NEUROTIC MACHINERY - Exi(s)t

NEUROTIC MACHINERY - Exi(s)t

EP
2012 vlastní náklad

čas: 21:54
styl: progressive/death/thrash/doom

Tuzemští NEUROTIC MACHINERY se na scéně pohybují od roku 2006 a mají za sebou již dvě řadové nahrávky. Zatímco průměrnější debut "Catalept" přinesl nijak objevný mix thrash a death metalu s progresivním odérem, druhý počin "Opsialgia" už naznačil vyšší ambice, tvorba kapely se zabarvila do melancholičtějších odstínů a progresivní prvky ještě výrazněji prodraly na povrch.

V nastalém trendu pokračuje i aktuální EP "Exi(s)t", které je kvalitativně opět nepochybně o krok dál. Pánové jakoby si po "Opsialgii" uvědomili, že nejvíce jim sluší právě pomalejší a střední tempa, kde svou tvorbu dokáží napěchovat patřičnými emocemi. Ruku v ruce se stále melancholičtějším zabarvením a hlubším murmurem zpěváka Ondry Uhlíře se jejich projev tentokráte výrazně blíží až k doom metalovým hájenstvím, což je patrné zejména ve třetí skladbě "The Secondary Thrill", nicméně tyto vlivy se projevují i na zbytku alba. Základ samozřejmě tvoří i nadále mix thrashe a melodického death metalu, ale tyto žánry už určitě v hudbě spolku nedominují tak výrazně jako dříve. Naopak se stále méně šetří progresivními prvky, které poukazují na vysoké instrumentální kvality jednotlivých členů a to je jedině dobře.

Novinka je ale oproti svým předchůdcům dál i v důležitějších ohledech než jen v žánrovém rozpětí. NEUROTIC MACHINERY určitě učinili výrazný krok vpřed i po skladatelské stránce a podařilo se jim navíc konečně setřást odér tuzemského metalového undergroundu, který ještě na minulém počinu jinak příznivé dojmy poněkud srážel. To samé se týká zvuku a produkce. Jestliže jsem měl u "Opsialgie" neodvratitelný pocit, že zde producent Stanislav Valášek nepředvedl svůj um a schopnosti zdaleka tolik, jako u dalších kapel, se kterými spolupracoval, tentokrát už je vše v pořádku a podařilo se docílit patřičně hutného a moderního soundu, který projevu spolku dobře padne.

Co do propracovanosti a nápaditosti kompozic pánové rovněž předvádějí své dosavadní maximum, působí epičtěji a vrstevnatěji a nenechávají nikoho na pochybách, že to se svou tvorbou myslí sakra vážně a mají ambice patřit mezi nejlepší minimálně na české scéně. K tomu jim sice nějaký ten krůček stále chybí – chtělo by to především více přidat na celkové originalitě tvorby, nicméně potenciál je zde cítit ohromný a určitě bude zajímavé sledovat, kudy se kapela bude nadále ubírat. Výraznější ortel ale vyřkne především nadcházející třetí řadová deska.

NEUROTIC MACHINERY si aktuálním EP opět zvedli kvalitativní laťku, ubrali lehce na razanci a přidali na emocích a výsledek působí překvapivě vyzrálým dojmem. Thrash/deathové výrazivo spolku je ještě výrazněji zčeřeno progresivními prvky a zatěžkáno doom metalovým odérem a skladby se pyšní vrstevnatější a posluchačsky trvanlivější stavbou. K tomu stačí přičíst tentokráte bezchybný zvukařský a producentský dohled Standy Valáška a máme tu zřejmě nejzajímavější tuzemský minipočin pro tento rok, na jehož zeměpisný původ ovšem při poslechu snadno zapomenete.

sestava: Ondra Uhlíř – zpěv, Marek Šembera – kytary, Michal Šedivý – kytary, klávesy, Jakub Uhlík – baskytara, Martin Bárta – bicí
produkce: NEUROTIC MACHINERY a Stanislav Valášek
odkaz: bandzone.cz/neuroticmachinery