MOONSPELL - Alpha Noir / Omega White

MOONSPELL - Alpha Noir / Omega White

2012 Napalm Records

čas: 40:34/38:10
země původu: Portugalsko
styl: gothic/doom/rock/metal

Portugalci MOONSPELL jsou již kultovní položkou světové metalové scény. Jak by také ne. V devadesátých let se pánové svými prvními dvěma řadovkami "Wolfheart" a "Irreligious" prodrali mezi elitu tehdy nesmírně populární gothic/doomové vlny, aby brzy poté nechali volný průchod svým experimentálním choutkám a natočili famózní nadžánrová alba "Sin/Pecado" a "The Butterfly Effect", kterými dosáhli svého dosavadního uměleckého vrcholu.

Následující gothic rockový počin "Darkness And Hope" naznačil návrat k jednoduššímu a konzervativnějšímu pojetí, který byl stvrzen syrovou plackou "The Antitode" i posledními alby "Memorial" a "Night Eternal", kde kapela docílila jakéhosi extraktu své tvorby. Té díky neutuchající skladatelské nápaditosti výrazněji neuškodila ani absence výraznějšího hudebního posunu vpřed a jistá zakonzervovanost. Novinka "Alpha Noir / Omega White" vznikla coby dvojalbum.

Jak už napovídá sám název, MOONSPELL tentokrát stvořili dva hudebně kontrastní počiny, přičemž první z nich "Alpha Noir" je odrazem drsnější, syrovější a temnější tváře kapely. Pánové jakoby se na něm výrazně poohlíželi po svém prenatálnímu období před vydáním debutu "Wolfheart" a atmosférou se zde nejvíce blíží svému stařičkému demu "Anno Satanæ" a kultovnímu EP "Under The Moonspell", kteréžto počiny znovu natočili a vydali roku 2007 pod souhrnným názvem "Under Satanæ". Inspirace starší tvorbou se sice projevuje již od alba "The Antitode" , tady ale díky absenci klidnějších a jemnějších pasáží, vynikne duch prvních nahrávek kapely ještě výrazněji, stejně jako zřetelný thrash/blackový odér, kterými byly prodchnuty.

Ač se přiznám, že mi osobně podobné pokusy o "návraty ke kořenům" úplně nesedly například na posledních albech kolegů a někdejších žánrových souputníků PARADISE LOST či TIAMAT, nemluvě o tuzemských ROOT, Portugalci se umí "vykrádat" s větší mírou vkusu a neopouští je ani již avizovaná skladatelská nápaditost. Silnou devízou je i tajemně majestátní atmosféra, která je pro kapelu rovněž charakteristická, stejně jako nezanedbatelné charisma frontmana Fernanda Ribeira, vyžívajícího se zde v drsnějších pěveckých polohách. Díky tomu všemu kapele odpustíte i stále větší přímočarost a archaičnost. Energické a syrové podání si vás zkrátka nakonec podmaní.

Druhý disk "Omega White" je zjevně jakousi poctou gothic rocku a obsahově se nejvíce blíží k pátému řadovému počinu kapely "Darkness And Hope". Ještě výrazněji mi však svou atmosférou připomněl album "Skeleton Skeletron", kterým vzdali hold tomuto žánru koncem devadesátých let již zmiňovaní TIAMAT. Poklidné a rozjímavé vyznění, přirozený majestát a Fernandův okouzlující melodický zpěv, jen těchto pár položek by stačilo uvést jako argument, proč je i druhá polovina novinky nadprůměrná. Přesto bych však řekl, že tahá oproti té první spíše za kratší konec provazu a nabídne bohužel i pár slabších a méně záživných momentů. Taky jí místy chybí potřebná energie, kterou "Alpha Noir" doslova překypuje. Výjimku tvoří snad jen jediná ostřejší skladba "Sacrificial", která dokazuje, že kapele přece jen nejvíc svědčí míchání klidnějších a tvrdších momentů dohromady.

MOONSPELL na novince překvapili nápadem oddělit od sebe jemnější a drsnější tvář své tvorby. Méně však už překvapili samotným obsahem, který v obou případech navazuje na to, co jsme od kapely už mohli slyšet v minulosti, než že by přicházel s něčím novým či neobvyklým. Kdo však vývoj skupiny sleduje a je obeznámen i s předchozími alby, toho pravděpodobně tento fakt těžko zaskočí či odradí. Po skladatelské stránce se navíc stále jedná o nadprůměrně záživné sousto. Počiny "Alpha Noir" ani "Omega White" tedy skalní fanoušky rozhodně nezklamou, přestože jsou dle mého názoru o něco slabší, než předchozí dvě desky "Memorial" a "Night Eternal". I tak lze ale stále hovořit o solidním nadstandardu.

sestava: Fernando Ribeiro – zpěv, Ricardo Amorim – kytary, Pedro Paixão – klávesy, kytary, Aires Pereira – baskytara, Miguel Gaspar – bicí
produkce: Tue Madsen
Alpha Noir: