06.09.16

ØRKENKJØTT - Ønskediktet

ØRKENKJØTT - Ønskediktet

2012 Nordic Records

čas: 48:40
styl: experimental/progressive/rock/metal

Ačkoliv se v současnosti zdá, že norská scéna není už takovou líhní neotřelých hudebních talentů jako kdysi, i nadále zde občas lze najít kvalitativně překvapivě vyzrálé a originálně znějící "debutanty". A jestliže naposledy způsobili výraznější rozruch vynikající prvotinou "Tall Poppy Syndrome" roku 2009 dnes již dobře známí LEPROUS, letos mají šanci být podobným objevem právě ØRKENKJØTT se svým prvním řadovým počinem "Ønskediktet".

Kapela ve své tvorbě stejně jako LEPROUS reflektuje jak současnou světovou progresivní scénu, tak i tu typicky norskou avantgardní. Na rozdíl od svých slavnějších kolegů, kteří tyto ingredience fúzují s black metalovými prvky, mají ale pánové blíže k doom/death metalovému pojetí a v některých pasážích tak silně připomenou starší počiny OPETH. Patrný je rovněž silný vliv orientální hudby, která často vystupuje do popředí, stejně jako psychedelické a ambientní prvky. Žánrové rozpětí novinky je však ještě širší. Třeba ve skladbě "Profeten" překvapí roztomile staromilské hard rockové finále, ve "Fem Soler" tklivé orchestrální pasáže a v rozverné "Redneck Randy" zase vlivy country.

ØRKENKJØTT staví především na kontrastu mezi syrovějšími metalovými pasážemi korunovanými obhroublým doomovým murmurem frontmana Knuta Michaela Haukelanda a podmanivými progresivními melodiemi, kde dotyčný dokazuje, že je fenomenálním zpěvákem především v melodických polohách. Nesmírně charismatický vokalista ale není jedinou devízou seskupení. Originální a nezaměnitelný projev má bezesporu i instrumentální složka, která dokáže mistrně navodit atmosféru a všechny výše zmíněné žánrové vlivy s patřičnou virtuozitou nápaditě přetavit v podmanivě strhující celek. O produkci alba se navíc znamenitě postaraly ikony norské scény - Ihsahn se svou manželkou Ihriel, společně působící v projektech PECCATUM a HARDINGROCK. A řekl bych, že jejich vklad se na výsledné podobě nahrávky poměrně výrazně otiskl.

Počin "Ønskediktet" každopádně vyžaduje intenzivnější pozornost a vícero poslechů, aby odhalil nezaměnitelné kouzlo, které v sobě ukrývá a umožnil hlouběji proniknout do své podstaty. Při prvním seznámení s hudbou tohoto seskupení se tedy aspoň v mém případě žádná velká euforie nedostavila. Ta začala přicházet až ve chvíli, kdy se mi novinka výrazněji zaryla pod kůži. Skladatelská rafinovanost, nadžánrovost a pestrost celé kolekce zkrátka potřebují jistý čas, který ovšem odmění velmi nevšedním posluchačským zážitkem. Tvorbu kapely by tak měli ocenit jak fanoušci severské avantgardy, tak i milovníci extrémnějších progresivních odnoží, přičemž ochuzeni by se neměli cítit ani příznivci fúzování metalu s orientální hudbou.

Novinka norských ØRKENKJØTT se mi zatím jeví jako nejzajímavější debut, který jsem tento rok měl možnost slyšet. Kvintet překvapuje instrumentální a skladatelskou vyzrálostí, originalitou i výrazovou rozmanitostí, k čemuž přidává velmi zvláštní avšak podmanivou atmosféru. Je téměř jisté, že pokud spolu pánové vydrží a neopustí je svěží a nápaditý přístup k tvorbě, ještě o nich v budoucnu hodně uslyšíme.

sestava: Knut Michael Haukeland –zpěv, Simen Munthe-Kaas Rem – kytary, Christian Grønli – kytary, Håkon Vøllestad – baskytara, Arne Steinar Myrvang – bicí, perkuse, hosté: Tor Oddmund Surhke – píšťala, Morten Omlid - kytara
produkce: Ihsahn, Ihriel
1. Skygger og Støv
2. Livets Frø