06.09.16

Serj Tankian - Harakiri

Serj Tankian - Harakiri

2012 Reprise Records

čas: 45:18
styl: crossover

Od oznámení tvůrčí pauzy amerických crossoveristů SYSTEM OF A DOWN je největší míra pozornosti logicky upřena právě na jejich frontmana Serje Tankiana. Jeho názorově vyhraněná osobnost i charakteristický pěvecký projev se koneckonců staly hlavními poznávacími znameními spolku a navíc je jediným, kdo na odkaz své momentálně opět aktivní domovské kapely dokázal smysluplně navázat. Další dva členové Daron Malakian a John Dolmayan v mezičase zplodili jen pozoruhodný debut svého projektu SCARS ON BROADWAY a basista Shavo Odadjian se bez hmatatelnějších výsledků poflakoval kolem hip-hopové scény.

Agilní Serj letos vydal svou již třetí sólovou nahrávku a stále se drží na výsluní popularity. Po kontroverzním a hudebně poněkud roztříštěném experimentu "Imperfect Harmonies" koketujícím s orchestrálními pasážemi přináší novinka "Harakiri" opět tradičnější vyznění nepříliš vzdálené od autorova debutu nebo posledních desek SYSTEM OF A DOWN. Tím je nápaditý crossover, míchající v sobě nejrůznější vlivy od popu a rocku přes hardcore, punk či metal až po ethno prvky nebo lehké dotyky elektronické hudby. K tomu je nutno přičíst Tankianovu schopnost psát chytlavé a strhující písně se silnými zpěvnými refrény, které zaujmou již "na první dobrou", ale zároveň si zachovávají trvanlivost, díky které se k nim rádi vrátíte i po vícenásobném poslechu.

Ačkoliv se na "Harakiri" narozdíl od minulého počinu žádné překvapení nekoná, byla by velká chyba desku ignorovat. Vaří se sice stále ze stejných ingrediencí, ale zkušená ruka mistra šéfkuchaře už umí za ta léta namíchat ingredience v ideálním poměru tak, aby výsledný pokrm nikdy nechutnal stejně jako předchozí a přesto si zachoval veškeré své typické atributy. Jedním z takových je i hudební kontrastnost, násobená uměním přirozeně a nenásilně kombinovat nálady a rytmy, aniž by to byť jen na chvíli působilo samoúčelným dojmem. Na desce tak opět najdeme vypjatější pasáže, místy podané až s punk/hardcorovou energií a přímočarostí, ale i ty pomalejší a emotivnější, pohybující se převážně v melancholičtějších vodách. Nechybí ale ani pozitivně laděné momenty.

Nedílnou složkou Tankianovy hudební osobnosti jsou texty. V nich jako obvykle odhaluje sám sebe coby politicky zapáleného levičáka a tématicky se opět zabývá například životním prostředím, odporem vůči válkám či antikapitalistickými postoji. A emotivnost s těmito tématy spjatou umí pěvecky podat s přesvědčivou naléhavostí. Ať už ale s jeho názory souzníte či nikoliv, nesporný skladatelský um mu upřete jen stěží.

Novinka "Harakiri" sice nepřináší vcelku nic, co bychom nemohli slyšet už na předchozích deskách Serje nebo SYSTEM OF A DOWN, přesto se však jedná o velmi nápaditý počin, který pozbývá výrazněji slabých míst a působí uvolněným a svěžím dojmem. Hitový potenciál mají takřka všechny skladby, které se ani přes celkově snadnou přístupnost a nekomplikovanost hned tak neoposlouchají. Nejvýraznějšími přednostmi Tankianovy tvorby zůstává multižánrovost, nápadité kontrasty, nezaměnitelný hudební projev, neutuchající skladatelská invence, ale i jeho nemalé osobní charisma. Z téhle kombinace zkrátka nic špatného vzniknout nemůže.

sestava: Serj Tankian - zpěv, kytary, baskytara, klávesy, Dan Monti - kytary, Mario Pagliarulo - baskytara, Troy Zeigler - bicí
produkce: Serj Tankian
1. Cornucopia