LUNATIC GODS - Vlnobytie

LUNATIC GODS - Vlnobytie

2012 Agentúra Duna

čas: 47:22
země původu: Slovensko
styl: experimental/folk/black/death/doom

Společně s DEPRESY jsou LUNATIC GODS již od poloviny devadesátých let chloubou a výkladní skříní slovenské metalové scény. Zásadní zlom v historii kapely přišel tři roky po vydání vynikající desky "Mythus" (2004), kdy zemřel jeden z dvojice vokalistů Horár. Pánové a dáma se na následujícím albu "Ante Portas" místo dosavadní angličtiny přiklonili k textům v mateřštině a podvolili vlivům folklóru. Po dlouhých pěti letech konečně na tento vydařený počin navazují ještě ambiciózněji znějící nahrávkou "Vlnobytie".

Seskupení se tentokrát výrazněji zaměřilo na slovenské pověsti a historii, aby z této bohaté studnice čerpalo inspiraci pro textovou složku. O tu se, stejně jako o drtivou většinu hudby, postaral frontman Hirax, který tak znovu dokazuje, že rodný jazyk projevu kapely neskutečně sedne a byl určitě správným a logickým krokem.

S lyrickým obsahem dobře koresponduje i hudba samotná, která ještě výrazněji obnažila folklórní vlivy, jež se prodíraly na povrch již na počinu předchozím. Ty si s typickým projevem spolku na pomezí black, death a doom metalu s avantgardním odérem skvěle rozumí a dodávají desce epický nádech. Dlužno ovšem podotknout, že právě majestátně znějící melodické pasáže ruku v ruce s expresivními recitály jsou na "Vlnobytie" tím nejzajímavějším a kvalitativně převyšují ty metalové, které jednak od LUNATIC GODS již dobře známe z minulosti a navíc z nich místy možná až příliš číší odér undergroundu 90. let, kterého se kapela dosud nedokázala úplně zbavit. To však bohatě vynahradí skladatelskou invencí, velkou výrazovou pestrostí a skvělými instrumentálními výkony. Vedle folklórních nástrojů, kterými je deska umě protkána, zaujme také nápadité použití saxofonu v instrumentálce "Tak riekol les…" a závěrečné skladbě "Vlnožitie".

Poměrně rozmanitá je i pěvecká stránka, která se pohybuje od extrémnějších poloh přes "bohatýrsky" znějící melodické vokály až po vášnivou deklamaci, která vynikne především v kompozici "Ibronka". Ta je zde rozdělena na dvě části a jde o přetextovanou a zhudebněnou povídku známého slovenského spisovatele, folkloristy a sběratele lidové slovesnosti Pavla Dobšinského. Na textovou složku byl tentokrát celkově kladen opravdu velký důraz a zaměřit se na staré slovenské pověsti se mi jeví jako velmi zajímavé řešení, které se navíc skvěle doplňuje s hudební složkou. Zamrzí tak jen poněkud slabší zvuk a absence schopného producenta, který by jistě z tohoto pozoruhodného počinu dokázal "vytřískat" víc.

I přes drobné výtky a místy vystupující odér československého metalového undergroundu 90. let je "Vlnobytie" strhujícím a konkurenceschopným hudebním dílkem a pyšní se majestátní atmosférou, skvělými hudebními výkony, skladatelskou nápaditostí i výrazovou pestrostí. Díky tomu jim výše uvedené nedostatky rád odpustí i náročnější posluchač. LUNATIC GODS si svoje výsadní postavení na slovenské scéně rozhodně udrželi, dokázali, že stále mají co nabídnout a navíc svou specifickou tvorbu opět obohatili o nové podněty.

sestava: Emil Derigo – zpěv, Pavel "Hirax" Baričák – kytary, Ľubomír "Luboslav" Šimo – kytary, Rišo "Richard" Pokorný – baskytara, Mária "Majica" Onofrejová – klávesy, Jozef "Swarog" Vydra – bicí; hosté: Marián "Maňo" Kramár - housle, Martin "Zajo" Zajac - cimbál, Michal "Hali" Haľama – saxofon, Roman "Ročo" Čief - zpěv, Vlasto "Killy" Nandal – zpěv, Miloslav Kráľ – vypravěč, Lucia Jašková – vypravěčka
produkce: Pavel "Hirax" Baričák
odkaz: bandzone.cz/lunaticgods
1. Zbojnicka