06.09.16

PG.LOST ‎- Key

PG.LOST ‎- Key

2012 Black Star Foundation

čas: 54:50
styl: post-rock

Švédský kvartet PG.LOST zraje jako víno. Chovám ještě v živé paměti jejich brněnský koncert před čtyřmi lety na podporu debutu "It's Not Me It's You", kdy mě již tehdy zcela neznámá kapela uchvátila. V té době Švédové ještě vzhlíželi ke svým post-rockovým modlám a na jejich produkci se inspirační zdroje určitým způsobem podepsaly, dnes však mohu říci něco zcela jiného. Kde kdo tvrdí, že tradiční post-rock již vyčpěl a bohužel musím konstatovat, že aktuální počiny některých žánrových legend opravdu nudí, PG.LOST po nich, zdá se, převzali štafetu a zatím neohroženě pokračují ve své štaci.

Přitom skupina svým způsobem post-rockový subžánr nijak zásadně nekoriguje, naopak se neochvějně drží jasně daných konvencí, nicméně co jí rozhodně nelze upřít, je entuziasmus. Právě z něj vychází celý smysl této nesmírně emocionální muziky, a kde chybí maximální nasazení a nadšení pro věc, stává se z celého snažení bohapustá rutina. Stereotyp se však PG.LOST naštěstí netýká a to i přesto, že si nepotrpí na opulentní orchestrizaci, ani necítí potřebu experimentovat s elektronikou. Klukům stačí jen ty nejzákladnější rockové instrumenty a pořádné zapálení, díky čemuž též v pořadí třetí dlouhohrající počin "Key" nenudí ani vteřinu. Naopak u nemálo pasáží jsem pociťoval doslova extatické stavy, jež svým způsobem přebily i vrcholné okamžiky žánrových velikánů. Ano, svým způsobem lze hovořit o klíčovém díle žánru.

Hudební poctivost a upřímnost považuji za největší devízu PG.LOST, každá z kompozic uhrane svým krystalicky čistým žánrovým pojetím. Švédové dokazují naprostou oddanost stylu, a pokud bychom v případě jiných škatulek hovořili o ortodoxii, ve stylu, jenž je postavený na hudebním vyjádření co nejryzejších emocí je na místě. Dílo "Key" navozuje zvláštní pocit melancholie, nikoliv však ve smyslu trudnomyslnosti, sklíčenosti, deprese, ale spíše určité formy nostalgie (pro níž existuje výraz pocházející z portugalštiny - saudade) - vzpomínek na dětství, na staré filmy, seriály, na dobu, jež odvál čas. PG.LOST splíny naopak zahánějí, ve výsledku znějí spíše hřejivě, až hravě, v tomto ohledu do puntíku všechny atributy splňuje trojka "Terrain". Skladba co do expresivity nekompromisní, jemná a živelná současně se silným nádechem oné zvláštní retrospektivity. "I Am a Destroyer" opět dokáže dokonale navodit podobnou specifickou atmosféru, přestože charakter kompozice nikterak nepřekvapí, výsledek však uchvátí, no a piáno v závěrečné "Weaver" všemu nasazuje další rozměr.

Žádný žánr nemůže být mrtvý, pokud mu hudebníci od srdce věří; PG.LOST post-rockem žijí a jejich věrohodnosti si na nich velmi cením. CD "Key" nehodlá šokovat, naopak posluchače podmaní svou ryzostí, čistotou. Nebavíme se ani tak o žánrové jistotě, jako spíše o elementárním uchopení žánru, což může být ve finále těžší, než samotný žánr obohatit. V tomto aspektu Švédové do třetice obstáli znamenitě.

sestava: Mattias Bhatt - kytara, Martin Hjertstedt - bicí, Gustav Almberg - kytara, Kristian Karlsson – baskytara, piáno
produkce: PG.LOST
1. Spirits Stampede