06.09.16

SCENERY - Mental Confusion

SCENERY - Mental Confusion

2012 Pařát

čas: 37:50
styl: technical death/thrash

Magazínu Pařát se podařil husarský kousek v podobě akvizice legendy tuzemského technického death/thrash metalu SCENERY. Mohelničtí rodáci již od druhé poloviny 90. let patří ke špičce tohoto specifického stylu u nás, jenž vychází z floridské líhně reprezentované spolky jako ATHEIST (zjevná inspirace i v případě loga), CYNIC či DEATH. Tento styl se však nikdy nestal vyloženě masovou záležitostí, kdysi SCENERY zastávali na různých undergroundových festivalech roli speciálního hosta pro hudební fajnšmekry, nicméně v současnosti již léta nekoncertují, odrostlejší posluchači možná na existenci tohoto pozoruhodného spolku již zapomněli, nová generace je snad ani nezná, neboť jsou pro ni pro změnu příliš "old school". Tak či onak, na nástupce, kritikou vřele přijatého předchůdce, "Continuity" jsme museli čekat předlouhých šest let (což ostatně patří v rámci stylu k zažitému evergreenu).

Hned úvodem bych začal s negativy (nutno zdůraznit, že pozitiva rozhodně převažují) druhého (pokud nepočítáme první dvě samovydání) oficiálního CD "Mental Confusion". Za největší deficit nahrávky považuji jednoznačně vokální projev Petra, nejedná se totiž ani o tradiční deathový growling, ani o thrashový řev, ale o velmi iritující, syrové, až obhroublé kňučení, doslova jakoby zpěvák (bohužel mě nenapadá méně pregnantní přirovnání) nemohl po ránu vykonat potřebu (přitom předchozí album nebylo po této stránce taková tragédie). Když jsem tento velice neotesaný zpěv slyšel poprvé, skutečně jsem nemohl věřit vlastním uším, zda skupina zcela ztratila soudnost a měl jsem sto chutí CD ihned vypnout a nahrávku odložit do zapomnění (což by ale byla velká škoda pro její mimořádnou instrumentální stránku). Po opakovaných posleších jsem Petrovo, svým způsobem originální, pěvecké výrazivo překousl, avšak nahrávka by vyzněla mnohem lépe uchopená jako ryze instrumentální dílo nebo nazpívaná talentovanější personou. Ostatně i zakomponování doprovodného zpěvu, byť v několika rozličných variantách, hostujícího Petera z personálně a žánrově spřízněných PERSONAL SIGNET  působí taktéž podivně (nejkřiklavěji asi ve třetí "Abyss of Awaken"), ovšem naopak k výkonu v závěrečné "Sieve of Infinity" nemám výhrad.

Druhá výtka se týká spíše nehudební části, uznávám, že pro většinu fans zřejmě zbytný aspekt, nicméně já vnímám hudební dílo v širé komplexnosti, proto zamrzí doslova odpudivý vizuál. Někdo může namítnout, že CD vyšlo jako příloha časopisu, tudíž není potřeba grafiku řešit, na druhou stranu, pokud by CD vyšlo tradiční cestou a v obchodě bych se rozhodoval mezi tímto a jiným tuzemským stylově kompatibilním albem (třeba "La Grande Bouffe" od FORGOTTEN SILENCE), volil bych to esteticky vychytanější. Ona totiž nesmírně old schoolově, a tím pádem pro mladou moderní dynamickou generaci nepřístupně, působí celá image SCENERY, počínaje vyloženě archaickým (navíc neoriginálním) logem, přes nenápadité videoklipy, po nezáživné civilní promofotky. Jasně, SCENERY jsou především o muzice, pánové v kapele nejsou nejmladší, tudíž tyto "detaily" vůbec neřeší, nicméně v dnešní době, kdy je převelice těžké se prosadit v moři konkurence, bych i tuto stránku nepodceňoval (navíc když jsou šikovní grafici díky sociálním sítím snadno dostupní).

