06.09.16

ANAAL NATHRAKH - Vanitas

ANAAL NATHRAKH - Vanitas

2012 Candlelight Records

čas: 40:03
styl: grindcore/black

V posledních letech se kolem dvojice Hunt / Kenney postupně nashromáždila vcelku úctyhodná masa hladových fanoušků, číhající na každé nové album jako investor na emisi čerstvých akcií. To vše navzdory skeptickému lamentování kritiků nad přešlapujícími talenty a opakujícími se triky. Těžko byste dnes mohli někomu tvrdit, že jsou ANAAL NATHRAKH předobrazem tvořivých průkopníků. Obsah posledních dvou až tří desek nebylo těžké odhadnout předem, přesto si ale každá z nich odnesla plné kapsy nadšených reakcí a vysokých známek. Dělají svou živnost ANAAL NATHRAKH opravdu tak chytře?

Pokud jde o predikovatelnost posledních desek ANAAL NATHRAKH, ani "Vanitas" nevejde do historie jako přehlídka metalového vizionářství. Největší předností nového alba je oproti předchůdci jeho "švih". Pokud vás album trefí, a ono to s velkou pravděpodobností udělá, uslyšíte podobný zvuk, jako když někdo práskne bičem. Album se totiž nesnaží dále rozvíjet nápady z "Passion", ale navazuje na mnohem hitovější "In the Constellation...". Pro ilustraci můžeme použít oba zveřejněné singly "Forging Towards the Sunset" a "Of Fire, and Fucking Pigs". Podle známé šablony "nářez versus čistě zpívaný refrén" bylo však ušito ještě několik dalších skladeb, třeba "In Coelo Quies, Tout Finis Ici Bas".

Nečekaný posun zaznamenávám tepve u trojky "To Splite the Face", kde melodická linka refrénu je i bez čistého vokálu doslova sžíravá a přitom se odehrává v možná nejpřístupnější poloze celé historie skupiny. Je to takový melodický metalcore, ale v top formě. Další nápadnou zastávkou na "Vanitas" je šestka "You Can’t Save Me, So Stop Fucking Trying". Dave ze sebe tlačí hromadu úžasných hlasových poloh (včetně vcelku vzácné blackové), zatímco je Mick s typickou lehkostí oplétá nitkami melodií se záchytnými háčky na konci. Když už jsme u těch vlasců a háčků, ten nejlépe maskovaný najdete uprostřed skladby "Make Glorious the Embrace of Saturn", překrytý nánosy bahna a nelidského skřeku číhá na nepřipravené ucho fanouškovo.

Následuje malé vydechnutí, po hrudi se vám totiž pomalým krokem projde těžkotonážní monstrum "Feeding the Beast". Kdo by pod takovým tlakem nevydechnul? Zbývá ještě čas pro jeden klasický hitový singl (tentokráte bez čistého zpěvu) a závěrečný výpravný epos "A Metaphor for the Dead". Epos je to především podle měřítek zkratkovitých a superrychlých ANAAL NATHRAKH. V každém případě je tato skladba důkazem, že pokud kluci chtějí, dokáží tradiční schéma stále ještě bez potíží opustit. Otázka zní, proč to dělají tak málo. Že by je zažitý koncept pořád ještě tolik bavil? Nebo jsou prostě jen líní? Je to vlastně úplně jedno. Důležitá je pouze forma, v jaké se kapela na albu "Vanitas" vrací. Po krátkém vydýchání během "Passion" opět nabírají rychlost a servírují album nacpané chytlavým materiálem, jemuž nechybí švih ani určité vnitřní pnutí. Klidně si odmyslete všechny ty melodické refrény, protože na nich novinka rozhodně nestojí. Dokáže nabídnou hromadu strhujících momentů i bez nich a to je pro mě osobně velké plus.

Dnes už je myslím jasné, že sláva této dvojice nestojí na originalitě každého alba. ANAAL NATHRAKH si před lety našli dosud neorané pole a zarazili do něj výrazný koncept s jednoduchou filosofií: maximálně líbivé melodie v co možná nejodpudivějším metalovém hávu. Úplně jako sladký bonbón, na jehož obalu je napsáno "Kokain - škodí vašemu zdraví v jakýchkoliv dávkách". A vy ho okamžitě dáte do pusy, protože jednak ujíždíte na sladkém a jednak vás neskutečně dráždí pomyšlení na něco nebezpečného či zakázaného. Jakmile se podobný trik podaří desítce dalších kapel, budou mít Britové problém. Do té doby jim ale stačí soustředit se na svůj koncept a jak dokazuje album "Vanitas", zatím se jim to daří stoprocentně a já se královsky bavím.

sestava: Irrumator (Mick Kenney) - baskytara, kytary, programování, V.I.T.R.I.O.L. - zpěv
produkce: Mick Kenney
odkaz: facebook.com/Anaalnathrakhofficial