Take your well deserved step
Into darkness
I'll become your eyes
You have no other
We have to walk along this wire
Trust the one that never trusted you

Dnes by málokto veril, že dlhovlasá trojica mladíkov, ktorá v roku 1993 hrozila bezmocnému Jahvemu päsťou, a ktorá je právom považovaná za pionierov doom metalu, je zároveň kapelou majúcou na svedomí nahranie rockového klenotu, akým je "Dead End Kings". Na KATATONII bolo vždy obdivuhodné, akým spôsobom sa boli schopní osobne i muzikantsky vyvíjať. Dobre známe komplikácie vokalistu s hrdlom po navrieskaní pamätného debutu"Dance of December Souls" sa napokon ukázali byť paradoxnou výhodou a možnosťou nečakaného posunu vpred - možno i na svoje vlastné prekvapenie Jonas zistil, že ako spevák nie je vôbec zlý, práve naopak, čoho dôkazom sú predovšetkým posledné dve nahrávky kapely.

Pevným jadrom zoskupenia ostáva samozrejme i naďalej okrem Renkseho hlavne Anders Nyström, s ktorým i autorsky stoja za väčšinou kompozícií. "Dead And Kings" je tiež prvým albumom kapely od odchodu bratov Norrmanovcov - nahradili ich gitarista Per Eriksson (tiež BLOODBATH) a basák Niklas Sadin. Ako som už ale naznačil, tieto personálne zmeny sa výsledku do veľkej miery nepodpísali, kapela naďalej pokračuje v zdokonaľovaní svojho rokmi cibreného vlastného štýlu. Či už si to nazvete progresívnym metalom alebo alternatívnym rockom, na tom až tak nezáleží. Isté ale je, že KATATONIA hrá niečo, čo sa dá celkom ľahko nazvať hudbou pre rockových fajnšmekrov.

Značná časť materiálu sa nesie prevažne v duchu atmosférickej rockovej muziky, tu a tam s úderom metalového riffu, často dokreslenej decentným zvukom klávesových či sláčikových nástrojov a jemných elektronických beatov. Piesne Katatonie do sveta priam kričia fakt, že ich autori ich nezložili počas večerných stretnutí pri pive a balalajke, ale naopak sú výsledkom zdĺhavej štúdiovej práce a hrania sa so všemožnými mašinkami a výdobytkami akustickej techniky. Jonas sa už dávnejšie vyjadril v tom zmysle, že byť zatvorený celé dni v nahrávacom štúdiu a piplať sa s rôznymi detailami a jemnými zvykovými okrasami je takmer jeho obsesiou, ktorej dáva i prednosť pred živými vystúpeniami, a na výsledku je to logicky počuť. Kto je oboznámený s predošlou radovkou kapely, prekvapený asi nebude. Potešený áno, prekvapený nie. A načo i prekvapovať niečím novým, keď sme tak dobrí a zároveň originálni už v tom, čo robíme teraz? Ide možno o podivnú náhodou, ale celá história kapely značne pripomína osud Britov z ANATHEMY. Ich kroky sa nestretávajú len na začiatkoch hudobnej kariéry poznačenej doom metalom, ale i v súčasnosti s typicky neopísateľným atmosférickým výrazom. Hudbu jednej i druhej kapely je potrebné kvalitne napočúvať, poctivo dostať pod kožu a až následne očakávať pocity nadšenia, o ktoré sa tu snáď úspešne pokúšam podeliť.

Rozbeh albumu je vynikajúci – v jednej z tvrdších položiek na albume (spolu s mohutnou "Buildings" a záverečnou "Dead Letters" evokujú metalovú tvár "The Great Cold Distance") Jonas bolestne pripomína: "Patterns of death overwhelms, fixation rise...". Pozvoľna sa pokračuje cez "I am not what you have waited for" v "Hyphone" k jednej z najkrajších piesní na doske, "The Racing Heart". Rockovejšiu tvár kapela predvádza hlavne v šestke "Leech" (tu si Jonasa musí zamilovať už naozaj každý – vytvára atmosféru bezmenného jazzového klasika montujúceho sa do zvukov modernej hudby), biografickej "Ambitions" ("Hear my thin voice/Hear my words fall down/See my ambitions fade out/Had so much better time") a v prekrásnej bonusovej položke "The Act of Darkening", asi najodľahčenejšej piesni kapely vôbec – predstavte si koncert akustických gitár, hypnotizujúci zvuk bonga a Jonasov magický hlas, a približnú predstavu máte. Vskutku nádherný záver inak dosť ťažkej nahrávky, ktorý pripomína, že posolstvo kapely je napriek všetkej tej temnote vskutku pozitívne – buďme všetci kráľmi a kráľovnami svojim vlastným spôsobom, urobme zo svojich nedostatkov prednosti a hrdo sa nesme k zajtrajšku. Hotové "Čo ťa nezabije, to ťa posilní" v zhudobnenej praxi.

sestava: Jonas Renkse - zpěv, Anders "Blakkheim" Nyström - kytara, programování, dopr. zpěv, Niklas Sandin - baskytara, Per "Sodomizer" Eriksson - kytara, Daniel Liljekvist - bicí
produkce: Jonas Renkse a Anders Nyström
1. The Parting