06.09.16

MUSE - The 2nd Law

MUSE - The 2nd Law

2012 Helium 3

čas: 53:49
styl: alternative/progressive/pop/rock

Britští MUSE jsou možná jedněmi z posledních velikánů světové rockové scény. Do popředí se pánové výrazněji prodrali již svým druhým albem "Origin Of Symmetry" z roku 2001, následující deska "Absolution" pak poprvé vystoupala na vrchol (nejen) britské hitparády, z čehož se pak stala tradice i u počinů následujících.

V současnosti má kapela zcela výsadní postavení, čehož si je zjevně vědom především excentrický frontman a hlavní skladatel Matthew Bellamy, jehož tvorba se od původního introvertněji melancholického projevu posunula k epičtějším a emotivně rozmanitějším odstínům. K tomu patří i zvyšující se dávka okázalosti a patosu, což část fanouškovské základny nese se značnou nelibostí. A radost nebude mít rozhodně ani z novinky "The 2nd Law".

Ačkoliv je zjevné, že MUSE jsou stále více stravitelní i pro širší masy, dělají to dle mého názoru velmi šikovně a nenechají ve štychu ani hudebního fajnšmekra, kterého zahltí četnými odkazy na velká jména britské hudební scény. Na aktuálním počinu tak lze v eklektickém koktejlu vystopovat kromě zcela nepokryté inspirace fenomenálními QUEEN i patrné vlivy PINK FLOYD, LED ZEPPELIN, RADIOHEAD, U2, DEPECHE MODE, Davida Bowieho, George Michaela i dalších ostrovních ikon. Tento velikášský mix je zaštítěn vpravdě epickou produkcí, četnými elektronickými prvky či mohutnou orchestrací, ale pánové naštěstí nezapomínají ani na vynikající instrumentaci a progresivní vlivy a opět předvádějí strhující výkony a značnou dávku skladatelské invence.

"The 2nd Law" působí poněkud roztříštěně a každá skladba si víceméně žije vlastním životem a bere vlivy odjinud. Na druhou stranu se ale mezi nimi nenajde jediná, která by byla vyloženě slabá nebo nudila. Zbytečný mi připadá snad jen dubstep, vystupující do popředí v jinak skvělé "The 2nd Law: Unsustainable", z něhož se poslední dobou stal na rockové scéně poněkud otravný trend, ačkoliv zde je zakomponován poměrně zajímavě. Jednoznačným vrcholem jinak vzácně vyrovnaného alba je nejepičtější kousek "Survival", složený speciálně pro letní olympiádu v Londýně, strhující patosem nasáklá hymna s velkolepými sbory a orchestrálními party, kde naplno propukne zmiňovaný vliv fenomenálních QUEEN. Ačkoliv Bellamy nemá zdaleka Freddieho pěvecký rozsah, dokáže to dohnat svým charismatem a kopírovat hru Briana Maye už se naučil dokonale, jak ostatně dokazuje efektivním kytarovým sólem v této skladbě. Velmi zajímavá je i poslední položka desky, rozjímavá instrumentální "The 2nd Law: Isolated System", která mi připomíná dalšího britského hudebního génia Mikea Oldfielda, především pak jeho devadesátkovou diskografii.

MUSE umě balancují na hraně kýče a umění a jejich novinka vzbuzuje dle očekávání velmi rozporuplné reakce od naprostého znechucení po nekritický obdiv. Drásavá melancholičnost sice z projevu kapely úplně nevymizela, ale už spíše ředí její stále extrovertnější, hravější a uvolněnější tvář. Pokud jste schopni tato fakta bez problémů přijmout společně s tím, že pánové se nyní prezentují více jako velkolepí baviči než jako intelektuální alternativci, můžete si poslech dokonale užít. Seskupení již neudává tón britské rockové scéně (tuhle roli momentálně převzali KASABIAN), raději si z její bohaté pokladnice vydatně půjčuje a z těchto klenotů sestavilo velkolepý hudební monolit. Zda tak bylo učiněno s dostatkem vkusu, už je třeba nechat na každém z posluchačů. Názory na to se značně liší a velmi také záleží na naladění každého jednotlivce. Za sebe mohu říct jen tolik, že mě tenhle velikášský koktejl a aktuální tvorba kapely opravdu baví, byť v zásadě nepřináší nic vyloženě překvapivého či inovativního. Zato ale umožní fascinující exkurzi napříč novodobou britskou hudební historií a přidá i něco navíc.

sestava: Matthew Bellamy – zpěv, kytary, klávesy, klavír, syntezátory, programování, Christopher Wolstenholme – baskytara, doprovodný zpěv, Dominic Howard – bicí, syntezátory, programování
produkce: MUSE
1. Supremacy