06.09.16

THRESHOLD - March Of Progress

THRESHOLD - March Of Progress

2012 Nuclear Blast

čas: 75:38
styl: progressive metal

Britské seskupení THRESHOLD existuje již od konce osmdesátých let a spolu se zámořskými kolegy DREAM THEATER či FATES WARNING pomáhalo v devadesátých letech formovat progresivně metalový žánr. Ač pánové co do popularity za svými slavnějšími kolegy vždy trochu zaostávali, hudebně s nimi naopak dokázali držet krok a už tehdy si utvořili svůj typický a nezaměnitelný hudební rukopis, kterého se s drobnými obměnami drží dodnes.

Debut "Wounded Land" vyšel roku 1993 a ve své době šlo o poměrně nadčasové dílko. Jednou z jeho největších devíz se stal charismatický projev zpěváka Damiana Wilsona, který však kapelu záhy opustil, aby byl již na následujícím počinu "Psychedelicatessen" nahrazen Glynnem Morganem. Odluka však netrvala dlouho a o tři léta později se Damian opět vrátil a natočil s THRESHOLD třetí řadovou desku "Extinct Instinct". Ani tentokrát se ale příliš neohřál. Pro další počin "Clone" totiž spolek angažoval neméně charismatického vokalistu Andrew McDermotta, který na postu hlavního pěvce zůstal téměř deset let, natočil se skupinou pět řadových alb a stal se prakticky jedním z jejích hlavních poznávacích znamení.

Damian se ovšem také nenudil a brzy po druhém odchodu od THRESHOLD zazářil v roli rytíře v dnes již kultovní progresivně rockové "space opeře" hvězdného projektu AYREON "Into The Electric Castle". A nutno podotknout, že nikterak nezaostával ani za takovými pěveckými persónami jako Fish (ex-MARILLION) či Anneke van Giersbergen (ex-THE GATHERING, AGUA DE ANNIQUE). Plodná spolupráce s Arjenem Anthonym Lucassenem pokračovala i nadále, kdy se Wilson objevil na dalších dvou řadovkách AYREON a později i v projektu STAR ONE, kde si pro změnu zazpíval vedle Sira Russela Allena (SYMPHONY X, ADRENALINE MOB), Dana Swanö (EDGE OF SANITY) či Floor Jansenové (AFTER FOREVER). Za zmínku stojí i kooperace s bývalým klávesákem art rockové legendy YES Rickem Wakemanem a jeho projektem NEW ENGLISH ROCK ENSEMBLE.

Pár měsíců poté, co THRESHOLD vydali osmou řadovou desku "Dead Reckoning", ohlásil Andrew McDermott odchod z kapely a na jeho místo překvapivě opět nastoupil právě původní vokalista Damian Wilson, pro něhož se tak jednalo o již druhý návrat do řad seskupení. S novým počinem si pánové dali poměrně načas a předcházející koncertní vystoupení, kde se Wilson poměrně obtížně pasoval se skladbami, které nazpíval jeho předchůdce, vyvolávala otázky, jak se po tolika letech se svými někdejšími spoluhráčí sladí. Obavy byly definitivně zažehnány novinkou "March Of Progress".

Skupina na ní v podstatě navazuje na sound předchozích desek, ale písně jsou napsané Wilsonovým hlasivkám přímo na míru, díky čemuž zde dotyčný podává životní výkon a je opravdu radost jeho úžasně barvitý a charismatický projev poslouchat. Pozadu nezůstává ani instrumentální složka, která sice od devadesátých let nevnesla do tvorby THRESHOLD nic nového ani objevného a liší se jen modernější produkcí a perfektním zvukem, ale pánům to stále neuvěřitelně šlape. Jejich jednoznačnou předností nadále zůstává schopnost psát podmanivé, chytlavé a posluchačsky přitažlivé písně s rozumnou dávkou patosu, aniž by se podbízeli nebo slevovali z vrstevnatosti svých kompozic.

Tvorba THRESHOLD je samozřejmě stále poměrně konzervativní, takže nelze čekat nějaké převratné či neobvyklé postupy. Kapela se nadále prezentuje klasickou stavbou písní, kde po slokách následuje velkolepý chytlavý refrén a do toho často vstupují perfektně zmáknutá a nápaditá sóla kytaristy Karla Grooma a klávesisty Richarda Westa. Jde vlastně o poměrně typický progresivní metal model devadesátá léta s patrným power/heavy odérem a místy až thrashově údernými riffy. A i když se může současná tvorba spolku leckomu oprávněně zdát poměrně archaická a zakoukaná do minulosti, je nutno zároveň uznat, že i z toho pánové dokážou vydolovat naprosté maximum a stvořit strhující a skladatelsky skvěle vypilované dílko, které i přes svůj výrazový tradicionalismus dokáže překvapit zajímavými momenty.

Devátá řadovka THRESHOLD a druhý návrat Damiana Wilsona na post zpěváka dopadly více než uspokojivě. Kapela sice ničím nepřekvapila a nadále se striktně drží svého typického a možná již lehce zastaralého projevu, ale co si budeme namlouvat, její fanoušci by jen stěží chtěli něco jiného. Po řemeslné stránce se navíc jedná o jedno z nejsilnějších alb skupiny vůbec a výkon staronového vokalisty je přímo impozantní. I přes drobná negativa tedy nelze hodnotit jinak, než jako velmi uspokojivý nadprůměr.

sestava: Damian Wilson – zpěv, Karl Groom – kytary, Richard West – klávesy, Pete Morten – kytary, Steve Anderson – baskytara, Johanne James - bicí
produkce: Karl Groom a Richard West
1. Ashes