06.09.16

UDG - Akrobat

UDG - Akrobat

2012 Supraphon

čas: 34:15
styl: rock

UDG, v posledních letech poměrně populární seskupení z Ústí nad Labem, po více než třech sezónách přichází se svou čtvrtou řadovkou. Kdo by vzhledem k pozici kapely očekával její postupné rozmělnění v popově šoubyznysovém marastu, může být příjemně překvapen tím, že si pánové jakžtakž zachovali svou tvář a částečně i rockovou syrovost především prvního a druhého alba. Ačkoliv se produkce ujal Armin Effenberger ze synteticko-popových CARTONNAGE a užívaný saxofon odkazuje pro změnu do oblasti, v které operuje MŇÁGA & ŽĎORP, o něco rockovější a kytarovější znění pokládá na mysl spíše jména jako VYPSANÁ FIXA nebo WOHNOUT. Rozhodně je to živější a energičtější než třeba CHINASKI a KRYŠTOF, zároveň však mnohem méně kreativní než TATA BOJS.

Přestože singlovka "Pádové otázky" má tak trochu tanečně skočný charakter, zbytku alba se vymyká. Více převažují na mainstreamové poměry vcelku tvrdé a svěží písně, jež jsou navíc většinou poměrně krátké nebo spíše tak akorát dlouhé, aby nezačaly nudit. Melodicky průměrné songy zhruba naplňují obvyklé představy o jakžtakž chytlavém songu, přesto se zdá, že už v minulosti bylo lépe. Nikde skoro žádné baladické zvolnění, až se to dá označit coby překvapivý nedostatek. Snad pouze "Modlitba" má zpočátku tempově odlehčenější nádech, čímž nahrávku zpestřuje způsobem, který by snad neškodilo rozšířit rovněž o četné další žánrové, aranžérské či jiné úkroky.

Přizvaní hosté písním posloužili rozdílnou měrou. Oto Klempíř z J.A.R. svou mluvou podpořil rytmicky tepající titulní skladbu "Akrobat", jednu z nejlepších položek jinak hodně vyrovnaného alba, zatímco Bára Hájková je v "Rozezpívání" sotva slyšet a se souborem již podruhé spolupracující Iva Frühlingová písní "Etoile" žel ukazuje, že její kuňkavý hlas se zpěvu jen blíží.

Kvalitní zvuk a produkci lze považovat za samozřejmost, jež pomáhá vyznění jednotlivých skladeb, ale zároveň nemůže zakrýt i jejich určitou zapomenutelnost, což platí také pro mainstreamově průměrné texty. Prostě nic výjimečného, nic mimořádného, přesto alespoň naplnění předpokladů vcelku dobře zvládnutého řemesla. Díky tomu je toto album muzikou, jež nebudí nadšení, ale současně nenutí ani k odplivnutí. Dá se to opakovaně poslechnout, případně i respektovat.

sestava: Petr Vrzák – zpěv, Adam Kupera – saxofon, zpěv, Bohumil "Bobo" Němeček III. – kytara, Tomáš "Volt" Vohradský – kytara, vokály, Pavel Vrzák – baskytara, Tomáš "Jugi" Staněk – bicí, hosté – Oto Klempíř, Bára Hájková, Iva Frühlingová
produkce: Armin Effenberger
1. Sám spát
2. Vzdálení