Pojďme však k meritu věci - k samotné hudbě. Tu jedním slovem hodnotím jako famózní a snese ta nejpřísnější světová měřítka. Tentokrát jsem spokojený i se zvukem/produkcí, aby ne, když nahrávka vznikala rovnou ve třech studiích (nahrávání v Elements, mix v LGM a mastering v Aristone). SCENERY hrají technický, respektive progresivní metal té nejvyšší jakosti, nešetří brilantními sóly, vyhrávkami, hráčské výkony opravdu mistrovské (absolutní nejen tuzemský top). Nejvíce oceňuji, že muzikanti se nesnaží otrocky kráčet ve šlápějích zaoceánského technodeathu první poloviny 90. let (reminiscence především pozdních DEATH však občas pableskují, konkrétně třeba v "Malleus Maleficarum"), avšak navzdory ryze old schoolové stylizaci hudebně znějí poměrně moderně místy, díky sympaticky zaranžovaným klávesám, až avantgardně. Odmyslím-li si zmiňovaný "agro" vokál, slyším nefalšovaný fortelný progmetal, tedy žádný přežitý death či thrash. Nezřídka skupina zabředne až kamsi do artrockových vod a v neposlední řadě klade důraz na silné melodie, občas doslova chytlavé (v dobrém slova smyslu).

Jste-li již znaveni nadprodukcí různých mladých djent spolků a technické brutal deathy jsou na vás již moc extrémní, považuji CD "Mental Confusion" za ideální volbu. SCENERY potěší jak vyzrálejší metalisty, tak otevřené rockery, nebýt nepovedené vokální složky, hovořil bych o nejklíčovější tuzemské nahrávce posledních let. Dnes již zpěv na albu prakticky ignoruji, proto tentokrát hodnotím méně kriticky, neboť instrumentální stránka mě doslova podmanila. Navíc kapel jako SCENERY je jako šafránu nejen na tuzemské scéně.

sestava: Petr – zpěv, Mik – baskytara, programování kláves, Lerry – kytara, KeKi – bicí, host: Peter Aristone – melodický zpěv
produkce: SCENERY
odkaz: bandzone.cz/scenery
1. Mist of Realityo
2. Malleus Maleficarum
3. Abyss of Awaken
4. Mental Confusion
5. Armful of Eternity
6. Apostate
7. Hallucination
8. Sieve of Infinity

Mohelničtí SCENERY na svém druhém lisovaném a celkově již čtvrtém albu, vydaném však šest let po tom minulém, nerušeně pokračují v již dávno vyjetých kolejích technicky náročného tvrdého metalu. Zatímco většina jejich dobových souputníků se posunula malinko odlišným směrem či dokonce zcela přestala existovat, tito pánové dokázali prolomit své letité mlčení a navázat na zdařilou, byť žánrově minoritní tradici starších počinů, určených pro náročnější posluchače.

Přesně podle očekávání jde znovu o kompozičně členitý a instrumentálně složitý thrash-death metal, který s podporou obstojného zvuku či několika málo jazzových pasáží má schopnost oslovit a potěšit vnímavější metalové příznivce. Nesmírně komplikované skladby se nesou téměř výhradně v dimenzi techničtějšího kovu smrti a na někoho můžou působit trochu konzervativním dojmem, svým poctivě muzikantským přístupem a mnohdy i dostatečně výraznými hudebními nápady si však dokážou získat značné sympatie i zaslouženou pozornost. Někdy je těch kytarových kudrlinek a všeho ostatního snad až přespříliš, spíše slabinou se jeví lehce rušivý projev vokalisty, celkově vzato ale rozhodně převažuje dobrý pocit čehosi umělecky silného, kreativního a smysluplného.

Skvělou zprávou budiž ona skutečnost, že jakožto součást tištěného metalového magazínu Pařát je to všechno a navíc v podobě originálního nosiče k mání skoro zadarmo.

hodnocení: 70 %
Ladislav Oliva