LACRIMOSA - Revolution

LACRIMOSA - Revolution

2012 Hall of Sermon

čas: 54:16
země původu: Švýcarsko
styl: gothic metal

Sedím tady nad novým albem Lacrimosy a místo ohlašované revoluce mám před očima akorát dlouhou tradici textů, které jsem o této kapele dosud zveřejnil. Dokonce i celý můj předchozí blog se zrodil nad původním projektem českých fanouškovských stránek LACRIMOSY. Můj první text s klaunem v hlavičce dokonce vznikl už před nějakými desíti lety. Od té doby jsem své osobní preference změnil v opravdu hodně oblastech. Na kole jsem postupně odbočil ze silnic do lesa, psaní povídek jsem vyměnil za troufalé kritiky a co bylo možná nejzásadnější, poznal jsem úplně nové "nejdůležitější dívčí jméno". Jen ta LACRIMOSA pořád zůstávala tak nějak netknutá. Teď se mi ale na stůl dostalo nové album "Revolution" a já mám snad poprvé dojem, že pomalu končí i tradice ze všech nejdelší. Poprvé mám dojem, že Lacrimosa už není pro mě.

Možná kdybych byl maximálně úpřímný, přiznal bych si, že tak úplně poprvé tento dojem nezažívám. Ve skutečnosti jsem měl nějaké ty pochyby už dřív, ale tradice vždy zvítězila. Řekněme, že na tom měla svůj podíl i jedna malá romantická setrvačnost. Některé ideály se holt opouštějí těžko už proto, že jsou to ideály, hýčkané a nahlížené skrze barevné brýle. Jelikož jsem ale v poslední době nastavil zrcadlo doby i takovým ikonám německé scény, jako jsou DEINE LAKAIEN nebo GOETHES ERBEN (alias projekt HENKE), musel jsem začít střízlivě posuzovat také třetí legendu na hřišti, LACRIMOSU. Jenomže zatímco se DEINE LAKAIEN s naprostou lehkostí vrátili na scénu a přetvořili to nejlepší ze svých tradic do úžasné moderní desky, zůstává LACRIMOSA zadrhnutá kdesi ve vzpomínkách na zlatá léta. Těm se navíc dokáže přiblížit pouze za cenu vykrádání sebe sama (šablonový hit "Irgend ein Arsch..."), výjimkou by mohla být snad jen výpravná kráska "Rote Sinfonie". Podobně neslavně však dopadá i srovnání s projektem Oswalda Henkeho, který s objevováním nových teritorií rozhodně problémy nemá. Naproti tomu LACRIMOSA jako by už neměla co říci a tak nadále omílá postupy známé ze starších desek.

Povahu alba "Revolution" naznačuje už jeho kontroverzní obal. Monumentální obrazy z let minulých zůstaly protentokrát pod nánosem prachu a na jejich místě se nově objevuje komiksový výjev klauna "revolucionáře". Civilnější výraz LACRIMOSY je ale možné vystopovat také ve zbytečně hrubém rockovém vyznění mnohých pasáží (If The World Stood Still A Day" nebo "Revolution"). Jakoby ono nešťastné vystoupení na festivalu Masters of Rock už tehdy předznamenalo, kam se kapela pomalinku posouvá. Angažování metalových mohykánů z ACCEPT a KREATOR je toho pouze dalším důkazem. Jsou to sice veličiny, ale jejich služby LACRIMOSE zpět na trůn příliš nepomohly, spíše naopak. Na rozdíl od klasických nahrávek zlaté éry už kytary neznějí tak delikátně a monumentální sóla vystřídalo mnohem méně rafinované hoblování.

Nejpřísnější úhel pohledu by novou desku popsal jako lehce neotesaný metal, prošpikovaný příjemně romantickým pianem a orchestracemi s dávno uplynulou dobou spotřeby. Takový pohled ale sluší spíše lidem "zvenčí". Pokud však patříte mezi fanoušky uplakaného klauna i teď, kdy poprvé v historii odložil svou masku, měli byste vědět, že i nedotažená revoluce může nést své sladké ovoce. Člověk musí jen pečlivěji prohledávat zákopy. Jedinou výjimkou by mohla být extra skočná hitovka "Feuerzeug", tu byste totiž našli i poslepu. Možná to není sen všech hloubavých hudebních kritiků, ale co na tom, moderní LACRIMOSE tato poloha jednoduše sluší! Velkým dílem se o to zasloužily především nečekaně výrazné retro klávesy a také piano. Konec konců, právě klávesy pod nadvládou Anne Nurmi jsou tím nejzářivějším, co nová deska přináší. Ať už zmíníme úvod první skladby, celou předehru skladby "Feuerzeug", nebo závažnou zpověď v písni "Refugium", vždy je to právě piano, které tvrdí muziku. Bez jeho návykového příspěvku by dokonce zhasla i jedenáctiminutová kráska "Rote Sinfonie", dávající asi nejvíce ze všech skladeb vzpomenout na ta nejlepší léta Tilovy hudební dráhy.

Pokud však nehledáte pouze silné momenty, ale rovnou celé skladby, tak zcela bez zaváhání ke mně dolétly pouze dvě z nich. Šlapající metalový nářek "Verloren" a skloněná balada "Weil Du Hilfe Brauchst". Nepředstavují sice žádnou revoluci, ale jsou možná nejblíže skutečné esenci Tilova rukopisu, bez zbytečných moderních přešlapů a laciných cetek kolem krku.

Nové desky je mi vlastně trochu líto, protože nebýt několika zbytečných hříchů, dopadla by "revoluce" o poznání lépe. Když už ale hudba není tak nadpozemsky dobrá, odpouštějí se všechny ostatní prohřešky mnohem hůře. Prehistorické orchestrace, zmaštěný mix zvuku, ale i celkově přehnaná hrubost nástrojů a vokálů zůstanou nad touto deskou viset jako jedno velké mínus. Pokud se na album díváte pohledem věrného fanouška, budete nad jeho hudební stránkou pravděpodobně skřípat zuby o poznání méně. Stačí ale relativně malý odstup a člověk si rázem všimne, jak moc už této kapele ujel vlak. A tak zatímco v minulosti jsem stál za maskovaným klaunem téměř bezvýhradně a bránil jeho pověst zuby nehty, album "Revolution" už bych s čistým svědomím obhájil jen těžko. Zbývá proto jediná otázka. Mám před sebou konec poslední dlouhé tradice?

sestava: Tilo Wolff - zpěv, klávesy, Anne Nurmi - klávesy, zpěv, Mille Petrozza- kytara, Stefan Schwarzmann - bicí
produkce: Tilo Wolff
1. Irgendein Arsch Ist Immer Unterwegs