06.09.16

MORGUE SON - Impure Speculum Replete With Eerines
ABYSS doporučuje

2012 Naga Productions

čas: 55:29
styl: post-black/post-doom/melodic death

Často jsem míval jako dítě sen, že se jednoho rána probudím a kolem mě nic nebude. Nebo, přesněji řečeno, je kolem mě vše, co bych očekával, jen ta známá místa jsou rozbouraná, zničená, všude je plno prachu, špíny, trosek. Ve snu se mě vždy zmocnil nepřekonatelný strach z toho, že jsem na světě zůstal sám. Že jsem jako jediný přežil nějakou apokalypsu a teď prakticky čekám na to, až umřu samotou.

Recenzi na letošní objev domácí metalové scény, jež dozajista pořádně zamíchá kartami v různých bilančních anketách a žebříčcích, lze uvést klišovitým konstatováním: vezměte to nejlepší z našeho rocku a metalu za posledních x-let, lehce vyfrézujte a získáte jeden z nejlepších počinů poslední doby. Tím jste automaticky schopní konkurovat scéně zahraniční, nicméně jedním dechem dodávám, že MORGUE SON ve světovém kontextu nehrají nic novátorského, prakticky vše již bylo řečeno koncem devadesátých let, tedy před více než dekádou. Ale protože výše zmiňuji, že bych se v článku o druhém počinu uherskobrodských rodáků rád vyhnul stereotypům, pohlédnu na dílo "Impure Speculum Replete With Eerines" z poněkud jiné perspektivy.

Předně musím smeknout, že skupina, od teprve předloňského debutu "DecadAnce" (vydal IFA Records), udělala takový skok a to nejen kvalitativní, hráčský a žánrový, ale v neposlední řadě též ideový, po stránce estetické či vizuální. Jinými slovy, MORGUE SON lze nyní po všech stránkách považovat za zcela jinou kapelu - moderní, navíc s promyšlenou koncepcí a vkusnou minimalistickou stylizací (ani se nechce věřit, že teprve roku 2007 hráli ještě heavy metal). Merchandise vypadá vskutku povedeně, po této stránce lze hovořit o příkladném počínání ze strany všech zainteresovaných, tudíž se nelze divit, že si ansámbl vzal pod svá křídla velmi seriózní brněnský label Naga Productions. Do tuzemského metalového podhoubí zřejmě vstupuje nová mladá generace, více suverénní, s jasnou koncepcí, a přestože věkový průměr kapely je jen kolem pětadvaceti, obešlo se album bez typických juvenilních nemocí.

Hudebně MORGUE SON po všech stránkách velmi pozitivně překvapí, jedná se přesně o ten typ nahrávky, kdy po jejím vyposlechnutí máte chuť vše absolvovat znovu. Mnoho jiných skupin se v promo dokumentacích chvástá, že jejich produkci nelze snadno zařadit a uchylují se k překotným škatulkám, pokud však mohu o nějaké kapele něco podobného směle prohlásit, tak o tomto smíšeném kvintetu. "Impure Speculum Replete With Eerines" skutečně září mnoha rozličnými barvami, slyšíme celou plejádu hudebních motivů a nálad. Není snadné stylový záběr CD pregnantně klasifikovat, poněkud matoucí se jeví i pohled kapely/vydavatele, uchylující se k žánrům jako psychedelic/black/hard rock. Svým způsobem chápu, dle jakého klíče vznikl takový žánrový konglomerát poněkud protichůdných hudebních proudů. Skupině skutečně nechybí entuziasmus a místy až blackmetalová živelnost, z těchto pasáží lze vypozorovat, odkud že inspirační větry vanou (ale protože ne každý posluchač má naposloucháno tisíce alb, považuji za neférové je ochuzovat o přirozený požitek bez předsudků), nicméně bych řekl, že nářezové pasáže nejsou nijak samoúčelné, ale dokonale korespondují s textovou složkou či jednoduše fungují jako otevřený ventil nahromaděné energie. To samé mohu konstatovat o zklidněných silně melancholických úsecích, zde vyniknou velmi povedené jakoby retro klávesy Werlingy (hostuje mimo jiné na "Dolores" od HEIDEN) a taktéž poměrně slušný Slavův expresivní vokál. Už dlouho se mi, hlavně u tuzemské kapely, nestalo, že nemetalové pasáže dokázaly opravdu silně strhnout, za což může prostý fakt, že MORGUE SON působí velmi přesvědčivě, uvěřitelně a upřímně. Nesnaží se o násilné žánrové roubování, experimenty za každou cenu, či kýčovité střídání tvrdých a měkkých momentů. Ostatně samotná hudební náplň nepůsobí nikterak komplikovaně, současně však "Impure Speculum Replete With Eerines " nepatří mezi nahrávky na jeden dva poslechy. Vtip spočívá v rafinovanosti. Nikdy netušíte, co bude v dalších vteřinách následovat, současně ve výsledku vše do sebe logicky zapadá. Musím vyzdvihnout, s jakou grácií MORGUE SON přistupují k jednotlivým střípkům mozaiky.

Věru sympaticky se jeví i zvuk alba, nahraný ve slavičínském studiu Unart, zní příjemně organicky, především bicí vyloženě potěší, přestože tepou převážně v přívětivém středním tempu, tedy i v našlapaných pasážích nečekejte nějaké neurotické sypačky, přesto svým způsobem nekompromisně odsýpají. Kopáky disponují hřejivými beaty, činely sice registruji poněkud upozaděné, na druhou stranu nezní nikterak agresivně, škoda však, že především v melancholických pasážích si s nimi Sloper více nepohrál. Častým problémem českých kapel bývá slití kytar do jedné zvukové koule prakticky s absencí baskytary, kdy o jiných prstokladech, než tupém riffování (po vzoru "Hřbitov" od ROOT) si můžeme nechat jen zdát , to však v žádném případě neplatí o MORGUE SON. Kytary dua Slav a Vlastik znějí parádně. Sice nečekejte nějaký progress, na druhou stranu kytaristé vrchovatě oblaží milovníky poctivé norské školy či švédského melodeathu. Kytaristé dokážou ponechat posluchače ve střehu, osobně velmi kvituji sympatická umírněná sóla, samozřejmě taktéž nechybí různé vybrnkávačky, konejšivá akustická kytara a konečně po dlouhé době slyším v podobném žánru příjemně vibrující baskytaru.

Přestože se na desce těžko hledají vyloženě nedostatky, současně se nedá hovořit o hudebním absolutoriu. Pokud pominu ryze eklektický přístup (v metalu dnes zřejmě již nelze jinak komponovat), tak se ne vždy daří udržet posluchače stoprocentně ve střehu. Občas ho jednoduše skladby paradoxně díky své rafinovanosti lehce otupí, vzpruha však přichází vždy znenadání s vitální či naopak melancholickou vsuvkou. CD "Impure Speculum Replete With Eerines" bych přirovnal k moři, pozorovat jeho vlny obzvláště při západu slunce je nádherně relaxační, nicméně též poněkud hypnotické, teprve až pořádná přílivová vlna spláchne mírnou letargii. Ostatně asi ne nadarmo skupina částečně vychází též z psychedelického rocku. Ve všem se nachází určitý záměr.

sestava: Slav - kytary, zpěv, Vlastik – kytary, Sloper – bicí, Beňa – baskytara, Werlinga - klávesové nástroje
produkce: MORGUE SON a František Šebák
1. God Mother Edith