06.09.16

TIAMAT - The Scarred People

TIAMAT - The Scarred People

2012 Napalm Records

čas: 67:56
styl: gothic metal

Nájdu sa nepochybne i takí, ktorí Johana Edlunda už dávno odpísali. Kŕčovitá naviazanosť na konkrétne obdobie v histórii hudobne neustále napredujúcej (alebo degradujúcej, podľa osobných preferencií) kapely môže jej fanúšikom skutočne spôsobovať nemalé problémy, a svoje by o tom vedeli hovoriť práve i skalní priaznivci zlatej éry dosky "Wildhoney". Stačí ale povoliť uzdu troche zdravého voľnomyšlienkárstva, odstrániť bloky vytvorené vlastnými predsudkami a s čistou hlavou sa pustiť do rozboru nového materiálu – odhalíte vyzretú kapelu hrajúcu to, čo ju baví, a hrajúcu to štýlovo.

Osobne sa nazdávam, že už s predošlou nahrávkou sa vybrali TIAMAT správnym smerom. Znovuobjavenie vlastnej metalovej tváre kapele veľmi pristalo a po pestrom rockovom experimentovaní pôsobilo takmer až progresívnym dojmom. Zmena vo zvuku bola svojho času údajne spôsobená intenzívnejším koncertovaním a hraním i starších, tvrdších vecí z prvej polovice 90.-tych rokov, a v neposlednom rade tiež opätovným využívaním "harsh" vokálov frontmana.

Sám považujem TIAMAT za natoľko nepredvídateľných (čo je napokon empiricky veľmi ľahko doložiteľné), že ma správy o ich desiatom albume úprimne zaujali. Keďže žijeme v dobe zdieľania multimediálneho obsahu, vydaniu albumu predchádzal videoblog zobrazujúci pána Edlunda v dadaistickej akcii pri tvorbe novinkového artworku, súbežne sa na webe začali zjavovať i doplnkové ťaháky ako zoznam skladieb a svetlo svetla pomerne skoro uzrel i videoklip k titulnému songu. Ten sa hudobne nesie v takmer identickej schéme ako typické singlovky kapely ("Cold Seed", "Cain", "Vote for Love"), no celý album sa nesie skôr v duchu nahrávky z roku 2008 – vrátane zvuku inštrumentov typických pre momentálny Edlundov domov, Grécko.

Pomerne častá výčitka smeruje na adresu jednotvárnosti nového materiálu a fakt, že miestami má tendenciu znieť nezainteresovanému jedincovi trochu jednoliato. Je naozaj pravda, že z dramaturgického hľadiska je možné predstaviť si i pestrejšiu dosku. Kapela si ale svoj štandard drží – na albume sa nájdu ráznejšie metalové veci s dotykmi doomu ("384 - Kteis", "Love Terrorists", "The Red Of The Morning Sun"), rockové oddychovky ("Radiant Star"), ale i zaujimavé inštrumentálky – heavy metalová "Before Another Wilbury Dies" (kde Roger Öjersson dokazuje, prečo sa stal novým gitaristom TIAMAT práve on) a meditačná "Tiznit", evokujúca prírodné motívy toľko skloňovanej "Wildhoney". Edlund si počas trvania nahrávky drží svoj typický ironický nadhľad, na nič sa nehrá a je schopný vystreliť si i sám zo seba. Za zachmúreným pohľadom holohlavého čudáka sa schováva premýšľavý muž, ktorý dokázal, že kreativite sa medze nekladú a v diskografii svojej kapely predviedol priam evolučný vývoj od nasraného mladíka k oveľa sofistikovanejším polohám.

"The Scarred People" sa s najväčšou pravdepodobnosťou medzi najsilnejšie nahrávky kapely nezapíše, ale nezaradí sa ani na chvost jej bohatého katalógu. Zo všetkého najviac pripomína podarený plod lásky rodičov "Wildhoney" a "Amanethes". Na zdanlivo monotónnu nahrávku potrebujete správnu náladu a budete príjemne prekvapení. V kontexte nových albumov ANATHEMY, KATATONIE či MY DYING BRIDE rozhodne ďalšie zaujímavé dielo, ktoré stojí za pozornosť.

sestava: Johan Edlund - zpěv, kytara, Anders Iwers - baskytara, Roger Öjersson - kytara, Lars Sköld - bicí
produkce: Siggi Bemm
1. The Scarred People