06.09.16

BARONESS - Yellow & Green

BARONESS - Yellow & Green

2012 Relapse Records

čas: 39:50/35:19
styl: progressive/stoner/hard rock

Když američtí BARONESS vydali roku 2007 svůj vynikající debut "Red Album", byla to malá senzace. Svébytné a instrumentálně vytříbené spojení progresivních vlivů, sludge, stoner a hard rocku přineslo na scénu čerstvý vítr a vzbudilo zaslouženou pozornost. Následující počin "Blue Record" pak pozici kapely upevnil a zároveň naznačil příklon k syrovějšímu a přímočařejšímu výrazivu, na což měl nemalý vliv nový kytarista Peter Adams. Čerstvou třetí řadovou desku "Yellow & Green" pánové odvážně pojali jako dvojalbum.

Kdo by však od tohoto kroku očekával podobnou filozofii, jakou uplatnili na své novince "Alpha Noir/Omega White" Portugalci MOONSPELL či o několik let dříve na deskách "Damnation" a "Deliverance" švédští OPETH, ten by se mýlil. "Yellow" a "Green" totiž vzájemně nepůsobí nijak kontrastně, ale spíše jako jednovaječná dvojčata. Dle stopáže obou počinů, která činí dvakrát necelých čtyřicet minut, lze tedy usuzovat, že album bylo rozděleno vedví především proto, aby se vtěsnalo do vinylových drážek.

Je zjevné, že BARONESS se rozhodli na každé desce dodržovat jisté zákonnosti. Těmi nejvýraznějšími jsou přítomnost jedné z barev v názvu alba a artworky v secesním duchu inspirované obrazy Alfonse Muchy. Jejich autorem nakonec není nikdo menší, než zpěvák kapely John Baizley, jehož práce zdobí i obaly spřízněných kapel jako DARKEST HOUR, THE RED CHORD, BLACK TUSK či KYLESA. Pojďme ale k samotnému obsahu.

Ten se nese ve znamení výrazného hudebního zvolnění a inklinuje spíše k přímočařejšímu zemitému stoner rockovému pojetí se sedmdesátkovou progresivní a hard rockovou patinou. Po instrumentální rafinovanosti a propracovanosti debutu se bohužel z velké části slehla zem, přesto však nelze říct, že by šlo vyloženě o negativum. BARONESS se zkrátka rozhodli osekat svůj projev až na dřeň a přiblížit se více podstatě hudby, která jim je nejbližší. A tou je zjevně především hard rock sedmé dekády. Vlivy některých velikánů (nejen) tohoto žánru jsou zde nepřeslechnutelné. Kromě u stoner rockových kapel nezbytné "sabbathovské" zatěžkanosti lze hledat inspiraci například u THIN LIZZY, jejichž zesnulému zpěvákovi Philu Lynottovi se na novince Baizley místy výrazově přiblížil natolik, že bych je od sebe snad nerozeznal. Nad skladbou "Cocainium" jako by se zas chvílemi vznášel odér slovutných WISHBONE ASH a tak bychom mohli pokračovat dále.

Největší slabinou "Green & Yellow" je její roztříštěnost. Zatraceně silné (povětšinou svižné) skladby jako singlovka "Take My Bones Away", zmiňovaná "Cocainium", "Board Up the House" či "The Line Between" ční nad spíše průměrnějším (a utahanějším) zbytkem alba, který v sobě má sice nemalý potenciál a obsahuje i několik úžasných pasáží, ale celkově se jeví poněkud nedotaženě a místy zbytečně ležérně, unaveně a těžkopádně. Jakoby BARONESS ztratili onu jiskru a nezdolnou energii, kterou první dva počiny doslova přetékaly.

Hovořit přímo o zklamání však nelze. Kdyby se z novinky vybralo jen to nejlepší a pánové místo dvou alb natočili jediné, pravděpodobně by za svými předchůdci nikterak nezaostávalo. Rozmělnění nápadů na zbytečně dlouhou více než sedmdesátiminutovou plochu však kapele ani počinu "Yellow & Green" příliš neprospělo.

sestava: John Baizley - zpěv, kytara, baskytara, klávesy, Peter Adams – kytara, doprovodný zpěv, Allen Blickle - bicí
produkce: John Congleton
Yellow: