DEATHSPELL OMEGA - Drought

DEATHSPELL OMEGA - Drought

2012 Norma Evangelium Diaboli

čas: 21:00
země původu: Francie
styl: avantgarde black

Vydavatelství Norma Evangelium Diaboli zažívá zlaté časy. Přinejmenším navenek. Pro početný okruh posluchačů se jeho logo stalo zárukou kvality a donedávna obskurní subžánr známý jako orthodox black metal úspěšně expanduje. Uctívání tajemného posvátna, jehož zosobněním je Satan – jde o satiru nebo vážně míněnou metafyziku? To se asi jen tak nedozvíme a ruku na srdce, není to vlastně zase tak důležité. Z hlediska hudební produkce nás může zajímat spíš to, jak se "pravověrné" kapely prezentují skrze zvukové stopy. A troufnu si tvrdit, že současnou vlajkovou lodí ortodoxního black metalu jsou francouzi DEATHSPELL OMEGA.

Od vydání zatím posledního, ktitikou vysoce ceněného LP "Paracletus" uplynuly dva roky, od kontroverzně přijatého jednoskladbového EP "Diabolus Absconditus" rok – pro DEATHSPELL OMEGA nadešel nejvyšší čas dostát pověsti workholiků a prezentovat se novým materiálem. "Drought" nese, stejně jako "Diabolus Absconditus" označení EP a to celkem po právu, vzhledem ke stopáži, který znovu jen těsně překračuje dvacetiminutovou hranici. Narozdíl od "Skrytého ďábla" je ale tentokrát hrací čas rozdělen do šesti kratších položek, z nichž každá funguje jako samostatná kompozice. V zásadě se tak DEATHSPELL OMEGA vrací k "Paraklétovi," který také obsahoval stopáží konvenční skladby jen volně spojené společným konceptem.

Ve stopách dva roky starého alba se navíc "Drought" ubírá i po stránce kompoziční a především kvalitativní. Tedy, jde o porci prvotřídního avantgardního black metalu, servírovaného se špičkovým hráčským umem zúčastněných hudebníků. Začínáme pomalejší instrumentálkou "Salowe Vision" - temný, depresivní rozjezd, nikoliv nepodobný melancholickým (krevním) skupinám typu MISERERE LUMINIS, uvede proroka na poušť, aby s úvodem "Fiery Serpents" začalo šílení démonů, kteří si, jak víme díky moudrosti starých poustevníků, ve vyprahlých pláních hoví.

Chaotické a disonantní riffy dávají vzpomenout na střední tvůrčí období krajanů BLUT AUS NORD, na rozdíl od jejich strojové, industriálem ovlivněné, rytmiky ale DEATHSPELL OMEGA sázejí na organičtější hru předělů, záseků a zvratů. Po třetí "Scorpions & Drought" následuje přeci jen další zvolnění v podobě "Sand", nejkratší položky na albu, která jako by byla zamyšlením nad nekonečnými moři písku. Přes "Abrasive Swirlink Murk" se pak nahrávka dostává k mistrnému finále jménem "The Crackled Book of Life." Málo naplat, DEATHSPELL OMEGA zkrátka závěrečné položky alb umí (vzpomeňme na famózní finiš "Parakléta", skladbu "Apokatastasis Panton") a ani "Drought" není v tomto ohledu výjimkou. Progresivní, technické, atmosférické – bravo, pánové!

Jakkoliv by se mohlo zdát, že 21 minut je na špičkovou nahrávku málo, opak je pravdou. Stopáž "Drought" plně stačí k tomu, aby hudba posluchače provedla imaginární pustinou, a zároveň téhož posluchače udržela v plné koncentraci, která je při poslechu nahrávky žádoucí. Pro dokonalý efekt doporučuji ještě lehce ubrat na hlasitosti: Odhalíte mnohé finesy a kudrlinky, které se při letmém poslechu ztrácejí ve zdánlivém zmatku. "Drought" je nahrávkou, které jsem opakované poslechy věnoval rád a s velkou chutí. Doporučuji ji všem, kteří si libují v moderním, avantgardním pojetí black metalu, ze kterého se ale nevytrácí lákavý opar satanského mysticismu.

there is no exemption for the offspring
of this withered womb,
not even for Chaos itself