06.09.16

FARMERS MARKET - Slav To The Rhythm

FARMERS MARKET - Slav To The Rhythm

2012 Division Records

čas: 53:09
styl: folk/jazz/klezmer/progressive/rock

Pozoruhodné norské seskupení FARMERS MARKET vzniklo roku 1991 v Trondheimu coby free-jazzový kvintet. Později do jejich tvorby výrazně zasáhl i balkánský folklór či klezmer. Přestože má za sebou spolek přes dvacet let existence a pět řadových alb, zvýšené pozornosti se mu dostalo teprve díky předchozímu počinu "Surfin' USSR". Ten vyšel roku 2008 u Mika Pattona pod hlavičkou jeho labelu Icepac a vyhrál cenu Spellemannspris, což je norská obdoba grammy. Po čtyřech letech se pánové pokouší navázat na jeho úspěch novinkou "Slav To The Rhythm".

Hlavní persónou seskupení je nepochybně multiinstrumentalista Stian Carstensen, který jenom na tomto albu použije kolem dvaceti rozličných hudebních nástrojů, je spoluautorem všech skladeb a také hlavním producentem. Jde zároveň o jakýsi pevný středobod kapely, neboť kromě jeho maličkosti má každá položka aktuálního počinu odlišné hráčské složení a v některých neúčinkují dokonce ani kmenoví členové základní pětihlavé sestavy. Svůj prostor totiž musí často uvolnit celkem deseti hostujícím hudebníkům s rozličnými nástroji a čtyřem vokalistům, díky čemuž novinka FARMERS MARKET rozhodně nešetří výrazovou pestrostí.

Asi nejpodstatnější změnou oproti předchozím počinům je nepřeslechnutelný příklon k progresivně rockovému výrazivu se sedmdesátkovou patinou. Ten je fúzován s charakteristickou směsí jazzu, klezmeru či balkánského folklóru, která zde i nadále dostává značný prostor. K tomu lze přičíst i občasné lehké výlety mimo tato hudební teritoria například směrem k funky, ambientu, psychedelickému rocku či klasické hudbě. Ačkoliv výčet všech žánrových ingrediencí, nástrojů i účinkujících je poměrně vyčerpávající, nejde určitě o překombinovanou či vyloženě obtížně uchopitelnou nahrávku. Je zde patrná fenomenální skladatelská zručnost protřelých muzikantů, po letech působení na scéně zúročená bezpochyby v dosavadní tvůrčí vrchol kapely.

Album je od počátku posluchačsky poměrně přitažlivé, po důkladnějším seznámení však oceníte jeho mnohavrstevnost, minimální opakování hudebních motivů a schopnost neustále překvapovat drobnými detaily i ve chvíli, kdy si myslíte, že už ho máte důkladně prostudované. Každý jednotlivý nástroj dostane svůj prostor přesně tam, kde je to třeba a často překvapí dechberoucí virtuositou. Nedochází však k žádným bezúčelným exhibicím a vše je pevně podřízeno celku, který přes svou pestrost a hráčskou ekvilibristiku působí velmi kompaktním dojmem. Převážně instrumentální charakter novinky občas decentně doplní zpěv, nejvýrazněji pak ve skladbách "Replace" a "Old Stuff Still Does The Trick", kde účinkuje fenomenální bulharské trio vokalistek Julia Peneva, Nadia Vladimirova a Sonia Iovkova.

"Slav To The Rhythm" je vydatnou porcí muzikantského mistrovství, které jen tak neomrzí. Hudebně i nástrojově neuvěřitelně pestrá skládanka s exotickým odérem je malým dobrodružstvím, které rozhodně stojí za to podniknout zejména milovníkům originálních multižánrových fúzí. Na své si ale určitě přijdou i příznivci jazzu či folklóru. FARMERS MARKET jsou zkrátka momentálně jednou z nejpozoruhodnějších akvizicí severské scény a hudebně zcela ojedinělým útvarem se specifickou atmosférou, který otevřeným hudebním myslím nabídne strhující posluchačský zážitek.

sestava: Stian Carstensen – kytary, sitar, banjo, housle, klávesy, piano, syntezátory, varhany, zpěv, cembalo, akordeon, okarína, kaval, tamburína, Clavinet, triangl, zvonkohra, music box, tleskání, Nils-Olav Johansen – kytary, zpěv, varhany, Finn Guttormsen – baskytara, Trifon Trifonov – saxofon, Jarle Vespestad – bicí; hosté: Filip Simeonov – klarinet, Darinka Tsekova – gadulka, Daniela Todorova – housle, Sidsel Walstad – harfa, Marinette Tonning-Olsen – lesní roh, Ola Kvernberg – housle, smyčce, Mats Rondin – cello, Georg Breinschmid – kontrabas, Roxana Bustihan – flétna, Jai Shankar – tabla, Torbjørn Dyrud – zpěv, Julia Peneva – zpěv, Nadia Vladimirova – zpěv, Sonia Iovkova - zpěv
produkce: Stian Carstensen a FARMERS MARKET
1. Slav To The Rhythm
2 .You’re The Prototypical