06.09.16

EVOKEN - Atra Mors

EVOKEN - Atra Mors

2012 Profound Lore

čas: 67:10
styl: funeral doom

Doom metal zažil jistou zvýšenou vlnu zájmu v polovině devadesátých let díky spolkům z britské provenience jako ANATHEMA, MY DYING BRIDE a PARADISE LOST, paralelně se však v té době rodila poněkud specifičtější odnož zkázonosného kovu, pro niž se později vžil termín funeral doom. Doslova chladně hnilobný pach se linul nejprve z Finska, nicméně v současnosti se těžiště stylu přesunulo za oceán. Američané si doom metal vyložili po svém a vtiskli mu zcela osobitou tvář, současně se styl výrazově velmi rozkročil, zapomeňte na uplakané skuhrání či zmetalizovaný artrock. Na jedné straně subžánrového spektra je pořádně cítit pach benzínu z uhánějícího kabrioletu vyprahlou pouští – svérázný mix psychedelického rocku a blues, ve výsledku však neméně vláčná, avšak současně pořádně valivá rytmika, tak bychom mohli definovat stoner rock/metal, na druhém pólu se nachází nejextrémnější forma téhož – sludge a drone metal. No a někde mezi tím operují rodáci z New Jersey EVOKEN. Kvintet vychází ze spíše evropského doom/deathmetalového modelu staré školy (místy upomene třeba právě staré MY DYING BRIDE), avšak povaha jejich produkce zabředává mnohem více na dřeň stylu, co však považuji za nejdůležitější, současně nepůsobí přehnaně ortodoxně extrémně, avšak ke zromantizované melancholičnosti má rovněž na míle daleko.

Pokud roku 2011 v rámci žánru dominovali Britové ESOTERIC, letos pro změnu jednoznačně EVOKEN s pátou řadovkou "Atra Mors". Obě skupiny krom jejich kultovního statusu pojí léta zcela svébytný sound, trademarkové riffy, smysl pro vytvoření sugestivní atmosféry, nesmírně vyrovnaná produkce a bezchybné hráčské a pěvecké výkony, tím však podobnost končí (paradoxně i přesto, že obě kapely hrají víceméně totožný styl). Z EVOKEN, na rozdíl od Chandlerovy psychedelické party, mnohem více sálá záhrobní chlad, skutečný dotek smrti, kam se tradiční evropští doomaři již neodváží, tak odtud si cestu klestí, stejně jako tajemní mniši na opravdu povedené obálce CD, šedavým umírajícím lesem právě EVOKEN (no a kam dojdou oni, testují až samotné hranice žánru právě ESOTERIC).

EVOKEN si již od legendárního debutu "Embrace the Emptiness" pilují svůj osobitý zvuk, jež ponejvíce definuje ledově chladné až vyloženě strašidelné (doporučuji poslech na sluchátkách při procházce nočním lesem) kytarové vybrnkávání, přesně v ten správný čas umocňující danou kompozici. Tímto poměrně originálním atributem (až si říkám, proč tento víceméně přímočarý fígl nenapadl více interpretů) doslova prošpikovali přelomový opus "Antithesis of Light", desku kterou snad ani nelze doposlouchat do konce, pokud jste sami na opuštěném místě ideálně v noci, až hororová zádumčivost se line z každičkého tónu. Aktuální dílo "Atra Mors" v tomto ohledu už tolik netlačí na pilu, za což může především fakt, že skupina poněkud více zapracovala na produkci. Přestože téměř všechny předchozí alba disponovala hutným a rázným, tedy kvalitním zvukem, nyní se muzikanti mnohem více soustředí na samotnou instrumentaci, jednotlivé nástroje jsou zvukově dokonale separovány (konkrétně bicí znějí velmi dynamicky čistě). Jinými slovy EVOKEN již primárně neslouží jako záhrobní elegie, nýbrž jako taková pochmurná poslechovka (některé hráčské momenty jsou doslova dechberoucí). Samozřejmě nechybí ony signifikantní vybnrnkávačky, nyní se však s nimi notně šetří, naopak role skladbové katarze se ujala sólová kytara. Místy kytaristé sólují s takovou vervou, že emoce prýští podobnou měrou jako v extatických momentech u kolegů ESOTERIC. Za jeden z vrcholů kolekce považuji hned druhý blyštivý klenot "Descent into Chaotic Dream", navzdory názvu skladba disponuje na poměry žánru rafinovaně pestrou strukturou se silnými emocionálními, avšak dokonale promyšlenými zvraty.

U EVOKEN se mi vždy líbily klávesy, ty zde skutečně plní funkci atmosférického dobarvení, nikoliv kýčovitého atributu, rozmělňujícího hrubozrnnou povahu skladeb, nyní jsou zakomponovány snad ještě vkusněji, nechybí ani různé neortodoxně znějící rejstříky - třeba ambientní podmaz v "Grim Eloquence" (rovněž kytarové sólo v závěru disponuje až rockovou vřelostí). Závěr "Atra Mors" se nese v zemitějším duchu, více vzhlížející k extrémnějším kořenům death/doom metalu. Ve skladbách "The Unechoing Dread" a "Into Aphotic Devastation" již není místo pro teskně melancholická sólíčka (přesto i ta nechybí, ale působí přízemněji), neboť z každičkého rohu se na posluchače valí nekompromisní masy sklíčenosti a deprese.

Američané nahráli velmi fortelnou desku, po hráčsko-producentské stránce bezpochyby svůj vrchol, na druhou stranu se pomalu vytrácí, v minulosti tolik úchvatná, drásavě funerální atmosféra. Skupina se na "Atra Mors" snaží hledat trochu jiné vyjadřovací způsoby, třeba více upozornit na formu, tedy na instrumentální a zvukové aspekty nahrávky, na pestřejší aranže a promyšlenější náladové zvraty. EVOKEN poněkud zvážněli, konkurenci však opět hravě strčí do kapsy.

sestava: John Paradiso - zpěv, kytara, Don Zaros - klávesy, David Wagner - baskytara, Chris Molinari - kytara, Vince Verkay - bicí
1. Atra Mors
2. Descent into Chaotic Dream