější, ale vcelku obstojný předobraz následného albového debutu "Daymares", pro nějž byly ve své době nově nahrány i určité věci z ještě staršího dema "Death's Not Choice" z roku 1994. Oba tyto hlavně deathmetalové, ale také thrashem načichlé demosnímky jsou po zvukové i hudební stránce dobře poslouchatelné, přesto je z nich jasně zřejmé, že již ve své době se pouze stěží mohly rovnat tuzemské špičce žánru, natožpak té zahraniční. Nemluvě pak o značně úsměvném demu "Destined For Extinction" z roku 1992, které je jen zvukově otřesným a kompozičně velmi chabým pokusem o thrashmetalovou palbu, jejíž poslech je tak trochu utrpením a zde má pouze dokumentární hodnotu. Tehdy bylo zřejmé, že se ještě pánové měli hodně co učit, což také rozhodně činili a později zúročili. Všechna dema každopádně prošla remasteringem, který jejich zvuk a tím i poslouchatelnost zřejmě o něco vylepšil.

Aktuálně realizovaný digipack tak představuje nejen důstojné navázání na vlastní starou minulost, ale též ohlédnutí se kamsi dozadu, včetně bookletu s kompletně vyobrazenou demosnímkovou i albovou tvorbou, stručnou historií a koláží starých plakátů či dobových fotek.

From The Core (2012) – 60 %
Secret Changes (1995) – 50 %
Death's Is Not Dead (1994) – 50 %