06.09.16

06.09.16

DIABLO SWING ORCHESTRA - Pandora's Piñata

2012 Candlelight Records

čas: 51:46
styl: experimental/opera/swing/metal

Poťouchlý švédský kabaret DIABLO SWING ORCHESTRA vznikl roku 2003. A hned první počin "The Butcher's Ballroom", který vyšel o tři léta později, vzbudil na scéně nemalý rozruch. Svérázný žánrový guláš totiž dokázal, že i v metalu je místo pro humor a nadhled, aniž by tím kapela jakkoliv devalvovala svůj projev. Druhé album "Sing Along Songs For The Damned & Delirious" vydobyté pozice víceméně upevnilo a poměrně logicky navázalo na svého předchůdce a v současnosti se pánové a dáma hlásí se svou třetí řadovou deskou s názvem "Pandora's Piñata".

Ačkoliv základem projevu nadále zůstává originální směs swingu, metalu a opery, na novince je znatelná zřetelná snaha o větší výrazovou bohatost a pestrost, než tomu bylo na albech minulých. Změnou, kterou možná zaregistrujete ze všeho nejdříve, je zhutnění metalových pasáží, což lze přičíst na vrub zejména dočasné bubenické posile Peteru Karlssonovi (THERION). Jeho hra jednotlivé skladby opravdu "nakopla" a dodala jim patřičný říz. Je tedy poměrně škoda, že kapelu hned po natočení desky zase opustil.

Novými stálými členy sestavy se stali trumpetista Martin Isaksson a trombonista Daniel Hedin, které jsme mohli slyšet již na předchozím albu v roli hostujících hudebníků a řekl bych, že se na novince tentokrát prosazují výrazněji. Jejich nástroje často převezmou vůdčí role a kromě typických swingových rejstříků rádi zabloudí i do mexických končin a hojně si půjčují z tamního folklóru, čímž exotický projev seskupení ještě více podtrhávají.

Kromě mexického folklóru lze na "Pandora's Piñata" zaslechnout i vlivy blízkovýchodního etna, prvky klasické hudby nebo dokonce elektroniku, která parádně zprznila závěr skladby "Justice For Saint Mary". Jde zkrátka o velmi členitou a rozmanitou nahrávku, která si neklade žánrové hranice a bere si, odkud se jí zlíbí. S takovým postupem lze samozřejmě poměrně snadno narazit a je otázkou, zda už některým fandům nebude novinka připadat zbytečně přeexponovaná. Přesto bych však řekl, že kapela má do klišovitého "pejsko-kočičkovského" dortíku naštěstí stále daleko, rozličné ingredience dokázala smysluplně skloubit a nakombinovat a bohaté nástrojové obsazení patřičně zkrotit tak, aby efektivně sloužilo celku.

Samostatnou kapitolou je pěvecká stránka. Tu zde obstarává úžasná Annlouice Loegdlund, vyžívající se v operních manýrách mnohdy až teatrálně afektovaného charakteru, což dokonale padne k rozverně znějící instrumentální složce. Frontman Daniel Håkansson je jí svým civilnějším leč charismatickým projevem ideálním protipólem a vzájemně se skvěle doplňují. A na kontrastech je vlastně vystavena celá tvorba uskupení. Chvíli si vás zlehka hýčká, pak si s vámi rozverně zalaškuje, aby se vzápětí změnila v běsnící potvoru. Jak jsem již jednou zmiňoval, na prvním místě je zde především zábava. A teď nemyslím tu umaštěně buranskou, kterou známe z pódií tuzemských vesnických kulturáků, ale opravdovou zábavu, v tomto případě dostatečně ulítlou i sofistikovanou. A pokud vám to připadá jako protimluv, zjevně jste DIABLO SWING ORCHESTRA ještě nikdy neslyšeli.

"Pandora's Piñata" je určitě nejrozmanitějším dílkem kapely a vydatnou porcí vrcholně záživného žánrového guláše. Ale ani přes silný avantgardní nádech a nepopiratelnou originalitu nemusí uspokojit každého. Problém budou mít zejména ti, kteří od experimentálních forem metalu čekají spíše "seriózní" umění či nutně nějaký intelektuální přesah. Suchaři tuhle desku zkrátka neocení. Ďábelsky swingující kabaret má totiž ambice spíše bavit než podněcovat filozofické myšlení. Ale pokud máte dostatečně otevřenou mysl, abyste na jeho hru přistoupili, vrchovatě se vám odmění. Nuda je totiž slovo, které DIABLO SWING ORCHESTRA ze srdce nenávidí.

sestava: Daniel Håkansson – zpěv, kytary, Annlouice Loegdlund – zpěv, Pontus Mantefors – kytary, syntezátory, samply, doprovodný zpěv, Anders Johansson – baskytara, Johannes Bergion – cello, doprovodný zpěv, Daniel Hedin – trombon, doprovodný zpěv, Martin Isaksson – trumpeta, doprovodný zpěv, Petter Karlsson – bicí, perkuse; hosté: Diana Lewtak – housle, Erika Risinger – housle, viola, Emilia Wareborn – viola, Michael Carlqvist – kontrabas, Elisabeth Jansson – lesní roh, Wictor Lind – tympány, perkuse, Anna Melander – flétna, Oskar Reuter – mandolína, Lucy Rugman – klarinet, Ekaterina Skidanova – hoboj
produkce: Roberto Laghi
1. Voodoo Mon Amour
2. Guerilla Laments