THE GATHERING - Disclosure

THE GATHERING - Disclosure

2012 Psychonaut Records

čas: 51:42
země původu: Nizozemí
styl: alternative rock

Přestože THE GATHERING asi nelze označit jako tradiční progresivní skupinu, tedy ve smyslu technické ekvilibristiky, jak tento styl obvykle bývá vnímán, co se týče práce s emocemi (často melancholickými se zvláštním oparem nostalgie) a budováním atmosféry, lze naopak hovořit o naprosto svojském, rafinovaném a dokonale promyšleném přístupu. Je možná dobře, že nizozemský kvintet i za více než dvě dekády neprorazil do širšího mainstreamového povědomí (zřejmě díky metalové minulosti) a ani nikdy neměl tyto ambice, komerční tendence se tudíž skupině vyhýbají. Naopak v indie prostředí, charakteristickém naprostou tvůrčí svobodou a v koloritu podobně laděných spolků suverénně ční.

Pravdou zůstává, že THE GATHERING se poměrně dlouho hledali, navzdory tomu vždy disponovali určitými signifikantními atributy, krom toho nejzásadnějšího - tedy nezaměnitelného pěveckého postu, rovněž osobitou kytarovou a klávesovou hrou, později i Hansovy bicí inklinovaly k méně konvenčnímu naturálnějšímu zvuku. Skoro to až vypadá, že výsledná podoba nahrávek v různých údobích odrážela momentální posluchačský apetit kompozičního mozku kapely Reného Ruttena. Díky tomu posluchač nikdy netušil, s čím nevyzpytatelní THE GATHERING na další desce vyrukují, po ukončení kontraktu s Century Media dokonce rezignovali na uchopitelnější rocková schémata a ponořili se do vln experimentů. Byť se skupina nikdy nesnažila o nějakou křečovitou stylotvornost, naopak se inspirovala u různých ikon žánru a to nejlepší promítla do své nadmíru nekonfliktní a veskrze pohodové tvorby, přesto výsledek vždy působil neotřele a víceméně originálně (v tomto aspektu se jako nejvhodnější jeví kompoziční příměr s tvorbou Arjena Anthonyho Lucassena). S příchodem nové zpěvačky Silje Wergeland se ale cosi láme a THE GATHERING zdá se, nacházejí stabilnější žánrové ukotvení. To charakterizuje vzdušná, spíše post-rocková uvolněnost, příjemně naturální, ale současně moderní (rozuměj nesyrový, dynamický, čistý) sound, načrtnutý již na "Home" a k dokonalosti vyvedený na minulém CD "The West Pole". Novinka "Disclosure" ve všech ohledech zachází ještě dále, až k samé hranici dokonalosti.

Když THE GATHERING vloni uvolnili singl "Heroes for Ghosts" podpořený znamenitým videoklipem, dalo se hovořit v rámci diskografie o něčem vskutku revolučním. Desetiminutový opus, byť se nese na vlnách velmi subtilních tónů s poněkud rezervovaným Siljiním přednesem, si ve finále nic nezadá s majestátností horských štítů. Ona dokonalost spočívá v naprosto rafinovaných aranžích, kde kupříkladu vhodně zakomponovaná trubka či postrockové kytarové brnkání navodí dokonalé katarzní stavy. A když už se zdá, že kompozice směřuje ke svému závěru, přichází další zvrat a nové extatické vyvrcholení. Deset minut uběhne jako nic. Tato velmi ambiciózní kompozice sice není na albu pokořena, avšak dá se říci, že slouží jako pomyslný předěl mezi emočně okázalejšími skladbami a těmi spíše přímočařejšími, snáze uchopitelnějšími, více evokujícími předchozí svěží album.

První půlka desky se nese v poněkud košatějším duchu, skladby nepostrádají silnou emocionální dramatičnost, současně však je kladen důraz na pohodové, veskrze relaxační vyznění. Skupina se nebojí ani experimentů v podobě mužského vokálu v "Meltdown", zde příjemným flegmatickým přednesem překvapí klávesista Frank Boeijen. Obecně THE GATERING hodně sázejí na organické nástroje jako housle, violu či především trumpetu, tradiční rockové instrumenty zde již nehrají prim, avšak dotvářejí komplexní celek. V druhé půli alba se setkáváme s přímočařejšími kousky jako kupříkladu vitální "Gemini I", ponejvíce evokující předešlé svěží CD "The West Pole" (a ostatně ještě starší rukopis skupiny). Jistá žánrová změna přichází s předposlední, překvapivě skličující "I Can See Four Miles", zde si nelze nevybavit trip-hopové legendy bristolské scény – opravdu temně mrazivá záležitost. Oddech následuje se subtilním sequelem "Gemini II".

Holanďané opět nezklamali a vyprodukovali emocionální klenot na pomezí různých veskrze rockově alternativních stylů, s náladami mistrně čarují a současně ke tvorbě přistupují notně rafinovaně, neokoukaně a více méně na dnešní dobu originálně. Dílo "Disclosure" považuji za milník v jejich novodobé historii, vykročení tím nejlepším směrem. Otázkou zůstává, zdali se lze ještě posunout dále. Uvidíme, s čím nás THE GATHERING překvapí příště.

sestava: Silje Wergeland - zpěv, René Rutten – kytara, theremin, Marjolein Kooijman - baskytara, Hans Rutten - bicí, Frank Boeijen – klávesy; hosté: Jos van den Dungen – housle, viola, Noel Hofma – trumpeta, Maaike Peterse - cello
produkce: René Rutten
1. Paper Waves
2. Meltdown