06.09.16

CRADLE OF FILTH - Midnight in the Labyrinth

2012 Peaceville Records
Kompilace

čas: 78:40/60:04
styl: orchestral

Mikael Åkerfeldt má svoj "Heritage", Dani Filth má zase svoj "Midnight...". Tak ako sa Åkerfeldtov príbytok postupne premieňa na sklad starých rockových platní, zmenil i Filth svoju domácnosť v súlade so svojim morbídnym vkusom a osobne nepochybujem o tom, že soundtracky k jeho obľúbeným hororovým filmom majú u neho doma vyhradené čestné miesto niekde priamo nad kozubom – ak sa tam teda pomestia. Mr. Filth uvádzal už dávnejšie ako inšpiráciu i pre staršie nahrávky CRADLE OF FILTH hlavne tvorbu Wojciecha Killara (OST k k filmu Dracula) alebo Dannyho Elfmana (dvorného skladateľa Tima Burtona), opomenúť v súvislosti prelínia filmu a hudby kapely ale nemožno ani dlhoročnú spoluprácu s filmovým Pinheadom, Dougom Bradleym (albumy "Midian", "Nymphetamine", "Thornography" a napokon "Godspeed on the Devil's Thunder").

Nového scénického hávu sa dočkali dnes už klasické skladby z prvých štyroch albumov. Tie boli cielene povyberané takým spôsobom, že i keď sú z tematicky a hudobne odlišných dosiek, stále spolu dávajú zmysel a vytvárajú dojem plynule rozprávaného príbehu bez dejových odbočení. Krvavý príbeh o grófke Bátoriovej prezentovaný na štvrtom štúdiovom záseku (v tomto prípade počítam za radový album kvôli jeho dôležitosti i "V Empire (Or Dark Faerytales in Phallustein)") bol napokon logickým vyvrcholením klasických hororových a erotickývh tém preberaných kapelou už od ich undergroundového debutu z roku 1994.

Nahrávka má vynikajúci odpich s "Gotickou romancou", ktorá bola inštrumetálne prekopaná takmer na nepoznanie – a prekvapivo to celé dokonale funguje! Stále je to ten istý energický song, ktorý zdobí žánrový míľnik "Dusk...", avšak pretvorený k novému obrazu – metalové nástroje boli celkom vypustené a Dani namiesto svojho typického škrekotu dáva hrdlu oddych a prezentuje sa precítenou recitáciou. Ženské party má na starosti opäť nenahraditeľná Sarah Jezebel Deva, exkluzívne pozvaná Danim na spoluprácu iba pre tento projekt. Finálnu hudobnú podobu tomu celému dal Mark Newby-Robson, klavirista štúdiovo spolupracujúci s kapelou už od roku 2007 (s mixom spolupracovníka ANATHEMY Kita Woolvena).

Všetky piesne boli nahrané vo dvoch verziách, ide teda o dvojalbum – jediný rozdiel medzi zvukovým záznamom na obidvoch nosičoch je potom ten, že druhé CD je výlučne inštrumentálne. Toto považujem za výborný nápad, nakoľko si poslucháč môže vybrať, či sa chce unášať i Daniho pútavou lyrikou (prvé CD), alebo výhradne hudbou (druhé CD). Aby som bol presný, na prvom disku sa nachádza ešte bonusový song v podobe crowleyovského vyvolávania duchov s príznačným názvom "Goetia (Invoking the Unclean)".

Jedinečnosť a možno až spoločenská sila "Midnight..." spočíva vo fakte, že ľudia zatracujúci metal ako ne-hudobný žáner tentoraz jednoducho musia ustúpiť a priznať svoj doterajší povrchný prístup k veci. Fanúšik kapely samozrejme všetky tie melódie a unikátne hudobné postupy dobre vnímal i v pôvodných verziách piesní (obsahovo sa nemenilo nič, vymenil sa len výrazový prostriedok nahradením typických "tvrdých" inštrumentov), no teraz sú prístupné v zrozumiteľnej forme i obyčajnému, radovému záujemcovi o kvalitnú muziku. Hudba je samozrejme vecou osobného vkusu (a to viac ako čokoľvek iné), avšak priznať objektívne kvality je s trochou snahy dobre možné i pri hudobných žánroch, v ktorých sa človek obyčajne vôbec nevyzná.

CRADLE OF FILTH nahrali výborný soundtrack, ktorým nielenže kvalitatívne prevýšili minimálne dva svoje predošlé albumy, ale zároveň dokázali, že s ich odpisom treba stále ešte počkať. Jedinou nezodpovedanou otázkou pre mňa ostáva, či by to celé napriek nepopierateľnej kvalite neznelo ešte o niečo lepšie, ak by sa materiál nahral so živým orchestrom podobne, ako keď kapela v roku 2003 navštívila Budapešť.

sestava: Mark Newby-Robson - orchestrace, klávesy, Dani Filth - narace, Sarah Jezebel Deva - narace, zpěv
produkce: Kit Woolven a CRADLE OF FILTH
CD 1