06.09.16

ZRNÍ - Soundtrack ke konci světa

ZRNÍ - Soundtrack ke konci světa

2012 vlastní náklad / Applause Booking

čas: 42:58
styl: alternative/acoustic/folk/rock

Při poslechu úvodní rozmáchlé kompozice "Rychta" jsem si řekl, že připlouvá asi něco revolučního z alternativně rockových vod - skoro jakoby tuzemská odpověď na zázračné MOGWAI. Z hudby, dokonale se snoubící se stylovým digipakem s minimalistickými ilustracemi Štěpánky Blahovcové a poetickými texty v mateřštině, prýštily emoce a gradace silou sopečného magmatu a dále jakési nespecifikovatelné napětí – tedy všechny potřebné atributy pro současný moderní melancholický indie rock. S přibývajícím poslechovým časem bohužel musím konstatovat, že česká post-rocková revoluce se nakonec nekoná, na ni si ještě musíme nějaký ten pátek počkat. Nicméně kladenský kvintet se nachází již blízko, doslova na dosah. Přestože ZRNÍ do puntíku nenaplnili má ryze privátní očekávání pramenící z otvíráku a de facto i z názvu třetího dlouhohrajícího alba "Soundtrack ke konci světa", rozhodně je považuji za sympatickou kapelu, jež dokáže svůj materiál prezentovat se suverenitou sobě vlastní díky mnohaletým zkušenostem na alternativní scéně. A ostatně, kladenští jsou nyní v kurzu a doslova na roztrhání , kupříkladu složili třeba ve spolupráci se skupinou VerTeDance hudbu k taneční inscenaci roku Kolik váží vaše touha?, dále ve spolupráci s Markétou Irglovou nahráli skladbu "Mejsó" do nového českého fantasy filmu Poslední z Aporveru.

Skupině po formální stránce nelze moc co vytknout, hráčské výkony v rámci žánru výborné, produkce splňující světový standard, vizuál velmi vkusný, management kapelu protlačuje, kde se dá, hudebně se však ZRNÍ drží až zbytečně moc při zemi. Přestože nástrojový arzenál působí doslova velikášsky – napočítal jsem přes patnáct nástrojů a to včetně těch neobvyklých jako theremin, banjo či tamburina, výsledná produkce zní až překvapivě minimalisticky stroze, intimně, jakoby naze, na druhou stranu bezpochyby upřímně. Ostatně frontman Jan Unger to komentuje slovy: "Je dobré si přiznat, že jsi malej nahatej kluk a nedělat ze sebe něco jinýho". "Soundtrack ke konci světa" je osobní a osobitá zpověď, místy až niterná, její uchopení či pochopení vyžaduje posluchačovo naladění na stejnou notu jejich tvůrců, tudíž veškerá má kritika vychází z ryze subjektivních dojmů. Po opakovaném poslechu mě bohužel občas iritoval afektovaný pěvecký projev Jana Ungera, uznávám, že v rámci žánru nepostrádá osobité charisma a nesnaží se imitovat nějaké kupříkladu ostrovní velikány žánru, na druhou stranu na vině může být jednoduše mateřština. Je pravdou, že ji obecně u tuzemského interpreta preferuji (už třeba z toho důvodu, že výtečnou anglickou výslovnost neovládá každý), jedním dechem však dodávám, že opravdu působivé a hlubokomyslné texty dokáže napsat jen málokdo. Texty ZRNÍ sice nejsou vyloženě průser, třeba "Hýkal" disponuje nostalgickou pohádkovou poetikou, na druhou stranu občas inklinují ke zbytečné patetičnosti ("Dva", "Líto").

Hudebně ZRNÍ znějí navzdory nepochybnému entuziasmu a spontaneitě maximálně nekonfliktně, krom již zmiňované "Rychty" a snad ještě skoro až neofolkové "vypalovačky" "Pokraj", je můžete s čistým svědomím pustit i své prababičce. Samozřejmě nechci po kapele, aby podladila kytary a nakoupila dvojšlapku, v této rovině absolutně nespatřuji problém, ten vyvstává v prostém faktu, že skupina se hudebně natolik obnažila, jde doslova až na dřeň, že již nezbývá mnoho prostoru (zdali vůbec nějaký) pro posluchačovu fantazii. Na jedné straně spolek nekonvenčního posluchače navnadí názvem desky "Soundtrack ke konci světa", ale nějaký apokalyptický neofolk, jež bych dle PR a nástrojového obsazení logicky očekával, se bohužel nekoná. Konec světa zde musíme vnímat spíše v metaforické rovině, hudebně ZRNÍ spíše hladí po duši.

Ano, jako nenáročná relaxační kulisa funguje CD skvěle, klidně můžeme hovořit o odkazu kolegů KVĚTY, ale pokud hledáte emoční, žánrový či ideový přesah, jenž PR a ostatně i jiní recenzenti slibují, tak ten se jaksi nedostavuje. Za jeden z typických prvků české alternativy považuji snahu jejich interpretů nešokovat a hlavně nevyděsit posluchače. Jasně, můžete použít kontroverzní název desky a zpívat o krvelačných hejkalech a mravencích, co jedí lidské maso, ale neopovažujte se k tomu přizpůsobit i hudební doprovod, proto čest těm, jež se pomyslný práh překročit odvážili (zdravím do brněnské FaVU).

sestava: Jan Unger – zpěv, flétna, tamburina, Jan Juklík – kytara, zpěv, Jan Caithaml – baskytara, samply, zpěv, Jan Fišer – housle, banjo, zpěv, Ondřej Slavík – bicí, akordeon, beatbox, klavír, zpěv; hosté: Karolína Kamberská – zpěv, Michal Wráblewski – saxofon, Štěpán Janoušek – trombon, Petr Beránek – trubka, Marie Ladrová – theremin, Šimon Vejvančický – šepot, Ondřej Ježek – varhany, elektronika
produkce: Ondřej Ježek
1. Rychta
2. Dva