06.09.16

TESTAMENT - Dark Roots of Earth

TESTAMENT - Dark Roots of Earth

2012 Nuclear Blast

čas: 74:00 (LE)
styl: thrash

Je těžké vysápat se na vrchol, ještě těžší se na něm udržet. TESTAMENT se mezi thrashovou elitu vypracoval v průběhu devadesátých let, během nichž se většina jeho myslitelných konkurentů zvládla v očích fanoušků i vydavatelů znemožnit různě zdařilými experimenty. Ani TESTAMENT se inovování stagnujícího thrashe nebránil, ale jeho laborování se setkalo se znatelně větším pochopením. Uspěl zejména díky přitažlivému spojení zemitých kytar, deathových vokálů a osobitých melodií, které se mimoděk stalo jedním ze zásadních inspiračních zdrojů pozdější tzv. Nové vlny amerického heavy metalu z počátku 21. století.

Ducha dnešních TESTAMENT ale víc než patnáct let staré "výstřelky" vystihuje sbírka přetočených klasických písní "First Strike Is Still Deadly" z kraje druhého tisíciletí, jež se stala páteří jeho setů. TESTAMENT zkrátka stejně jako jiní jeho generační souputníci podlehl dojmu, že po téměř třicet let trvající kariéře stěží může něčím překvapit, a tak se drží v hranicích vytyčených "The Gathering" a při tvorbě nového materiálu jenom variuje prvky z různých údobí své existence. Tak byl vytvořen předposlední "The Formation Of Damnation" a "Dark Roots of Earth" nejinak. Jedinou dílčí novinkou jsou toliko blast beaty v písních "Native Blood" a "True American Hate."

Eric Peterson před třemi lety uvedl, že nová deska by měla být víc "heavy". Osobně se přikláním k tomu, že tím chtěl říct "tradičnější". Počin je i ve srovnání se svým zpátečnickým předchůdcem skutečně konzervativní, nejen zvukem asi nejvíc upomene na věhlasnou čtveřici alb "The New Order", "Practice What You Preach", "Souls Of Black" a "Ritual" z přelomu osmdesátých a devadesátých let.

Rozdílů mezi "The Formation Of Damnation" a "Dark Roots of Earth" by se našlo vícero. Nejenže starší desku uvedlo pompézní entreé "For The Glory Of", zatímco novou natvrdlá vypalovačka "Rise Up". Přestože se "Dark Roots of Earth" zaskví několika baladickými momenty – za všechny jmenujme metallicovský opus "Cold Embrace" – jichž bylo "The Formation Of Damnation" ušetřeno, má zásluhou prozaičtěji stavěných písní větší spád a charisma, ale platí za to vysokou daň. Požitek z desky disponuje omezenou trvanlivostí. Nijak ho neumocní ani vesměs přebytečné předělávky - výjimkou z pravidla budiž přetvořený "Animal Magnetism" od SCOPRIONS - a tak kolekce nejen skalní fans v konečném důsledku nasytí pouze prázdnými kaloriemi.

Nabízí se mi paralela s vývojem stylově i personálně spřízněného tělesa ze Seattlu - NEVERMORE, které rovněž po riffy mírně přesyceném předposledním počinu "This Godless Endeavor" natočilo až toporně průzračné "The Obsidian Conspiracy." Jemu také vůbec nic nepřidalo omílání osvědčených postupů, natož dva nevýrazné covery. TESTAMENT se ale na rozdíl od NEVERMORE nepotácí na hraně mezi bytím a nebytím, "novým" albem jen potvrdil, že se jako tvůrčí kapela zdá nadobro sžitá s údělem thrashového mentora. Dlužno podotknout, že i při všech výše uvedených nedostatcích CD vzhledem k vysokému standardu skupiny lze považovat za byť rutinní, přesto stále kvalitně odvedené řemeslo.

sestava: Chuck Billy - zpěv, Greg Christian - baskytara, Alex Skolnick - kytara, Eric Peterson - kytara; hosté: Gene Hoglan - bicí, Chris Adler - bicí
produkce: Andy Sneap
1. Rise Up